Minda Hijrah Headline Animator

Friday, February 18, 2011

Kecekapan TNC HEP UM dipersoal, Rusuhan mahasiswa merosakkan harta Kerajaan


Mereka 'membaringkan' empat 'mayat' tersebut di Gazebo yang terletak di hadapan bangunan pejabat TNC HEP kira-kira jam 12.30 tengahari tadi. (17 Februari 2011). Mereka juga menggoncang pintu pejabat tersebut, menyebabkan engselnya tercabut. Bagaimanapun, sekumpulan pegawai keselamatan menghalang mereka daripada masuk ke dalam pejabat tersebut. (Malaysiakini)


Lihat sendiri bagaimana harta kerajaan rosak akibat rusuhan yang dilakukan oleh sekumpulan mahasiswa yang membuat bantahan di hadapan bangunan pejabat Timbalan Naib Canselor (TNC) Hal Ehwal Pelajar (HEP).

Perkara ini boleh dielakkan jika TNC HEP UM lebih cekap menangani masalah ini.

1. Kenapa sekumpulan Pegawai Keselamatan hadir setelah kumpulan mahasiswa ini sudah berada dihadapan Pejabat HEP dan merosakkan harta kerajaan? Kenapa tidak dihalang kumpulan mahasiswa ini lebih awal supaya kerosakan harta Kerajaan tidak berlaku ?

2. Dimanakah sikap tanggungjawab TNC HEP UM yang sepatutnya lebih peka tentang aktiviti-aktiviti yang berlaku sekitar kampus?

Mungkin TNC HEP UM boleh 'lepas tangan' dalam soal kos pembaikan harta kerajaan yang telah rosak kerana wang yang akan digunakan bukan dari poket beliau sendiri. Menteri & Timbalam Menteri Pengajian Tinggi wajar melihat perkara ini lebih serius supaya kerosakan harta kerajaan (bukan harta mak bapak) tidak berlaku hanya kerana ketidakcekapan meraka yang diberi amanah.

Mungkin TNC HEP UM lebih cekap bertindak jika kerosakan yang berlaku adalah harta milik peribadi.



8 comments:

  1. rompak duit rakyat bilion bilion kita sokong.umno parti pelingkup negara

    ReplyDelete
  2. yang dah hampir terlingkup ialah yang gagal menguruskan kewangan sampai nak maintain tandas masjid pun tak mampu :)

    ReplyDelete
  3. Dah memerintah selama 20 tahun, takkan tak dak duit nak jaga kebersihan tandas?

    Islam tak ajar umatnya sukakan kekotoran, selepas guna tandas, bersihkanlah untuk kegunaan orang lain pula, yang dok kutip duit every ceramah tu, duit masuk poket kroni sendiri, ada amik tau ka?

    ReplyDelete
  4. Pembangkang ni suka tuduh je tapi tak ada kemukakan fakta atau bukti kerajaan melingkupkan harta negara.Kalau Anwar peliwat tu memang banyak melarikan harta negara termasuklah buntut orang.

    ReplyDelete
  5. Ini lah prodok Hampas Al juburi.Sikit demo sikit sikit demo.Kes bakar surau belum settle lagi muncul lagi satu. Disuruh belajar hanya markah cukup makan aja, puak cina india pointer mencanak tinggi. anak melayu harap markah kasihan saja. eksion mengalahkan Perdana Menteri..Apa punya bangai. di suruh mengaji aku tak tau di suruh berdemo aku no 1.Generasi Y yang porak poranda tak ada kerja lain kongkek pandai lepas tu buang baii.pork nik tak mahu turun jadi MB.

    ReplyDelete
  6. Yg lingkup rakyat dan negara ialah puak2 PKR dan PAD serta Dapig yang melaungkan kebenasan di laur negara, berjoli dengan mewah sekali tapi semau penykongnya bangsat dan daif idi negara sendiri.

    ReplyDelete
  7. Memalukan golongan mahasiswa..nak ikut budaya indon ler tu...

    ReplyDelete
  8. dapat pembiayaan dr ibubapa..dapat biasiswa..pergilah belajar menuntut ilmu untuk keluarga dan masa depan... tiada untungnya buat begitu.. jumpa cara baik TNC berbincang.. bukan mudah nak mudah dan bukan susah nak susah.. sabar...

    ReplyDelete