Minda Hijrah Headline Animator

Friday, December 5, 2014

Bahasa Mudah untuk Faham tentang GST Malaysia

Saya menerima informasi dibawah melalui Whatapps oleh seorang rakan wartawan. Setelah menelitinya, ianya adalah satu penerangan dgn bahasa yg mudah difahami oleh rakyat.

Mereka yg terpengaruh dgn pembangkang sudah menolak mentah2 perlaksanaan GST. Lebih malang, sessi penerangan secara formal oleh agensi kerajaan juga masih kurang mencapai matlamatnya utk rakyat benar2 faham dan bersedia dgn GST. 

SELAMAT MEMBACA!

1. Ia bkn cukai baru spt yg dibuat di S'pura dulu.

2. Ia menggantikan SST - Sale & Service Tax 

3. Ia dikenakan pd kadar yg lbh rendah (6%) banding SST (16%). Contoh, skrng kita kena bayar 16% klu makan di Eq hotel atau beli kereta. Masa GST nanti, kita bayar 6% saja.

4. Lbh 800 barang x kena cukai spt makanan, pendidikan, kesihatan, pengangkutan awam dll. Blh lihat senarai ini dlm risalah, website dll. Gunakalh hp /laptop utk surf Internet, bkn WhatsApp aje.

5. Bnyk barang utk mereka berpendapatan rendah dikecualikan. Yg kena cukai barang yg digunakan oleh orang kaya atau makan di tempat orn

6. Orang luar bandar / Melayu 2 kali untung: (a) bnyk barang dikecualikan (b) beli dikedai kecil yg jualannya bawah RM500k dikecualikan GST.


7. bayar GST klu beli/guna barang tu. Klu tak guna, tak bayar. Misalnya, tak makan di Eq hotel tp makan di warong2, tak bayar GST pun.

8. Peniaga bnyk lari dari bayar SST tp duit mereka dah ambil dari pelangan. Bawah GST mereka tak blh lari. Inilah yg mereka marah pd kerajaan. 

9. Kos akn naik sedikit saja tp akn dibantu oleh Kerajaan melalui kaedah spt BR1M. 

10. Orng Melayu / miskin yg bantah GST bermakna:

(a) mereka mahu kekalkan SST yg lbh mahal.

(b) perjuangkan bkn Melayu / orng kaya. Maka Melayu ini mcmlah kerbau yg penat membajak di sawah tp kucing yg kenyang makan nasi di rumah!

SEDIKIT PENCERAHAN MENGENAI GST

Apakah itu Good & Service Tax

- GST = CUKAI BRGN DN PERKHIDMATAN (good and service tax)

- Masakini kita byr 2 cukai atas setiap barangan / perkhidmatan yg kita beli / guna iaitu :
cukai jualan. (5%) dan cukai perkhidmatan ( 10%);
ini akan dimansuhkan dn digantikan dengan GST.

Mengapa kerajaan melaksanakan GST? 

- Untuk memperbaiki sistem cukai sedia ada. Ini adalah kerana cukai jualan dan cukai perkhidmatan sedia ada mempunyai kelemahan, seperti cukai dua kali ganda ke atas pengguna dan ketiadaan pelepasan cukai sepenuhnya ke atas barangan yang dieksport dan isu-isu harga pindahan.

- Kelemahan-kelemahan ini menyebabkan kerugian kepada kedua-dua pihak pengguna dan kerajaan.

Apakah kadar GST? 

- Kadar GST dicadangkan ditetapkan pada 6%. Kadar ini adalah yang paling rendah di kalangan negara-negara ASEAN : 10% di Indonesia , Vietnam, Kemboja, Filipina , Laos dan 7% di Singapura dan Thailand.

Bilakah GST akan berkuatkuasa? 

- Mulai 1 April 2015.

Sebagai cukai pengguna, GST akan dikenakan ke atas semua barangan dan perkhidmatan. Adakah ini bermakna bahawa segala-galanya akan menjadi lebih mahal? 

- Tidak semestinya, harga brg akn mnjadi lebih murah kerana kadar cukai GST hanya 6% berbanding cukai sblm ini 16%. 

- Sesetengah barangan dan perkhidmatan dikecualikan cukai. 

- Barangan makanan asas tidak dikenakan GST (beras, gula, garam, tepung, minyak masak, kacang dhal, rempas ratus, ikan masin, cencalok, budu, belacan)

- Bekalan air paip dan 200 unit pertama elektrik sebulan bagi pengguna. 

- Perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan: kesihatan, perkhidmatan Pengeluaran passport, pembelajaran di sekolah. 

- Perkhidmatan pengangkutan: bas, keretapi, LRT, teksi, feri, bot, tol lebuh raya. 

- Jual beli dan sewa rumah kediaman 

- Perkhidmatan kewangan terpilih 

Adakah kerajaan membantu rakyat menghadapi GST?

- pelbagai bantuan dan sokongan dalam tempoh peralihan ini disediakn kerajaan. 

- Pertama, Kerajaan akan memberi bantuan tunai sekali RM300 kepada penerima BR1M.

Adakah kita masih perlu membayar cukai pendapatan kadar yang sama? 

- Kadar cukai pendapatan individu akan dikurangkan sebanyak 1-3 % untuk semua pembayar cukai.

- Pembayar cukai yang lain akan menikmati penjimatan cukai dan struktur cukai pendapatan individu akan dikaji.

Pendapatan bercukai dinaikkan kepada:

- melebihi RM400,000 dan kadar cukai maksimum 26% dikurangkan kepada 24%, 24.5% dan 25%

Bagaimana pula dengan perniagaan? 

- Kerajaan akan mengurangkan cukai pendapatan syarikat daripada 25% kepada 24% mulai tahun taksiran 2016 

- Cukai pendapatan syarikat kecil/sederhana turun daripada 20% kepada 19% mulai tahun taksiran 2016 

- Cukai pendapatan koperasi dikurangkan 1-2 mata per atus mulai tahun taksiran 2015 dan potongan cukai bg yuran kesetiausahaan

- Pemfailan cukai mulai tahun taksiran 2015 

- Potongan cukai tambahan untuk kos beli peralatan dan perisian ICT bagi tahun taksiran 2014 dan 2015 

- Geran latihan GST RM100 juta Bantuan RM150 juta untuk beli perisian perakaunan 

Mengapa GST ini dilaksanakan sekarang dan bukan kemudian? 

- Kerajaan berpendapat bahawa kerana kadar inflasi 2% adalah rendah dan ia sememangnya masa terbaik untuk melaksanakan GST.

Berapa banyak negara lain yang telah melaksanakan GST? 

- Lebih daripada 160 buah negara sudah melaksanakan GST. Kerajaan berpendapat ini menunjukkan bahawa GST terbukti ialah" telus, berkesan dan sistem cukai yang adil"

Adakah harga barangan naik? 
- Pengguna hanya perlu membayar satu kali cukai sahaja.

- Perubahan harga barang atau Perkhidmatan amat minimun apabila GST dilaksanakan, Malahan, ada harga barangan yang akan menjadi lebih murah bergantung samada ianya adalah barangan asas atau tidak.

Apa yg penting:

# GST bukan cukai baru, tetapi mnggntikn cukai jualan & perkhidmatan. Masakini rakyat dh byr 2 cukai tu.

# GST mngmbilkira pola prbelnjaan mngikut kategori pndptn. Mkn & kprluan asas tdk dikenakn cukai.

# GST bukan kos kpd perniagaan

# IHP=INDEKS HARGA PENGGUNA akn turun bg sesetgh brngan/ perkhidmatan spt Pakaian, kasut, Hiasan, perkakas rumah, penyelenggaraan, Komunikasi

# IHP MENINGKAT seperti Minuman beralkohol & tembakau, Pendidikn swasta,"Restoran dn hotel

# GST bg mnggntikn kelemahan dlm kutipan cukai selama ini:
Spt cukai bertindih, ketirisan,dll.

# GST tdk meningkatkn kos perniagaan krn ia adalh cukai kepenggunaan. Cuma akibat penambhbaikn sistem cukai ini peniaga mngkin x trlepas dn trpaksa byr - itu yg dikatakn meningkt agaknya

# GST DIKENAKN ATAS:
- Setiap prngkt pengedaran
- atas nilai tambah
- Atas brgn dn perkhidmtan yg diimport
- Atas jualan brg dan perkhidmatn di Malaysia

# GST JUGA DIKENALI SBG VALUE ADDED TAX ( VAT) ATAU CUKAI NILAI TAMBAH.

# GST (VAT)
Cukai penggunaan yg dikenakn ke ats aktviti nilai tmbh pd setiap prngkat rangkaian pengedaran semua brg dn perkhidmtn melainkn yg dikecualikn oleh krajaan.

# Perlaksanaan GST merupakn slh satu lngkh yg diambil kerajaan bg mnyusun semula sistem percukaian negara supaya ia lebih brkesan, saksama, efisien dn telus serta dpt mengelakkn berlakunya:

1) cukai terselindung
Kesan: cukai jualan yg dibyr di prngkt pengilngn tlh mnjd kos kpd pmborong dn peruncit, mk ianya tlh diambilkira di dlm pengiraan margin keuntungan

2) cukai bertindih - berlaku dlm 2 keadaan
a) cukai bertindih di bwh sistem yg sama, iaitu smada cukai jualan atau cukai prrkhdmtn
Kesan: pggn trpksa membayar harga lebih mahal krn cukai perkhidmtn yg d kenakn mrupakn sbhgn kos menyediakn perkhidmtn kpd pggn,

b) cukai bertindih di bwh sistem cukai yg berlainan iaitu brngn berkenaan dikenakn cukai brgn serta perkhidmatan
Kesan: pengguna terpksa mmbyr hrga lebih mhl krn cukai jualn merupakn sbhgn drp kos yg akn dimasukkn ke dlm hrga jualan dn dikenakn cukai perkhidmtn apabila menyediakn prkhidmtn kpd pggn.

# Pndgn mrk yg skrg x byr cukai penggunaan trutama golongn miskin trpksa byr cukai penggunaan bila GST dilaksanakn (tuduhn pmbngkng)

- Sbnrnya rakyat tnpa mngira kelas pendptn sebenarnya tlh mmbyr cukai jualan dn perkhidmtn ke ats perbelnjaan harian mrk.

- Namun cukai yg dibyr ini trutamanya cukai jualan tidak kelihatan di dlm inbois atau resit krn ia terselindung di dlm harga brngn.

- Sbg contoh setiap RM100 yg diblnjakn oleh golongn miskin, sebnyk RM 2.38 adalh utk cukai. Ttp apabila GST dilksanakn dn dikenakn pd 4% beban cukai yg ditanggung akn menurun kpd RM 2.17 shj. Ini merupakn pnjimatan di dlm perbelnjaan harian mrk.

# Adakh GST akn mnybbkn hrga brgn dn perkhidmtn naik?

IHP akn mnurunkn mngalami penurunan sbnyk 0.10% . Hrga bg 8 komponen turun:
- Pelbgai brngn dn prkhidmtn
- Restoran dn hotel
- Komunikasi
- Pengangkutan
- Hiasan, perkakasan & penyelenggaraan
- Perumhan, air, elektrik, gas, & bhn api
- Pakaian dn kasut 
- Minuman alkohol dn tembakau

# Apa pranan pngguna:
- M mbuat perbndingn hrga sblm brbelnja
- Sentiasa merujuk kpd panduan harga pgguna
- Melaporkn apa2 kenaikn hrga yg tdk munasabah kpd pihak yg berwajib atau persatuan pengguna
- Berbelnja scra berhemah

9 comments:

  1. masalahnya macai2 KETUM dh pekakkan telinga dan butakan mata x mau dgr apa2 lg penjelasan dan barua2 KETUM lak berusaha spin fakta n menipu macai....jd lantak jer pd gologan peminum kencing KETUM tu...bg penerangan kpd rakyat malaysia yg menghindari kencing KETUM tu selesaiiii pon.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















      Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI


      Delete
  2. soalan, adakah harga baramg akan naik?. jawapan, pengguna hanya membayar cukai 6%. jawapan dia srpatutnya ye atau tidak. N ada negara yg terkejut, negara u pengeluar minyak, kenapa nk laksanakan gst. Mmg betul penerangan di atas. Cuma yg org persoalkan knp nk laksanakan gst. Dan jawapan sepatutnya, hutang negara dh terlalu tinggi. kenapa hutang negara tinggi?, tanyalah org yg memimpin negara. Dan subsidi minyak juga ditarik dan wang subsidi tu boleh digunakan untuk membina sekolah dan lain2. betul ke?. Ini yg menjadi soalan rakyat. Bukan menceritakan kebaikan gst la,. Yg paling tak tahannya, gst tu diumumkan dengan bangga. Takde perasaan bersalah ke sebagai seorang pemimpin? Tak sedarkah korang org2 atasan ni semua ada elaun, minyak, hotel, keraian yg memakan belasan atau puluhan ribu ringgit? ingat tu duit sape? duit diorang?. Knp tak di potong je elaun2 diorang ni? sebelum di bebankan pada rakyat?

    ReplyDelete
  3. Org kalau x suke..tetap x suke..kalau dlm hati tu da terpalit benci kat najib..mmg smpi bile pon x kan percaya..wat la baek..bg la elaun ke brim ke gaji naek 10% kat sume rakyat pon..tetap jugal x suke..sbb ape..sbb hati da buta..x ley trima kate org laen..org laen pon x la fanatik..ape salah nye cuba dulu..jgn ikot sgt telunjuk cina..ni la masalah melayu..komplen dlu..try nye xde..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















      Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI


      Delete
  4. Setakat explain kebaikan saja..mustahil xde keburukan. Nampak Sgt berat sebelah & putar belit. Tanpa GST brg2 mentah harian dah tinggi, inflasi 2% porahhhh manipulasi je. Ringgit dah merudum apa maknanya ? KNP xde beritapun ? 1mdb apa penjelasan ? Subsidi minyak hapus tp cukai import Keta tak hapus ? Klu betul nak ikut pasaran kenapa perlu apung harga minyak & sapa paling utg ? Brp ramai menteri yg Pakar, mahir @ berkebolehan berkaitan kementerian yg d pegang ? Klu takat bg jawapan bodo & menyakitkan hati mmg nampak Sgt bodo & kurang ajar...

    ReplyDelete
  5. Amirul Safuan Hj Mohd IshakDecember 7, 2014 at 11:18 AM

    Read & learn from the data produced by experts here: http://www.ey.com/GL/en/Services/Tax/Worldwide-VAT-GST-Sales-Tax-Guide---Country-list
    would be more beneficial rather than making a bias or racist remark. Do your study and understand from various legitimate sources.

    ReplyDelete
  6. jangan banyak cerita la, kita tunggu je bila bermula gst nanti segalanya akan diterjemahkan kan semula dlm pilihanraya, kalau benar gst tu bukan satu bebanan maka rakyat akan bijak memilih tapi jika membebankan maka rakyat pun akan bijak memilih.. apa lah gunanya bedegar2 kita mengatakan kita buat rakyat susah sekarang adalah untuk kepentingan negara di masa depan sedangkan dimasa depan itu bukan kita yg memimpin lagi.. silap2 disaat itu kita sedang sibuk disiasat sana sini.. atau lagi teruk sedang sibuk nak disumbatkan dalam penjara oleh puak yg memerintah mase tu...

    ReplyDelete
  7. Byk benda nak di spin, semua nak suruh kerajaan kasi free. Buta ekonomi, org bagi penerangan taknak baca. Kat selangor dgn Penang tu dah free dan semua tak de cukai ke!?
    Percaya buta tuli. Salah buat statement minta maaf, itu lah perangai. Elok lah dgn yg taksub tu. Byk kan buat perbandingan dgn luar negara jgk. Jgn kena sogok dgn idea dan percaya bulat2 dgn pembangkang tempatan. Dpt whatapps forward kat group pastu trus percaya.

    ReplyDelete