Minda Hijrah Headline Animator

Saturday, January 26, 2013

[Pakatan Gila Barua Singapura] Lynas: HSBC jadi sasaran aktivis



Aktivis Himpunan Hijau hari ini mengadakan tunjuk perasaan di depan ibu pejabat bank Hong Kong Shanghai Corporation dan memotong kad kredit bank itu kerana berurusan dengan Lynas Corporation.

Pengerusi Himpunan Hijay Wong Tack memimpin tunjuk perasaan itu bersama 15 aktivis Lynas yang lain.

Mereka mendakwa HSBC sedang berurusan dengan syarikat yang mengendalikan operasi kilang Lynas di Gebeng Kuantan.

Himpunan Hijau mahukan projek itu dibatalkan kerana didakwa membawa risiko kesihatan kepada penduduk di sekitarnya.

“Kami sudah meminta HSBC untuk menjelaskan sama ada ia mempunyai sebarang urusniaga dengan Lynas namun tidak mendapat jawapan. Ini menunjukkan mereka tidak bertanggungjawab,” ujar beliau.

Wong berkata tunjuk perasaan terhadap HSBC akan diperhebatkan selagi bank itu terus berurusan dengan Lynas.

11 comments:

  1. Stupid anti-Lynas. Berhujah secara saintifik, bkn sentimen atau ada agenda politik. Pakar Sains Nuklear dari PAS kata Lynas selamat, but those moron still buat demo. What is this?

    ReplyDelete
  2. LYNAS adalan sebuah pelaburan usaha syarikat berteraskan Bumiputra dan syarikat Australia. Banyak pegawainya dan pekerjnya adalah berbangsa melayu. LYNAS telah mendapat green light daripada badan-badan kawalan tenaga Atom, Nuclear di dalam negeri malah luar Negara seperti IAEA (untuk yang tak tahu atau buat-buat tak tahu IAEA adalah badan mengawal antarabangsa penularan bahan nuclear) malah pakar physic dan nuclear juga ahli Parlimen PAS Dr. Che Rosli Che Mat menyatakan LYNAS adalah selamat. Sebenarnya LYNAS adalah selamat, hanya digembar gembur sahaja untuk tujuan politik. Cuba perhatikan siapa yang membantah? Jawabnya orang-orang Cina yang tidak senang hati kepada orang-orang Melayu yang membawa masuk projek tersebut. MP Kuantan Fauziah Salleh adalah alat atau pun “Trojan Horse” oleh badan Perniagaan Cina yang membantah.
    Malaysian-China Kuantan Industrial Park tidak pula dikritik. Kawasan tersebut akan juga dibangungan industri nadir bumi dan industri berat dimana hasil buangan toksid adalan lebih buruk dari LYNAS. Apabila ada tunjuk perasaan yang ramai adalah kaum-kaum Cina, Melayu yang tidak sedar diri dan dibayar akan sama-sama menyertaianya termasuk A. Samad Said (beliau kecewa kerana bukunya tidak diambil penuh oleh kerajaan untuk kegunaan curriculum sekolah dan anaknya tidak dapat biasiswa kerana kurang merit). Semua pembayaian di bayar oleh pihak berkepengtingan menerusi so-call NGO. Kalau tutup LYNAS maka hilanglah mata pencarian lebih 400 orang pekerja Melayu Islam dan lebih 2,000 orang pekerja hiliran. Yang rugi orang Melayu yang ketawa orang Cina. Adakan anda seorang yang akan menabur pasir dan menutup periuk nasi mereka. Sungguh zalim, kita kalau buat orang nanti Allah akan balas. Kan didunia sekarang Allah bayar cash. Aku tak nak.
    Orang-orang Cina tak akan senang apabila ada orang Melayu kaya. Syed Mokhtar apabila kaya jadi hangat oleh orang-orang Cina. Macam-macamcara nak disabotajnya. Tapi dia lupa orang Cina kaya dia suka. Lihatlah orang kaya Cina dah kaya dapat projek dari kerajaan nak kederma kepada persatuan orang Melayu?

    ReplyDelete
  3. Selamat ke x. apa yg pasti saya x nak keje dekat lynas, even offer dia tinggi. sy concern skit bab health ni. diaorg bising psal kilang tu kat kawasan diaorg kut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekilas udah tau asal usulnya.....he he he he

      Delete
    2. Mcm lah lynas nak offer ko kerja... Tak layak nyah

      Delete
  4. yg diorang potong kredit kad tu dah abes bayar ke? nnti name masuk ctos or ccris jgn nak menggelabah plk..

    ReplyDelete
  5. puak pemakan daging babi paling bodoh!

    ReplyDelete
  6. mintak hsbc jelaskan.? client-bankers privilege kot...

    ReplyDelete
  7. Hanya cai ja percaya citer bodoh Anti-Lynas ni.. Mengaji tak habis kot, atau percaya bulat-bulat apa diorang cakap. Orang-orang termasuk pakar dari pelbagai bidang dah buat kajian mendalam tentang apa itu REE (bahan mentah/mineral), produk yang dihasilkan (Advance material), malahan sisa buangan yang terhasil selepas proses perkilangan serta proses berkaitan dan di istilahkan selamat.
    Orang hipokrit diorang semua tu: beli dan guna peralatan canggih yang diorang cakap sebagai radioaktif boleh pulak.

    ReplyDelete
  8. sebenarnya, ramai kaum cina sakit hati dgn lynas kerana mereka dah beli banyak property kat kuantan.
    sejak cerita lynas ni, market value kat kuantan merudum. kaum ni, kalau rugi 1 sen pun mereka mengelupur macam ayam kena sembelih. sebab tu lah mereka seboleh-bolehnya kena tutup kilang lynas. kalau perasan kat kuantan ada banyak lot-lot rumah yg dijual. asalnya sebidang tanah , mereka beli dari orang melayu dan pecahkan jadi lot rumah utk dapatkan untung segera.

    ReplyDelete
  9. Cina cina bangsat yang tak tahu dan tak pernah berterima kasih kerana berpeluang berada di malaysia.... tanah air kita yg tercinta.....

    ReplyDelete