Minda Hijrah Headline Animator

Monday, February 4, 2013

[Ulasan - Bahagian 1] PAS cuba dakwah Karpal dengan sebiji kek?



Dalam soal mengatur langkah politik berpandukan Al Quran dan sunnah nampaknya pemimpin PAS semakin longgar pegangannya. Tidak berkata benar kini muncul sebagai jenama tindakan mereka. Sedikit demi sedikit berbohong semakin menjadi lumrah di kalangan pemimpinnya

Demi menonjolkan sisi pemikiran Islamnya, Pemuda PAS, misalnya, masih memperjuangkan supaya generasi muda Islam jangan terikut-ikut menyambut Hari Kekasih atau Valentine’s Day setiap 14 Februari.

Alasannya ialah, pertama sekali itu adalah adat resam penganut Kristian. Keduanya, Pemuda PAS menegaskan perkara itu sudahpun difatwakan sebagai bertentangan dengan jiwa Islam oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 2005.

Namun dalam skop yang lebih luas PAS agak tersasar daripada perjuangan besarnya untuk menjadi gerakan dakwah – mencegah yang mungkar dan menggalakkan amalan yang makruf!

Sewajarnya ruanglingkup utama perjuangan PAS ialah menyemarakkan kalimah la ilaha illallah (Tiada tuhan melainkan Allah) dan Muhammad Rasulullah. Kemudian ini mesti dituruti dengan pengisian kefahaman tentang Islam.

Seharusnya tugas utama PAS ia menggilap keimanan muslimin supaya semakin teguh beribadah kepada Allah dan bukan merelakan kemuliaan dan kebesaran Allah dikongsi dengan kefahaman ketuhanan orang bukan Islam.

Natijahnya mutakhir ini langkah politik PAS lebih banyak mengeliru daripada mencerahkan kefahaman umat. Contoh paling nyata ialah isu penggunaan kalimah Allah dalam kitab Bible bahasa Melayu.

Dengan sewenangnya PAS mengumumkan isu itu selesai. Berikutan inisiatif Mursyidul Am PAS, Tok Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengunjungi Pengerusi DAP Karpal Singh, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, mengisytiharkan polemik itu sudah berakhir.

Ditulis Oleh Abdul Rahman Malik - Antarapos.com 

Bersambung .......

1 comment:

  1. Valentine's day memang x sesuai utk orang Islam. Cuba kaji sejarah valentine's day tu.

    ReplyDelete