Minda Hijrah Headline Animator

Thursday, July 5, 2012

DAP Sah 90 Kerusi, Hudud Sah Tak Dilaksanakan

PENULIS sedikit terkejut bila menerima salinan mesyuarat yang membincangkan soal pembahagian kerusi oleh parti-parti komponen Pakatan Rakyat yang diadakan baru-baru ini.

 

Daripada dokumen tersebut, sudah sah bahawa DAP akan bertanding di 90 kerusi parlimen, PKR 66 kerusi manakala kerusi selebihnya akan ditandingi oleh PAS!!

 

Pada penulis, ini adalah satu kejutan terbesar kerana ia meletakkan DAP dalam kedudukkan yang sangat selesa untuk melantik seorang Perdana Menteri dari kalangan pemimpin partinya.

Dengan syarat, momentum kemenangan parti tersebut pada 2008 berlanjutan dan menjadi lebih baik dalam kempen kali ini.

 

Semasa pilihanraya umum 2008, DAP memperolehi 28 kerusi dari 47 kerusi yang ditandingi mereka atau bersamaan dengan 59.57% menang dibanding dengan yang kalah.

 

Mengikut perkiraan penulis, kalau peratusan sama dapat dikekalkan dalam pilihanraya umum akan datang, DAP akan memperolehi 54 kerusi dari keseluruhan 90 kerusi yang ditandingi mereka.

 

Dari segi logik, tidak dinafikan peruntukkan kerusi ini memang masuk akal kerana DAP diketahui mendapat hampir 100% sokongan dari kalangan orang cina dan separuh sokongan orang India.

 

Dengan undi orang Melayu berpecah kepada 2 atau 3 bahagian, parti tersebut dengan mudah boleh menang di kawasan Parlimen yang mempunyai populasi separuh pengundi melayu dan separuh lagi bukan melayu.

 

Tapi dalam masa yang sama, penulis bimbang keadaan ini akan mencetus persepsi yang tidak baik di kalangan orang Melayu yang mungkin bimbang negara ini akan diperintah oleh bukan Melayu dikala mereka masih lagi membentuk majoriti di negara ini.

 

Keadaan ini dengan mudah akan digunakan oleh parti seperti UMNO untuk membangkitkan sentimen perkauman menebal, dimana diakhirnya nanti akan memberi kelebihan kepada mereka.

 

Orang Melayu tidak boleh sama sekali dibenarkan bersatu kerana ia hanya akan menguntungkan UMNO dan merugikan pembangkang.

 

Sejarah telah membuktikan itu. Maka itu penting imej Anwar sebagai bakal Perdana Menteri dikekalkan pada setiap masa.

 

Itu baru bercakap tentang DAP.

 

Penulis juga sedikit hairan dengan jumlah kerusi yang diperuntukkan kepada PKR. Dari 97 kerusi yang ditandingi mereka pada 2008, jumlah itu merosot menjadi 66 kerusi sahaja pada pilihanraya kali ini. Separuh dari calon yang dipertandingkan itupun terdiri dari bukan Melayu.

 

Yang anehnya, nama Anwar diletakkan sebagai calon di 2 kawasan parlimen di Pulau Pinang iaitu di Nibong Tebal dan Permatang Pauh sendiri. Apa motif disebalik ini, penulis tidak dapat menafsirkannya buat masa sekarang sehingga maklumat lengkap diperolehi.

 

Penulis juga mendapati, ramai dari kalangan penyandang jawatan sekarang akan digugurkan, antaranya Azan Ismail (Indera Mahkota), Datuk Rashid Din (Merbuk) dan Loh Gwo Burne (Kelana Jaya) – sekadar menyebut beberapa.

 

Persoalannya disini, apa sudah jadi dengan PKR? Apakah mereka sudah hilang keyakinan untuk menang? Amat sukar untuk mempertahankan kedudukkan Anwar sebagai Perdana Menteri jika partinya tidak dominan di dalam Parlimen.

 

Perlu diingat, persefahaman yang wujud dalam Pakatan Rakyat adalah dalam bentuk persefahaman dan persepakatan tidak rasmi sahaja dek kerana kegagalan Zaid Ibrahim mendaftarkan nama Pakatan Rakyat dengan pendaftar pertubuhan.

Penulis tidak mahu mengulas panjang tentang jumlah kerusi yang ditandingi PAS kerana apa yang diperuntukkan itu pada penulis memang padan dengan kemampuan parti tersebut.

 

Lagipun, memberi jumlah kerusi yang besar kepada PAS untuk ditandingi, hanya akan menimbulkan keresahan berpanjangan di kalangan orang cina mengenai perlaksanaan hukum hudud.

 

Dengan jumlah kerusi yang ditandingi pun hampir menyamai jumlah kerusi pada 2008, penulis tidak rasa PAS mampu memberi ancaman yang membawa ketakutan kepada pengundi bukan melayu. Bertanding 66 kerusi, tidak semestinya menang semua.

 

sumber : SuaraPakatanRakyat.com

3 comments:

  1. ini adalah strategi dap untuk merealisasikan hasrat kapala pusing agar perdana menteri bukan islam pertana tercapai. hasrat ini akan dipersetujui oleh pas melalaui fatwa baru mereka iaitu "harus diterima perdana menteri dari bukan islam dengan syarat dia bersama pejuang islam (pas), menerima konsep negara berkebajikan yang diperjuangkan oleh pas" dan perkara ini telah dibuktikan dengan penerimaan ketua menteri bukan islam di penang bahkan mereka mendoakan kesejahteraan kepada pemimpin itu dan doa yang terbaru ialah agar kerajaan bn tumbang agar kerajaan bukan islam dapat ditegakan.

    ReplyDelete
  2. hye geng anon.. klu belum berlaku jangan pakai tulis je, nanti jadi fitnah.. kan x manis tu.. baik sama2 kita usaha jangan bagi bukan Islam perintah.. ingat kami pembangkan nie nak sangat ke orang bukan Islam perintah?

    ReplyDelete
  3. hye geng anon..nak atau tidak ia tetap akan berlaku. kalau xnak, mai la join UMNO/BN balik. aman damai sentiasa. alhamdulillah.

    ReplyDelete