Minda Hijrah Headline Animator

Thursday, August 9, 2012

Dong Zong biaDAP - Tuntut Sekolah Cina setaraf Sekolah Kebangsaan

Tuntutan Dong Zong untuk sekolah cina setaraf sekolah kebangsaan adalah satu tuntutan biaDAP & kurang ajar. Apa lagi puak berhaluan kiri yang menyokong perjuangan DAP ini mahukan ? Mentang-mentang kuasa politik DAP semakin kuat akibat sokongan PAS & PKR. Ini bukan bermakna Dong Zong boleh sesuka hati menuntut sesuatu yang berlawanan dengan semangat kebangsaan yang telah ditanam sejak zaman nenek moyang kita dahulu.
 
Tuntutan ini cukup berbahaya kepada keharmonian dan keamanan negara. Pergerakan Dong Zong wajib diawasi supaya permainan 'api perkauman' mereka dapat dicegah. Unsur-unsur pergerakan komunis sudah dapat dirasai dan disedari dalam pergerakan Dong Zong. Kerajaan wajar bertindak supaya keamanan dan kemakmuran negara akan terus kekal dari anasir-anasir jahat.

 

rocky-my Mohamad 

 

Tuntutan Dong Zong Tak Selari Tema Kemerdekaan Pakatan Rakyat

 

LAMAN ini kesal dengan kedegilan pertubuhan pendidikan Mandarin cina, Dong Zong yang masih lagi mengekalkan tuntutan agar sekolah cina diberi taraf yang sama dengan sekolah kebangsaan.

 

Sebagai pertubuhan yang mendapat sokongan kuat salah sebuah parti komponen Pakatan Rakyat, DAP, Dong Zong sepatutnya mengutamakan isu-isu nasional, bukan isu-isu yang cenderung kepada soal perkauman cina semata-mata.

 

Tak semena-mena, DAP turut menerima tempias, kesan dari kedegilan Dong Zong tersebut.

 

Pakatan Rakyat, seperti yang ramai tahu, menyokong solidariti nasional seperti yang ditunjukkan dalam tema rasmi hari kebangsaan kita "Sebangsa, Senegara, Sejiwa".

 

Bagaimana ini boleh dicapai kalau Dong Zong berterusan mahu generasi pelajar kaum cina hari ini kekal di sekolah cina?  Bila masa pelajar cina mahu berkomunikasi dengan kaum-kaum lain di Malaysia ini, seterunya menyokong solidariti nasional yang cuba diterjermahkan melalui tema hari kebangsaan tersebut.

 

Dong Zong perlu tahu, bibit-bibit masalah akibat dari perjuangan Dong Zong yang meletakkan bahasa Mandarin melebihi segala yang lain, telah mula menampakkan kesan yang membawa mudarat sekarang.

 

Semakin ramai pelajar cina gagal melanjutkan pelajaran ke peringkat Universiti kerana gagal mendapat kepujian dalam subjek bahasa Melayu diperingkat SPM.

 

Orang cina juga begitu kurang berkhidmat dalam sektor awam kerana masalah yang sama, selain itu, perniagaan juga terjejas kerana pelanggan Melayu dan India tidak selesa berurusan dengan kedai yang diuruskan orang cina kerana masalah komunikasi.

 

Ini yang sedang berlaku sekarang, apa jadi kalau masalah ini berterusan buat 10 tahun atau 20 tahun akan datang?

 

Maka itu Dong Zong perlu menggugurkan semua tuntutan yang bersifat perkauman ini buat sementara waktu (sehingga PRU13 selesai), atau menghadapi risiko bersendirian dalam memperjuangkan bahasa Mandarin dan sekolah cina.

 

Sementara dalam menentang cadangan sekolah satu aliran, penulis yakin Pakatan Rakyat akan meneruskan kerjasama dengan Dong Zong seperti biasa kerana perkara itu adalah jaminan yang diberikan dalam perlembagaan persekutuan.

 
 

4 comments:

  1. dia org ni nak malaysian malaysia, tapi sekolah cina masih nak bela... bubar jer lah sjkc tu kalau betul2 nak malaysian malaysia.

    ReplyDelete
  2. Diaorg ni beza antara adil dan samarata pun x tau bro. Boleh balik tongsan la. Kene tembak dgn komunis baru ko tau.

    ReplyDelete
  3. Suku sakat Nizar jugak ni. Dah beri betis nak peha.

    ReplyDelete
  4. Kalau begitu kehendaknya, memang melampau. Kita hormati kebebasan bersuara setiap kaum bukan Melayu tetapi sedarlah diri di mana bumi dipijak. Yang tidak berpijak di bumi nyata itu hantu sifatnya. Ini bukan negara pendatang / imigran. Hantu sebegini mesti dipenggal terus dari bumi ini.

    ReplyDelete