Minda Hijrah Headline Animator

Thursday, October 18, 2012

SUARAM SAHKAN TIADA PERBICARAAN KES SCORPENE

Post Pic

Suara Rakyat Malaysia (Suaram) hari ini mengesahkan tidak ada perbicaraan bersabit skandal pembelian kapal selam Scorpene oleh kerajaan Malaysia yang berlangsung di mahkamah Perancis. 

Pengarah Eksekutif Suaram, Cynthia Gabriel mendakwa badan bukan kerajaan (NGO) tersebut sebelum ini tidak pernah mengeluarkan kenyataan berkaitan perbicaraan berkenaan namun menyifatkan ianya disalah erti oleh media tempatan.
 
"Semua kenyataan yang dikeluarkan sebelum ini oleh Suaram menggunakan perkataan 'siasatan kehakiman' dan 'penyiasatan'.
 
"Tidak pernah Suaram menggunakan perkataan "perbicaraan' dalam kenyataan kepada umum sebelum ini," katanya kepada pemberita. 
 
Cynthia yang dilihat cuba mempertahankan Suaram berkata, hanya aduan tentang pembelian kapal selam Scorpene telah dibuat kepada mahkamah Perancis agar siasatan lanjut dapat dilakukan.
 
Suaram dalam laporan-laporan berita sebelum ini dilihat tekad untuk terus membongkar skandal Scorpene walaupun kerajaan mengenakan pelbagai tekanan ke atas pertubuhan itu.
 
"Dalam semua kenyataan sebelum ini, Suaram jelas menyatakan bahawa aduan yang difailkan pada akhir tahun 2009, telah membawa pendakwa Perancis untuk menyiasat bukti prima facie yang mencukupi agar siasatan dapat dilakukan di mahkamah terbuka," ujarnya.
 
Beliau selain itu menafikan badan tersebut cuba untuk mempengaruhi dan mengelirukan umum tentang perkembangan isu tersebut.
 
"Suaram juga tidak pernah mengelirukan rakyat Malaysia tentang perkembangan dan fakta kes Scorpene seperti yang didakwa oleh media yang dimiliki oleh kerajaan Barisan Nasional," tegasnya.
 
Baru-baru ini enam NGO tempatan membuat laporan polis bagi mendesak tindakan segera diambil terhadap Cynthia yang ingin membawa masuk dua peguam asing bagi memberi taklimat kepada ahli Parlimen mengenai isu pembelian kapal selam Scorpene.
 
Enam NGO terbabit ialah Kelab Wartawan Muda Malaysia (KWMM), Jaringan Melayu Muda Malaysia (JMM), Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Persatuan Pengguna Islam Malaysia, Lembaga Kesedaran Pencegah Jenayah serta Lembaga Perlindungan dan Kebajikan Pengguna.

4 comments:

  1. Betina suaram sedang buat damage control sbb dah kantoi menipu. Betul-betul suara anak haram

    ReplyDelete
  2. Dasar betina keling pundek!!!..wooiii keling pundek..berambus kau dari bumi Malaysia ni..bawa seluruh keluarga-keluarga keliang paria kau balik India..memang babi punya keliang betina..

    ReplyDelete
  3. Kalau kes baru nak siasat, buat apa kecoh2 nak bawa masuk 2 peguam asing tu, bangang betoi ... sengaja nak bagi rakyat benci PM ...sial punya Suara Anak Haram (SUARAM)

    ReplyDelete
  4. SUARA ANAK-ANAK HARAM JADAH MENGAKU MENIPU... dgn tak malunya

    ReplyDelete