Minda Hijrah Headline Animator

Thursday, April 12, 2012

RESOLUSI #MejaBulatPTPTN yang lebih RASIONAL

Bila kuasa takde dalam tangan, macam2 boleh janji langit, bintang dan bulan. Kene pulak manusia macam Rafizi Ramli yang tak layak menang jawatan PKR melalui pemilihan.

Saya nak persoalkan kenapa pendidikan percuma tidak dilakukan dahulu kepada rakyat Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan yang dibawah pentadbiran Pakatan Pembangkang?

Harus diingat bahawa PTPTN adalah Kemudahan Pinjaman oleh kerajaan kepada rakyat pada kos yang minima. Jika tidak, hanya sebahagian kecil sahaja yang mampu belajar diperingkat tinggi dari golongan yang mampu dan golongan berkelayakan dengan tawaran biasiswa.

Malah kerajaan telah menanggung sehingga 90% kos pembiayaan keseluruhan bagi seorang pelajar. Rakyat hanya bayar sebahagian kecil sahaja!

Jangan kita termakan tipu janji pembangkang sebab kerajaan sudah banyak membantu.

Patutnya kita bersyukur sebab kerajaan sendiri sediakan kemudahan pinjaman TANPA karenah birokrasi. Nak buat pinjaman pelajaran kt bank memang karenahnya bai !

Baca kupasan lanjut oleh rakan blogger BroJinggo

http://brojinggo.blogspot.com/2012/04/isu-ptptn-rafizi-ramli-hanya-pandai.html?m=0

1 comment:

  1. Benar kata penulis. Kenapa tidak dipraktikkan supaya KUIS, UNISEL atau KUIN yang dibawah pentadbiran kerajaan negeri diberikan pendidikan percuma supaya menjadi contoh kepada kerajaan Pusat.

    Jangan sekadar tabur janji kosong mahu hapuskan PTPTN.

    ReplyDelete