Minda Hijrah Headline Animator

Tuesday, January 8, 2013

[Pakatan Rosak] PR setuju bukan Islam guna kalimah ALLAH - TAKBIR !!!



Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat (PR) hari ini mencapai pendirian penggunaan kalimah ALLAH boleh digunakan oleh penganut Kristian dengan syarat ia  tidak disalahgunakan.

Keputusan tersebut diumumkan selepas mesyuarat pemimpin tertinggi PR yang dihadiri Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang; Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam.

Pada sidang media selepas itu, Hadi berkata, Pas berpendirian konsisten seperti yang pernah dikeluarkan pada 4 Januari 2010 lalu di mana kalimah ALLAH tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa secara tepat.

Menurutnya, beliau juga pernah mengemukakan kertas kajian dalam seminar anjuran Institut Kefahaman Islam (IKIM) pada tahun 2010 yang telah diterbitkan sebagai buku kecil bertajuk ‘ALLAH: Kalimah yang Benar, Tujuan Yang Salah’.

Katanya, oleh sebab itu penganut Islam dari berbagai bangsa tetap menyebut perkataan ALLAH apabila menterjemah ke dalam bahasa masing-masing dan ketika beribadat.

“Walau bagaimanapun, Islam tidak menghalang penganut agama lain menggunakan kalimah ALLAH dalam amalan mereka walaupun tidak mencapai maksud asal bahasa al-Quran,” katanya.

Sementara itu, Anwar berkata, PKR dan DAP menyambut baik pendirian Pas dalam isu penggunaan kalimah ALLAH.

“Kenyataan Pas kita sambut baik dan ia selari dengan pendirian Islam. Oleh demikian, kita tidak halang namun dalam mesyuarat kita suarakan keprihatinan kita supaya tidak ada pihak mempermainkan isu ini.

“Pihak-pihak gereja juga perlu menghormati prinsip ini sebagaimana orang Islam meletakkan dan memuliakan nama ALLAH,” katanya.

Isu kalimah ALLAH muncul semula selepas Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam mesej sempena sambutan Hari Krismas tahun lalu mendesak agar kerajaan membenarkan kalimah ALLAH digunakan dalam kitab Bible versi Bahasa Melayu.

Kenyataan Guan Eng ini mendapat kritikan keras oleh pelbagai pihak terutamanya oleh tokoh-tokoh agama dan kepimpinan Umno.

Sebelum ini, Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dilaporkan pernah mengeluarkan kenyataan bahawa terjemahan tepat bagi ‘God’ dalam kitab Bible adalah ‘Tuhan’ dalam Bahasa Melayu.

4 comments:

  1. takbirrrr ,pas berjaya martabatkan islam, dalam keadaan masih dikawal pun mubaliq2 kristian berjaya menghasut umat islam ,selepas ini mereka akan lebih berani,tidak mustahil bible bahasa melayu perkataan allah akan ditulis alif lam lam ha,

    ReplyDelete
  2. pemimpin Islam pembangkang bila ada kuasa menjadi alpa dan terlupa. Kerana ingin berkuasa sehingga mereka tidak tahu membezakan yg betul dan salah.Hadis,ayat Al-quran dan nama Allah dijadikan bahan jenaka dan tidak ada sedikitpun rasa kesal dan berdosa kepada Penciptanya(Allah).Apakah pemimpin-pemimpin ini tidak mati dan kembali ketempat asalnya sehingga agama dibuat barang dagangan seolah-olah dunia ini mereka yang punya dan hidup selama-lamanya.Apakah bersekongkol dengan sikafir dijanjikan surga buat anda, sedangkan org yg byk amalan kebaikannya belum tahu tempatnya dimana dan amalan diterima atau tidak.Hanya org yg tidak berakal dan cetek ilmu agamanya sahaja yg bertindak begitu.Ambillah cerita Mustafar Kamal Altaktur sebagai iktibar kerana mempermain-mainkan agama Allah

    ReplyDelete
  3. Petanda dunia akhir zaman. apabila agama ditadbir oleh yg bukan hak. Akan datang apabila allah menarik semua ilmuwan/ ulamak2 islam dari dunia maka tingallah org2 yg bukan hak mentadbir agama. maka, siapakah dlm PAS sekarang? renungkan..

    ReplyDelete
  4. Hadi patut bertanggungjawab atas perkara ni...Hadi patut letak jwatan...
    Mari kita tolak PR dlm PRU-13 ni

    ReplyDelete