Minda Hijrah Headline Animator

Thursday, July 26, 2012

Amboi senangnya kata Dr M diktator

Walaupun benar, lebih 22 tahun lamanya Tun Dr Mahathir Mohamad (Dr M) memperjuangkan nasib orang Melayu menerusi kedudukannya selaku Presiden tetapi beliau tidak memimpin Umno sebagaimana Adolf Hitler memimpin Third Reich. 

 

Dr M berusaha untuk membangunkan nasib orang Melayu yang tercicir di tanah airnya sendiri tetapi beliau tidak pernah dalam mana-mana ucapannya menganjurkan agar bangsa Melayu menjadi bangsa agung untuk seribu tahun akan datang sebagaimana Hitler mahukan bangsa Aryan (Jerman).

 

Di Sukan Komanwel XVI Kuala Lumpur 1998, Dr M hanya tersenyum ikhlas apabila atlet negara peserta lain berdiri di atas rostrum dan dikalungkan pingat. Malah beliau mendapat penghormatan standing ovation setiap kali kedatangannya diumumkan dan turut bersalaman dengan pemenang. Ini berbeza dengan Hitler yang enggan bersalaman dengan Jesse Owens, pemenang pingat emas acara pecut 100 meter Sukan Olimpik Musim Panas Berlin 1936.

 

Seingat saya, Dr M tidak pernah memanggil Watson Nyambek ke pejabatnya dan memaksa pelari pecut negara itu supaya mesti menang pingat emas sebagaimana yang Hitler lakukan ke atas atlet Jerman ketika itu bagi memastikan bangsa Aryan adalah bangsa yang tidak ada tolok bandingnya di dunia ini.

 

Walaupun acap kali Dr M menyebut bagaimana bangsa Melayu teraniaya sejak lebih 400 tahun dulu namun tidak ada peristiwa Holocaust berlaku sama ada ketika pemerintahannya. 

 

Sebelum Hitler berkuasa, pendatang dan pemastautin Yahudi di Jerman menguasai ekonomi negara itu. Mereka juga mengakibatkan rakyat bangsa Jerman menghadapi pelbagai masalah di tanah air mereka sendiri. Justeru, Holocaust atau penghapusan penduduk Yahudi dalam relau gas, dalam kata-kata Hitler sendiri, The final solution to the Jewish problems.

 

Justeru, bagi sebilangan rakyat Malaysia yang mengatakan Dr M adalah diktator, adalah ibarat anjing yang menggigit tangan tuan yang memberikan mereka makan.

 

Sepatutnya, setelah dilabel ultra Melayu oleh mantan PM Singapura Lee Kuan Yew di Dewan Parlimen pada 1963, Dr M menyarung uniform tentera dan bertindak sebagai diktator tulen sebagaimana Hitler sebaik sahaja dilantik menjadi PM pada 1981.

 

Namun, hal ini tidak berlaku. Sebaliknya, orang bukan Melayu sendiri merasakan label ultra Melayu yang cuba dilekatkan ke atas diri beliau jauh tersasar. Dr M melayan tuntutan daripada kaum lain sekiranya ia adalah munasabah dan bermanfaat kepada rakyat umumnya.

 

Bermula daripada perakam waktu dan penyeragaman masa, Semenanjung dan Sabah dan Sarawak sehinggalah terbinanya pusat pentadbiran kerajaan Persekutuan, Putrajaya, adalah hasil sumbangan idea dan usaha gigih beliau untuk rakyat Malaysia selama tempoh 22 tahun itu. 

 

Saya berani katakan rata-rata rakyat di negara ini menerima manfaat daripada apa yang beliau lakukan seperti Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Putrajaya, sistem tren aliran ringan (LRT), Litar Antarabangsa Sepang dan Astro.    

 

Untuk melaksanakan semua ini Dr M perlu bersikap tegas dan mengambil tahu dalam semua perkara, di samping memastikan semua yang dilakukan perlu mengikuti spesifikasi dan menurut apa yang dipersetujui. Sikap berdolak-dalik tidak ada dalam kamusnya.

 

Ketegasan dan kediktatoran adalah dua perkara yang berbeza. Sekiranya Dr M mengambil sikap diktator, maka kita tidak akan melihat roda Proton Preve tertanggal pada hari pelancaran. Malah kita akan dapat melihat bagaimana Proton ditransformasikan sehingga menjadi Ferrari atau Mercedes Benz. 

 

Ini kerana apabila Enzo Ferrari memutuskan untuk mengeluarkan kereta maka beliau mengaplikasikan budaya National Facsist Party di bawah pimpinan diktator Benito Mussuolini yang mengutamakan semangat nasionalisme Itali. Ferrari adalah lambang kemegahan Itali.

 

Pernahkah anda melihat bagaimana peminat rakyat Itali seolah-olah bersolat bertikarkan bendera negara tersebut setiap kali kereta Ferrari menang perlumbaan Formula 1.

 

Begitu juga dengan Daimler-Benz yang membuka kilang kereta tertua di dunia dengan jenama Mercedes Benz. Semangat kesempurnaan yang mencerminkan keagungan bangsa Aryan sebagaimana yang ditanamkan Hitler terus hidup ke hari ini.

 

Oleh itu, tidak adil untuk melabelkan Dr M sebagai seorang diktator dan ini membuktikan kedangkalan mereka memahami apa dan siapakah sebenarnya yang dikatakan diktator. 

 

Benar, seorang diktator ada kalanya muncul dalam sesebuah negara yang bertopengkan demokrasi dan mengamalkan pemerintahan autoritarian atau kuku besi dan membunuh rakyat sendiri seperti dilakukan Shah Iran, Hosni Mubarak dan beberapa lagi. 

 

Mereka juga meminda undang-undang tempoh mengadakan pilihan raya dan lebih kerap memenjarakan pemimpin politik pembangkang atau menafikan mereka daripada menjadi calon.

 

Tanyalah pada diri sendiri, apakah Dr M  melakukan semua ini? Sekiranya Dr M seorang diktator dalam bentuk yang cuba digambarkan, saya yakin tiadalah orang macam Lim Kit Siang, Karpal Singh dan Anwar Ibrahim di Parlimen hari ini.

 

Penulis : YUSOF HARUN

Sumber : Sinar Harian

1 comment: