Minda Hijrah Headline Animator

Wednesday, November 7, 2012

Nurul Izzah biaDAP, melampau - Pensyarah Dakwah UIAM

Pensyarah bahagian Dakwah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Datuk Dr Uthman Al-Muhammady menyifatkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Naib Presiden PKR, Nurul Izzah sebagai satu kebiadapan yang melampau dan bertentangan dengan prinsip Islam.
 
Justeru itu kenyataan Izzah yang merujuk kepada ayat Al Baqarah 256 itu jelas bercanggah dengan tafsiran al-Quran mengikut konteks sebenar berdasarkan ahli Sunnah Wal Jamaah.
 
"Itu penafsiran yang berlawan dengan semua tafsir ahli Sunnah Wal Jamaah. Tiada tafsir yang memberi hak kepada orang Islam Melayu untuk memilih agama lain.
 
"Bercanggah dengan ayat Quran lain. Agama kita agama anbiya (para nabi) bukan agama para pemikir. Di barat, agamanya, agama pemikir tapi kita tidak.
 
"Maka perkataan yang nak diberi hak kepada orang Melayu itu adalah kebiadapan intelektual dan rohani peringkat kemuncak," katanya yang ditemubual setelah menjadi panel program Maqasid yang bertajuk Budaya Koboi Dalam Kalangan Intelektual di Malaysia anjuran AntaraPos.
 
Mengulas lanjut mengenai perkara ini beliau berkata, sepatutnya Izzah perlu merujuk kepada orang yang lebih arif tentang agama Islam sebelum mengeluarkan kenyataan yang melibatkan akidah umat Islam.
 
"(Ia) bercanggah dengan Al-Quran sendiri, bercanggah dengan hadis, bercanggah dengan Ijma' ahli sunnah wal jamaah.
 
"Nak beri hak pada orang Melayu, itu penafsiran yang berlawanan dengan semua tafsir ahli sunnah wal-jamaah. Tiada tafsir yang memberi hak kepada orang Islam Melayu memilih agama lain.
 
"Perkataan itu prinsipnya (adalah daripada) penafsiran Quran, hendaklah dibuat berdasarkan wacana arus perdana umat kini. Berdasarkan ayat Quran, Al Nahl 43  yang meminta kamu bertanya pada yang mahir kalau tidak tahu," katanya.
 
Izzah pada Sabtu lalu ketika menjadi panel sebuah forum yang membincangkan topik, 'Negara Islam: Versi Mana, Siapa Bertanggungjawab?" menyatakan pandangannya tentang kebebasan memilih agama.
 
"Tidak harus ada paksaan di dalam agama. Bagaimanakah seseorang itu boleh berkata maaf.. ini (kebebasan agama) hanya untuk bukan Melayu. Ia (sebenarnya) harus dilaksanakan sama rata (untuk semua kaum)," katanya ketika menjawab pertanyaan lanjut dari hadirin yang datang.
 
Semalam Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah melahirkan rasa terkejut dan kesal dengan kenyataan Ahli Parlimen Lembah Pantai itu.
 
Pengerusi Mais Datuk Setia Mohamad Adzib Mohd Isa berkata baginda juga menolak sama sekali sebarang pandangan daripada mana-mana pihak bahawa orang Melayu beragama Islam mempunyai kebebasan untuk memilih agama lain dan keluar agama Islam.
 
"Sebagai penasihat kepada Sultan Selangor, Mais akan terus bertegas dalam membantu baginda untuk bersikap waspada, peka dan tegas terhadap mana-mana pihak yang sama ada secara langsung atau tidak langsung mencabar kemurnian agama Islam baik dari segi fahaman mahupun amalan, khususnya di Selangor," katanya dalam satu kenyataan lewat petang semalam.

17 comments:

  1. ya allah... inilah pengaruh BURUK anwar ibrahim terhadap keluarganya sendiri. kalau kepala dalam keluarga memilih utk ke neraka, maka ekornya juga akan menngikut sama.... SAH DENGAN BERKATA BEGITU, NURUL IZZAH ANWAR IBRAHIM SUDAH RASMI M U R T A D D D D .................!!!!

    ReplyDelete
  2. aikkkkkk PAS diam jer... Oooo lupa PAS tu parti politik haramjadah dungu nak mamposssssss...... binatang semua pak janggut dalam PAS yang senyap mengenai perkara ini... SEMUA JANTAN DALAM PAS ADALH PONDAN PONDAN TAKDE TELOR XDE BUTOH...... semua takut kat anwar ibrahim sebab nak jadi menteri itu ini.... inilah sekumpulan melayu yang malu nak mengaku cuma akan selamat dengan pertolongan UMNO/BN.....!

    ReplyDelete
  3. X Payah cerita PAS kat sini...PAS adalah parti politik, bila parti politik agenda mereka adalah pengaruh dan kuasa semata-mata.

    Perjuangan ISLAM....mintak maaf byk2..PAS & DAP sama sahaja...apa yg ada dalam DAP semuanya ada didalam PAS...

    Parti Jubur lembu..

    ReplyDelete
  4. Kalau Nurul Izzah rujuk fatwa Sheikhul-Azhar, Chua Soi Lek rujuk fatwa siapa?

    Utusan Malaysia semalam melaporkan berita bertajuk "Melayu perlu bebas pilih agama?"

    Antara lain, akhbar itu melaporkan, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar menegaskan, rakyat tidak seharusnya dipaksa mengamalkan agama tertentu dan perkara itu juga perlu terpakai kepada orang Melayu.

    Beliau seperti dipetik menerusi laporan portal propembangkang, Malaysiakini berkata : ''Apabila anda bertanya saya, tiada paksaan dalam beragama... mengapa sesetengah pihak rasa bersalah, perkara ini (kebebasan beragama) hanya terpakai kepada orang bukan Melayu, sepatutnya diguna pakai secara sama rata."

    Dalam berita FMT 3/11/12 bertajuk "Nurul Izzah backs religious freedom for all", antara lain dilaporkan:


    Earlier in her speech, Nurul Izzah quoted a decree made by Egypt’s University Al-Azhar president Ahmad el Tayeb and said freedom of belief should be a fundamental right for all.

    Izzah dilaporkan memetik fatwa Sheikhul-Azhar, Ahmad el Tayeb, yang menyatakan kebebasan dalam soal kepercayaan seharusnya menjadi hak asasi semua orang.

    Saya tidak bercadang hendak membela Ahli Parlimen yang saya undi itu. Dia lagi pandai membela dirinya. Yang saya nak habaq satu ja - Izzah memetik fatwa Sheikhul-Azhar.

    (Nota: Secara peribadi, saya lebih bersetuju dengan pandangan Prof Dr Abdul Aziz Bari yang disiarkan dalam laporan FMT bertajuk "Aziz Bari explains ‘No compulsion’ verse":
    Aziz, an expert on constitutional law, said the verse in question (لاَ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ - Verse 256 of Surah al-Baqarah) did not mean that a Muslim could renounce his faith. “If this is the case, then what is the point of the ruling that says renouncing Islam is a big sin?” he said.)

    Bagaimana pula dengan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek? Dengan berdalihkan istilah 'hudud versi PAS', sesuka hati dan dengan bebas musuh Islam itu menghina Islam serta menyebarkan ideologi Islamofobia. Tentulah dia bebas berbuat demikian kerana Umno merestui dan berhempas-pulas mewali keramatkan syaitan itu.

    Kalau Izzah merujuk fatwa Sheikhul-Azhar, Chua merujuk fatwa siapa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dey machaaa......sekurang2nya Chua Soi Lek tu bukan org islam...kalau dia dungu tentang islam pon mmg patut la...sbb dia tak paham..bukan agama dia...
      Ini nama jer dah Nurul Izzah.. pakai tudung konon... mengaku islam...tp cakap mcm org 'Takde Agama'...ulangan TAKDE AGAMA.
      Dey...boleh tak guna sikit otak tu, jgn terus sokong jer statement yg keluar dari org yg ko suka...tak semestinya semua betul...Allah bagi otak utk berfikir, untuk pertimbangkan, bukan utk belajor jwb periksa semata2...lps lulus SPM terus tak guna otak...bukan mcm tu...
      Aku pon mcm tu gak dulu, percaya membabi buta, pergi demo tahun 98, pedih2 mata aku kena gas...last2 lepas 10 tahun bila aku kembali guna otak berkat pertolongan Allah...insyaallah kita akan mula nampak mana yg lebih baik...bukan mana yg lebih betul tp mana yg lebih baik...walaupon dua2 tak betul...

      Delete
  5. Untuk org bodoh yg x tau, Chua Soi Lek x perlu nak rujuk fatwa sapa2 pun, sebb apa?
    Sebab dia pertikaikan hukum hudud ciptaan parti ajaran sesat, dia x sentuh pun segala hukum dalam Al-Quran. Cuba dengar apek cina tue cakap dgn clear.

    Dia x mau campur dalam hukum yang terdapat dalam Islam, tapi dia bantai parti ajaran sesat sebab suka2 jer create hukum pastu boh nama hudud kt hukum tue. yg parti ajaran sesat buat tue bukan hukum Islam hudud, tapi ada si bodo nama neek najeeis suku2 kuar fatwa / hukum dia tue.

    Ko semak balaik hukum bodo parti ajaran sesat tue ngn hukum Islam hudud, sama ke x? lagi satu, Govn Malaysia dh bagi green light soh kelantan laksanakan hukum bodo dia tue, apasal si tua neek najiees tue x mau buat?

    Sbb apa? sbb majlis agama diorg pun x setuju hukm bodo parti ajaran sesat tue, x betul langsung, mcm kata bijak pandai agama, 2 org sama2 curi, tapi seorg jer kena potong tangan,
    perogol boleh lepas tapi wanita yg dirogol pulak ditangkap.
    Cuba hang pikir ngn otak bodo hang tue, apa benda hukum bodo macam nie? org yg bodo mcm neek najiees jer boleh terima hukum bangang nie.

    Tue sebab apek cina nie persoalkan, dia x sentuh pun hukum Islam hudud, x der langsung, dia pelik apasal parti ajaran sesat boleh kuarkan hukum bahalol diorg tue pastu boh nama hukum hudud.

    bodo rupanya parti ajaran sesat nie, sebab ada org tua bodo nama neek najiees, asik dik mainkan agama utk politik bahalol dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat lagi tak Slogan "Pangkah PAS Masuk Syurga". Apa kata Wakil Fatwa Masjidilharam:
      1. Wakil Majlis Fatwa Masjidilharam, Sheikh Sulaiman Saloomi, menyifatkan sesaorang yang berilmu mengunakan agama sebagai propaganda politik adalah suatu kejahilan, kebodohan dan kesesatan.

      Sebab ape sampai sekarang Kelantan cuma pandai cakap je dan tak berani nak laksanakan Hukum Hudud. Mereka cuma nak kekalkan pengundi mereka je. Seperti kata:

      2. Ahli akademik dari Arab Saudi, Ahmad Hamad al-Jilani yang menjawab soalan pada sesi soal jawab seminar berkenaan berkata, mana-mana pihak yang menggunakan isu pelaksanaan hukum hudud sebagai modal politik untuk menang dalam pilihan raya sebenar bertujuan mencari keredaan pengundi dan bukannya keredaan Allah.

      Delete
  6. Pas lah Parti yang memperjuangkan martabat serta kesucian Islam. Semua orang tau.
    UmnoCo pun tau. Pencacai UmnoCo pun tau. Cuma yang menentang dan anti Pas ni
    samada dapat upah untuk ngutuk2 pas.
    Anwar pemimpin yang Pintar. TG Nik Aziz pemimpin berstatus ulama. Haji Hadi pun sama.
    Cubalah kamu ni wahai pencacai..fikir2kaN UNTUK generasi kamu..anak2 kamu..cucu2 kamu..

    ReplyDelete
  7. ano 1143. aku kena mengena cslek ngan isu ni? pemimpin yg hang pilih tu telah mewajarkan melayu juga bebas untuk murtad. tu pun hang nak sokong lagi? aziz bari tu pakar hukum islsm ker? sheikul azhar berfatwa yg sesuai dgn negaranya. dalam negara ini melayu adalah islam. you got problem with that? kenapa nak dimusnahkan ketetapan pelembagaan ini? sanggup hang biarkan anak hang murtad atas dasar kebebasan dan demokrasi?

    ReplyDelete
  8. errk apa sumbangan pas pada islam di malaysia? tlg highlight sikit wahai pencacai pas, contoh kalau boleh selain dari sumbangan memecah belahkan org islam di negara ini? tolong lah bagi untuk org umno buka mata.

    ReplyDelete
  9. Nurul Izzah dah sesat
    PAS ..insaflah...!!!

    Keluarlah dari pakatan sonsang!!!

    Anda hanya diperbodohkan oleh DAP & PKR....

    PAS (hadi & nik aziz) ni macam dah kena makan nasi kangkang anwar dan lim guan eng...iku aje macam lembu!!!

    ReplyDelete
  10. Pas lah Parti yang memperjuangkan martabat serta kesucian Islam. Semua orang tau.
    UmnoCo pun tau. Pencacai UmnoCo pun tau. Cuma yang menentang dan anti Pas ni...
    ..........................................................................

    Untuk menjaga dan memartabatkan agama islamlah, perlembagaan negara kita menetapkan bhw semua orang melayu itu beragama islam. Untuk menjaga umat islamlah maka perlembagaan negara kita menghalang agama lain disebarkan kpd org islam.

    ReplyDelete
  11. bagi aku,sesiapa yang komen menyebelahi siMamat Uthman Al-Muhammady dan pro umno batang kayu,mereka semua adalah bangang,sebab aku sendiri tau pendirian simamat ni ,iaitu jgn buat apa2 statement yg menimbulkan kemarahan umno(terutamanya Dr M)sebab mamat ni idolanya adalah simamak tongkang tuu,,TAPI HAKIKATNYA MEMANG UMNO BANGANG SAMPAI KEMAMPOSSS,,,

    ReplyDelete
  12. Apasal potong sampai tang tu je? Apsal tak tunjuk seterusnya apa yang dikatakan:

    “Once a Muslim, you are tied to Syariat Islam, as any citizen is tied to the Federal Constitution,” (Nurul Izzah)

    "...setelah memeluk Islam, seorang Muslim tertakluk dengan Syariat Islam; sebagaimana seorang warganegara tertakluk dengan Perlembagaan Persekutuan." (terjemahan)

    Memang Melayu bebas pilih agama, tetapi bila menjadi MUSLIM atau MUSLIMAH, anda termaktub kepada undang-undang atau syariat Islam.

    ReplyDelete
  13. Bodoooooohhhhhh!!==!! Melayu kat malaysia ni memang islamla hanjing...apa plak ko tulis bila menjadi muslim ...kenapa? Maksud tersirat korang nak melayu pilih agama masing2 masa umo 18 kan? Maknanya bebas pilih agama kan? Maknanya murtad kan??...maknanya nurul izzah anak anjing tu sokong murtad kan???apalah bodoh...org ckp melayu adalah islam....tp ko nak lagi ckp melayu bebas pilih agama....sial lah kau ni;!!!

    ReplyDelete
  14. kebebasan beragama itu ader pada semua bangsa...
    melayu ker...cina ker..india ker...arab ker..batak ker..
    tetapi,bla sudah islam seseorang itu,tidak blh utk dier menukar agamanya..

    melayu x semestinya islam..
    tetapi islam mgkn melayu,cina,india..mgkn juga yahudi..

    so,melayu bebas utk memilih agama..
    tetapi muslim yg berbangsa melayu tidak blh menukar agamanya..

    ReplyDelete
  15. cth la kepimpinana Rasulullah SAW..
    sapa pemimpin skang yg menghampiri kepimpinannya..
    renungkn..
    kita nk perjuangkn agama...
    bkn bangsa..
    penghijrahan nabi adalah cth..penyatuan kaum ansar dan muhajirin...dgn matlamat utk islam..
    pikirla...
    kebangkitan khalifah akan tiba..

    ReplyDelete