Minda Hijrah Headline Animator

Friday, September 7, 2012

Budak Tunjuk Punggung: Kerana Pembangkang, Ayah Merayu Ibu Bersedih

Apa punya lahanat mamat sekor nie. Buat keje bodo ikut hati & perasaan. Yang malu, mak bapak. Sebelum ini, si bapa mohon maaf kepada PM & rakyat Malaysia dan si ibu pula sedih mengenangkan perbuatan anaknya.

 

Budak macam nie memang patut kene pijak sebab susahkan hati mak bapak sendiri. Apa-apa pon, kita harap supaya ada peluang untuk mamat ini sambung belajar tidak kira apa tindakan undang-undang yang bakal dihadapinya. Dia masih muda dan cuma salah langkah. Berapa ramai kalangan kita yang salah langkah tetapi diberi peluang kedua, ketiga dan seterusnya?

 

Adik-adik yang diluar harap ini dijadikan pelajaran. Jangan ikut pembangkang. Ada mereka kisah kalau kamu ditangkap? Ada Anwar Ibrahim ambil peduli kalau kesusahan menimpa kamu? Ada Samsul Iskandar atau Chegu Bard nak datang membantu ketika ibu dan ayah turut kesedihan dan menebal muka minta maaf dan merayu untuk kamu ?

 

Kamu ada hak kamu. Cukup umur 21 nanti daftar la sebagai pengundi dan pangkah la ikut suka kamu. Dah banyak kali diberitahu bahawa demonstrasi hanya mengundang masalah. Sila lihat sendiri apa yang berlaku kepada mamat ini.

 

Untuk demonstrasi Janji Bewrsih ini, penganjurnya Maria Chin Abdullah lepas tangan, Tok Janggut pak Samad meroyan tak tentu pasal. Ada mereka sebut mahu bersama-sama kamu dalam kesusahan?

 

Jangan biarkan hidup kamu musnah kerana pembangkang. Agenda utama pembangkang hanya gila kuasa dan menjadikan anak-anak muda sebagai keldai & lembu mereka sahaja. Lihat sendiri pemimpin pembangkang. Mereka tetap hidup senang lenang terutamanya di Selangor. Kenapa mahu susah payah cari penyakit untuk bersama mereka?

 

Tolong la sedar diri sikit! Jangan libatkan diri dengan pembangkang! Anda mampu mengubahnya!

 

 

Bapa pelajar tunjuk punggung rayu peluang kedua.

 

Bapa kepada pelajar kolej swasta Muhammad Ammar A Rahman, 19, yang melondehkan seluar menghina Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa malam ambang Merdeka baru-baru ini merayu peluang kedua kepada anaknya.

  

A Rahman Abdullah, 53, memohon anaknya itu dibenar melanjutkan pengajian di mana-mana insitusi pengajian tinggi negara ini demi masa depan anaknya yang masih muda.

  

"Saya mohon, untuk masa depan anak saya, berilah peluang kedua kepadanya termasuk untuk melanjutkan pelajaran di mana-mana selepas ini. Kemungkinan ini kesilapan yang tidak disengajakan dan saya harap dia belajar daripada kesilapannya.

    

"Saya dengan rendah diri, jujur serta ikhlas memohon maaf bagi pihak anak saya kepada Perdana Menteri, isteri dan seluruh rakyat Malaysia," kata A Rahman di Taman Murni, di sini hari ini.

  

Muhammad Ammar, pelajar Kolej Teknologi Antarabangsa Cybernatics ditahan bagi membantu polis berhubung kejadian itu di Perhimpunan Janji Bersih di Dataran Merdeka malam 30 Ogos lalu.

 

Dia bagaimanapun dilepaskan dengan jaminan polis pada 10 malam semalam setelah polis selesai merekod keterangannya dan pelajar itu kemudian dibawa pulang ke rumah ibu bapanya di sini.

  

A Rahman berkata, sejak pulang dari Bukit Aman anak bongsunya itu hanya berkurung dalam bilik dan enggan bercakap dengan sesiapa.

  

"Kami bimbang akan keadaannya yang enggan bercakap dan hanya memerap dalam nbilik," katanya.

    

Ibu kepada pelajar berkenaan pula, Rahilla Ahmad, 53, turut berasa sedih dengan kejadian tersebut dan mengharapkan masyarakat tidak terus menghukum anaknya itu.

  

"Saya pun tidak tahu nak cakap apa...sedih...baik buruk pun dia anak saya, kami sekeluarga perlu terima dia dan apa yang sudah dia lakukan.

  

"Saya cuma berharap masyarakat tidak terus menghukum kami sekeluarga dan berilah kemaafan dan peluang kedua untuk dia yang masih mentah dan tidak memikirkan implikasi tindakannya," katanya. -Bernama

22 comments:

  1. aku pedulik hapa... sapa suruh kurang hajar... padan muka... aku semakin jijik dengan orang orang Melayu bodoh seperti ini.. Melayu yg menghina Melayu... memudahkan kerja Cina dan Keling...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sangat..Islam tidak mengajar kita macam tu.

      Delete
    2. Kalau ikut hati dan perasaan marah kita, Memang setuju mamat ini.wajar kita pijak tetapi kata2 ibunya yang penuh kasih sayang wajar kita pertimbangkan.

      Dia buat tapi ayah dan ibu kene tanggung malu. Kita sendiri sentiasa mengharapkan kemaafan dan peluang apabila sudah melakukan kesilapan. Bukankah anak si ibu ini juga layak mendapatkannya?

      Siapa sangka nanti dengan hati budi baik Perdana Menteri akan memberi kemenangan besar dari Allah?

      DS Najib sedia berjumpa dan memaafkan nya. Bukankah kita wajar berbuat demikian juga?

      Tapi sebelum itu, saya cadangkan kita sebat punggung mamat ini sebagai pengajaran. Hehehehehe

      Delete
    3. kalau ada ISA lagi boleh guna tak untuk kes macam ni ek?rasenye govt.pun kena tegas jugak macam time dr.mahathir dulu.memang takde orang berani buat macamni.

      Delete
  2. bro, aku tak setuju kali ni dengan saranan kamu minta dimaafkan dan diterima balik sambung belajar. Allah telah memerintahkan umat Islam untuk melakukan yang disuruh dan tinggalkan yang ditegah kerana perjanjianNYA setiap kebaikan akan dibalas dengan kebaikan dan keburukan sebaliknya. ini adalah ketegasan yang kita lihat dalam islam. syurga dan neraka dicipta untuk mereka mereka samada melakukan yang disuruh ataupun yang ditegah. yang bersalah sepatutnya dihukum dan aku tak nampak relevanya sibapa membuat rayuan sedangkan yang melakukan kesalahan tak ambil peduli.

    aku rasa kiranya pehak kerajaan bersikap tegas dari dahulu lagi untuk bertindak berlandaskan undang undang, perrjara sedemikian tak mungkin berlaku. kita sedar bahawa kerajaan hari ini terlalu passive dan selalunya bertindak berlandaskan simpati yang pada aku melihatnya sebagai penakut. perlaksanaan undang undang terlalu lemah dan longlai. lihat sajalah kepada himpunan JB, menteri dalam negeri dengan megahnya berkata:

    rasa puas hati kerana tiada insiden tidak diingini berlaku ketika 'Himpunan Janji Bersih' yang dianjur tanpa permit oleh badan bukan kerajaan, semalam.

    mengucapkan tahniah kepada polis, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan semua pihak yang bertugas menjaga keselamatan ketika himpunan itu berlangsung di Dataran Merdeka, malam tadi.

    "Kita tengok bahawa sambutan mereka yang cuba untuk memporak-perandakan sesuatu kali ini, tidak menjadi."

    “…… polis akan menjaga keselamatan semua pihak termasuk mereka yang 'berniat jahat'”

    ".....masyarakat hari ini mahu melihat satu tindakan diambil kerana negara mempunyai undang-undang". - Hishamuddin.

    “Kita mempunyai pelbagai undang-undang termasuklah polis dari segi konteks siasatan, peguam negara dari segi konteks pendakwaan dan kehakiman dari segi konteks kes dan juga hukuman.

    “Kita mempunyai keseimbangan undang-undang kerana polis tidak boleh membuat tindakan sesuka hati mereka,”

    mintak maaf banyak banyak bro kerana saya tidak dapat bersama saudara kali ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.

      Terima kasih atas pandangan yg diberikan.

      Ketika pembangkang menabur benih kebencian dikalangan anak2 muda, adalah baik utk kita menunjukkan kan uswah yg terbaik dengan menyemai benih kasih sayang. Benar dia sudah melakukan kesalahan dan wajar diambil tindakan undang2 tetapi pada waktu yg sama sebagai pemimpin negara dan kerajaan bertanggungjawab adalah wajat bagi kita membetulkan kesilapan.

      Anak muda ini punyai masa depan yg cerah. Benih kasih sayang yg kita semai mungkin akan memberi kebaikan kepada negara dan sudah tentu balasan Allah lebih baik kepada pemimpin kita.

      Jalan yg dipilihnya sudah salah. Bukankah wajar bagi kita menunjukannya jalan yg benar?

      Saya tetap setuju jika kerajaan membantu beliau dan anak2 muda yang telah disesatkan oleh pembangkang.

      Bak kata Tun Mahathir, Hatred doesnt develop nation.

      Sekian.

      Delete
    2. Sememang benar apa yang diperkatakan oleh Tun tapi yang kita minta kerajaan lakukan bukanya hatred tetapi mendisiplinkan. Rakkyat hari ni dah muak dan bosan dengan amaran dan kemaafan dan mungkin disebabkan itulah anak anak muda tidak langsung berminat untuk menjunjung undang undang. Ini bukan kali pertama, tetapi telah begitu banyak perlakuan sebegini. Imbas kembali kepada Bersih, pelajar university juga yang telah menunjukkan kebiadaban, bukan saja didalam negara, malah diluar negara. Adam Adli, cina bangsat yang menghina lagu kebangsaan dan ramai lagi, apa kah kesudahanya?

      Undang undang dibentuk sebagai peraturan kepada kehidupan. Sedar atau tidak dan suka mau pun tidak, kita terpaksa mengikut perintah. Dari situ perjalanan hidup kita akan menjadi lebih bertanggungjawab kepada bangsa, agama dan negara tercinta. Undang undang juga membina masyarat yang benar benar berdisiplin dan undang undang jugalah menjamin keselamatan dan ketenteraman sesebuah negara.. anak anak muda saperti anak anak kepada pemimpin. Pemimpinlah yang bertanggungjawab membentuk mereka dan sekiranya dididik dengan cara tidak berdisiplin atau berkompromi kepada yang salah, makan jadilah anak anak yang derhaka. Ketegasan bukan berarti kebencian malah ianya merupakan kasih saying. Dalam hal ini hukum adalah TETAP kerana ramai lagi diluar sana yang memerhati dan sedang menunggu apa kah tindakan kerajaan seterusnya. Saya TETAP berpendapat bahawa memberikan kemaafan itu adalah sepatutnya, tetapi hukumanya tetap dilaksanakan. Janganlah pula yang dikejar tak dapat dan dikendong berciciran.

      Delete
  3. itulah balasannya kalau berfikir pakai bontot. rasakan....

    ReplyDelete
  4. padan muka kau keldai bodoh

    ReplyDelete
  5. Salam Sdr Sekalian,
    Semoga sdr yg menunjuk punggung ke atas postal PM kita insaf dan kembali ke jalan yg betul.
    Itulah ajaran si puak bastard pembangkang DAPig & DSAI.
    Ketua Pembangkang DAPig LimKS pun dah beri ajaran kpd rakyak utk pijak postal sesiapa yg mereka tak suka.
    Inilah bastard yg perlu kita pijak!
    Semoga rakyat sedar kebolehan pembangkang DAPig yg boleh membawa kemusnahan kpd akhlak pemuda & rakyak secara umum. Marilah kita menentang siDAPig & DSAI ini habis2an.
    Dont spare them in the coming election.

    May Allah bless us all.

    Chong Abdullah

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam saudara Chong Abdullah.

      Terima kasih atas pandangan saudara.

      Saya kira kebencian politik melampau dengan benih benih kebencian yang asdang ditaburkan pembangkang terutamanya dari PKR dan DAP wajar diberi perhatian serius terutamanya dikalangan anak2 muda. Ianya bakal menghancurkan negara.

      Kerajaan wajar melakukan sesuatu bagi membendung masalah ini yang semakin menjadi barah. Bayangkan anak muda berusia 19 tahun sedang hancur.masa depannya kerana permainan politik kotor pembangkang!!!!

      Jangan biarkan ianya terus berlaku. Demonstrasi jalanan hanya membawa kepada kebencian. Dan kebencian akan membawa kepada kehancuran.

      Delete
  6. Hmm..generasi masa depan buatan PKR...renung dan fikirkan lah...
    PAS pon x penah ajar org wat gini..

    ReplyDelete
  7. ramai org menyatakan kenapa bila seorg cina kafir menghina melayu dan negara malah islam amnya tidak pula dikenakan hukuman sebegini?

    bagi saya mudah... kita perlu sedar kita lahir sbg islam tak kira apa bangsa pun tapi islam itu adalah agama yg satu kita anuti. sbg org islam kita wajib tahu hukum hakam antara betul dan salah. apakah kita mahu ltk diri kita yg islam in sama rata dgn sorg cina yg kafir, yg melakukan kesalahan yg lbh kurang sama? seharusnya org melayu dan umat islam amnya berasa lbh jijik jika sorg melayu dan seorg yg mengaku islam berkelakuan begini berbanding dgn sorg cina kafir yg tidak tahu pasal hukum hakam agama. kerana itulah sentimen si budak melayu ini terhadap rakyat melayu dan org islam amat dipandang jelek. ini bukan lg soal 'bias'. ini soal adab seorg melayu dan seorg yg mengaku islam... kita saban hari ckp islam itu baik, islam itu murni, bersih, elok dlm segala hal tp jika beginilah seorg melayu dan seorg islam menggambarkan bangsa dan agamanya, bg saya org melayu dan umat islam tidak salah menghukum beliau lbh berat berbanding sorg cina kafir yg kita tahu mmg dah sah tak kesah soal dosa pahala sdgkan kita ini sorg melayu lbh2 lg islam pula tu, sejak keluar perut pun dah diterjah ditelinga akan soal dosa pahala dan perlakuan baik.

    jika budak ini sedar akan khilaf diri, cara terbaik adalah keluar dr bilik, keluar dr ruang sembunyi dan hadapi cemuhan secara sorg gentleman, minta maaf atas kesalahan sendiri, buktikan yg dia bersungguh ingin mengubah diri dan sikap bukannya membiarkan ibu bapa yg tak bersalah ke hulu ke hilir menebalkan muka meminta maaf bg pihak diri. bukan salah ibu bapa dia pun, ini kesilapan dia. bagaimana org nk memaafkan jika empunya diri pun tidak menunjukkan inisiatif memperbetulkan kesilapan sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Saya mohon, untuk masa depan anak saya, berilah peluang kedua kepadanya termasuk untuk melanjutkan pelajaran di mana-mana selepas ini. Kemungkinan ini kesilapan yang tidak disengajakan dan saya harap dia belajar daripada kesilapannya.

      "Saya dengan rendah diri, jujur serta ikhlas memohon maaf bagi pihak anak saya kepada Perdana Menteri, isteri dan seluruh rakyat Malaysia," kata A Rahman di Taman Murni, di sini hari ini.

      memang jelas budak yang tak tau dek untung membiarkan ibu bapa yang memainkan peranan dan menagih simpati.

      aku berpendapat ibu bapa juga perlu memainkan peranan dalam pemasaalahan ini. ibu bapa yang sepatutnya memberikan tugas yang sedang dilakukan itu kepada anaknya. ibu bapa sepatutnya mendidik anaknya bertanggungjawab dengan apa yang telah berlaku. kalau tangan dah sanggup mencincang, bahu patut sanggup memikul. sampai bila si anak hendak melihat kedua dua ibu bapanya membuat kerja kerja untuk dirinya? kenapa ibu bapa tidak memberikan didikan dalam perkara ini?

      Delete
  8. Setuju dgn pandangan saudara. Terima kasih

    ReplyDelete
  9. Kalaulah anak saya yg melakukan sedemikian, saya akan serahkan kpd polis sahaja. Nak kena 2,3 tahun lantaklah. Itu kes kurang ajar. Biar kita ajar. Mak bapak jangan dok pertahankan anak tu sangat. Sebab itulah anak2 sekarang biadap terhadap orang tua mereka. Kita yg bagi muka. Sapa salah sebenarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sangat bersetuju dengan pendapat saudara. itu adalah cara terbaik untuk mendidik. cara saudara sapertilah semasa saya masih kecil. kalau disekolah kena bantai dengan cikgu, balik kerumah mengadulah kepada kedua ibu bapa konon nak dapatkan simpati. salah duga rupanya kerana saya ditambah lagi dirumah kerana memalukan ibu bapa konon ibu bapa yang tak pandai ajar anak. mengikut bapa saya kalau tak buat salah masakan dibantai dek cikgu.

      Delete
  10. kalau anak aku, aku sebat dengan rotan depan2 mahkamah

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi dahsyat bang. masing masing ada cara tersendiri untuk memberikan pendidikan.

      Delete
  11. Tubuhkan semula ISA. itu aje jln terbaik... Zaman Tun dulu takde kes gini blaku.

    ReplyDelete