Minda Hijrah Headline Animator

Wednesday, January 16, 2013

[Barua Pakatan Beruk] Mahasiswa [BERUK] SMM mahu tanding PRU13

Safwan Anang yang berlakon adegan "Nazak Nak Mampos"

Antarapos.com - Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Muhammad Safwan Anang Talib tidak menolak kemungkinan untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) akan datang.
Beliau mengakui ada berbincang mengenai perkara tersebut dan tidak mempunyai masalah untuk bertanding di atas tiket mana-mana parti.

"Ya, saya dan kawan-kawan ada berbincang mengenai perkara tersebut cuma kita belum keluarkan keputusan akhir sama ada siapa calonnya, kawasan mana target kita. Ia masih dalam perbincangan kita.

"Saya tidak nafikan sekiranya kami diberi peluang untuk duduk dalam mana-mana parti untuk ke Parlimen, kita tiada masalah dengan tiket mana-mana parti.

Bagaimanapun, katanya, SMM hanya akan bertanding mewakili peringkat Parlimen dan tidak akan meletakkan calon di peringkat DUN.

"Sekiranya mahasiswa bertanding, kita hanya bertanding di peringkat Parlimen saja. Kita tidak ambil DUN. Yang hendak berkhidmat untuk rakyat adalah DUN dan kita ada ketua kampung dan banyak lagi agensi lain yang boleh bantu masyarakat," katanya.

Beliau berkata demikian semasa menjadi ahli panel dalam program Meja Bulat yang dianjurkan olehAntarapos di Hotel Intekma, bari-baru ini.

Program yang bertajuk 'Perlukah Mahasiswa Bertanding Dalam PRU' itu turut dihadiri Pengerusi Penggerak Mahasiswa Universiti Malaya (UM), Marwan Kahar dan wakil Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Ahmad Yasri sebagai panelis.

Dalam pada itu, Safwan berkata pihaknya mempunyai satu agenda utama untuk diperjuangkan menjelang PRU13 akan datang.

Menurutnya, SMM mahu membebaskan semua universiti daripada sebarang pengaruh politik yang disifatkannya sebagai masih wujud.

Mengulas lanjut, Safwan yang juga pelajar UM berkata, Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU 1971) perlu dihapuskan dan diganti dengan satu polisi yang baru yang telah dirangka oleh pihaknya.

"Kali ini kita tampil untuk terlibat dalam PRU sebab kita ada satu agenda besar iaitu agenda pembebasan universiti. Kita mahu bebaskan universiti dari cengkaman parti politik. Sehingga kini saya masih yakin bahawa universiti masih ada campur tangan politik.

24 comments:

  1. belajar bg habis dulu, rakyat takkan bodoh pilih ko la. guna duit rakyat tapi jadi orang yang sia-sia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia lagi seronok demo sana demo sini. Ada masyukkk kot :)

      Delete
  2. "Sekiranya mahasiswa bertanding, kita hanya bertanding di peringkat Parlimen saja. Kita tidak ambil DUN. Yang hendak berkhidmat untuk rakyat adalah DUN dan kita ada ketua kampung dan banyak lagi agensi lain yang boleh bantu masyarakat," katanya.

    Puak pura-pura ini tak mau bertanding di DUN kerana tak mau berkhidmat dengan rakyat, bila bertanding di parlimen, segala masalah rakyat dilonggokkan kepada ADUN, memang cerdik betul puak-puak ini, sedap-sedap dapat gelaran Y.B. dan menyalak di Parlimen dengan agenda peribadi mereka, hal rakyat diserahkan kepada ketua kampung untuk uruskan, Y.B. Parlimen pula berehat bersama kawan-kawan sambil merancang huru hara yang lain pula. Dasar mahasiswa pemikiran sudah ting tong, tongong dan tak sedar diri. Sedarlah rakyat sekalian puak sedemikian tak boleh dipercayai. Sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

    Encik Mohamad.
    Nasionalis Melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas pandangan Encik Mohamad

      Delete
  3. dik... bagi sekolah habes dulu ye... nk bertanding tu bagi ilmu di dada cukup dulu ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada la tu janji manis Pakatan Beruk kat bebudak nie

      Delete
  4. Mamat ni dia punya result lebih kurang anwar brahim gak, rasanya tak akan abis belajar. Rugikan duit aku yg bayar cukai pendapatan utk membiayai monyet dan beruk yg sekor ni dan kawan kawan nya yg lain tu.

    ReplyDelete
  5. Pemalas punya orang...

    ReplyDelete
  6. Ada hati tu? Cerminlah muka tu dulu Anang oit!

    ReplyDelete
  7. memebebaskan semua universiti daripada sebarang pengaruh politik??padahal terang2 SMM tu under influence pembangkang.orang PKR pun ada dalam tu?bajet non-partisan,puihhh,tak layakla jadi ahli parlimen

    ReplyDelete
  8. elok juga dia ni jadi calon
    senang skit BN nak menang
    bodo nak mampus
    suruh rakyat pilih jadi ahli parlimen, tapi x nak amik tau pasal masalah2 rakyat
    ape la bangang sgt mahasewel ni

    ReplyDelete
  9. Ko lawan kencing sapa jauh dulu..(bukan lucah okey)..hakkktoiii

    ReplyDelete
  10. hahaha...sengal budak ni...DIK habiskan lah belajar dulu. jangan jadi Mat Jenin. nak jadi wakil rakyat tu senang di mulut...tapi buat tengok. mengarutlah!!!!!

    ReplyDelete
  11. Aduh. Knapelah mahasiswa la ni singkat sangat fikirannya. Ahli DUN utk rakyat. Ahli Parlimen utk siapa. Hanya menyalak mintak itu dan ini jer ker tanpa perlu bekerja utk rakyat. Blajar tinggi2 tapi otak lembab.

    ReplyDelete
  12. Apa punya bodohlah statement.....nak bertanding Parlimen sahaja....DUN tak payah sbb ada ketua kampung!!! Dah dasar mangkuk bertingkat mcm tulah!!!! Kalau belum cukup ilmu di dada....belum cukup pengalaman....jangan sibuk nak bertanding....belajar bagi habis dulu....ubun2 pun tak keras lagi ada hati nak bertanding peringkat Parlimen...bila masa universiti2 ni bawah cengkaman dan pengaruh politik??? ... Yang kau sibuk nak belajar sgt kat IPTA tu apahal??? Pergilah belajar kat kolej swasta....bercakap dan berfikir tak guna akal!!!...Dasar bodoh tak boleh diajar mcm nilah!!!!

    ReplyDelete
  13. pergh! kalo nk bertanding siap leh demand2 lg?? nk parlimen terus. xnak DUN. bkn men xsedar diri punya budak. belajar pon xhabis nak demand besar mcm tu.. siap ckp nk wat akta tok bebaskan pelajar dari politik. abeh yang korang wat sekarang tu ape??

    ReplyDelete
  14. Itu je agenda yg nak dibawa?..itu je yg ko nak perjuangkan? ITU SAHAJA YG BOLEH ENGKAU FIKIR? Camana ko nak wakili kami kalau itu sahaja yg bleh engkau fikir dik oii...try fikir lagi..

    ReplyDelete
  15. Belajar tak habis ada hati nak jadi pemimpin? Sedangkan Rasullulah pernah bersabda "tuntutlah ilmu sampai ke negara Cina." menunjukkan betapa pentingnya ilmu bagi setiap orang. Kalau begini contoh teladan seorang pemimpin Mahasiswa yang mengaku Islam, bagaimana dia mampu utk membela bsngsa dan agama sedangkan diri sendiri pun tak mampu menguruskan pelajaran???

    ReplyDelete
  16. bodoh, memalukan mahasiswa/i je... nak perjuangkan universiti daripada politik kepala hotak dia, dia punya budak2 yang slalu buat kecoh... politik 24/7... mau cakap nak perjuangkan lagi??? elok dibuang je dari U..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini masalah nya. depa tak mau tarik diri dari belajar di U. kan lebih berfaedah kaalu tempat keldai2 ini diganti dgn rakan2 lain yang lbih berminat nak belajar tapi takde peluang

      Delete
  17. ko belajar pun mak bapak ko tanggung ,, mau jadi YB ... ko belajar kasi habis dulu lah & cari duet sendiri lah pergi belajar .. Jgn amik loan PTPTN kang ko x nak bayar ... Budak hingusan bodoh ,, bahlul .. Tak de siapa pun nak lantik ko jadi Adun...

    ReplyDelete
  18. Belajar pun x habis, mak bapakk yg tanggung..ada hati nk jadi YB. siap nk pegang parlimen je, adun xnk. mimpi indah la ye..hampeh!

    ReplyDelete
  19. Kail panjang sejengkal nak duga lautan dalam. Hingus belum kering..makan maseh bersuap ...menghabiskan beras aje...

    ReplyDelete