Minda Hijrah Headline Animator

Monday, March 12, 2012

FITNAH AKHBAR CINA PUNCA MB PAHANG NAIK ANGIN


Banyak kali telah berlaku wartawan Akhbar Cina membuat laporan tanpa merujuk kepada sumber rasmi terutamanya dari kerajaan dalam isu-isu yang membabitkan rakyat.

Laporan yang dikeluarkan kemudiannya dipetik oleh pembangkang untuk dijadikan modal walaupun laporan berita itu FITNAH dan TIDAK BETUL.

Tetapi persatuan wartawan (NUJ) ini hanya melihat satu aspek sahaja "Jangan Hina Wartawan". Tetapi bagaimana pula dengan laporan berita FITNAH yang dikeluarkan ? Sepatutnya NUJ menyiasat samada wartawan itu telah SALAH dari segi ETIKA KEWARTAWANAN atau tidak ?

Nampak jelas bukan setakat wartawan Akhbar cina itu BODOH, nampaknya NUJ juga BODOH dalam tindakan menghentam MB Pahang.

Kupasan lanjut isu ini dalam blog rakan media SEMUT HITAM
http://semuthitam80.blogspot.com/2012/03/punca-mb-pahang-marah.html

1 comment:

  1. Kjaan najib terlalu slow dalam menangani isu wartawan salah lapor...termasuk isu MB pahang yg mengatakan 'BODOH" pada watawan berbahasa cina,saya nak tanya bro GAP atau GOMO tolong jawab, perkara ini ada tak berlaku kat negara jiran kita Spore???kalau berlaku salah lapur...mesti endup dgn minta maaf secara terbuka...kalau tidak masuk bilik gelap atau pun tutup kedai...

    pemberita mesti ada etika...tak ikut saman atau bagi tunjuk sbb tak payah maki2....tengok MB trengganu,berani kerana benar saman harakah tengok mana dia pegi...contoh satu lagi tajuddin ramli bekas pengurusi Celcom,malaysia insider nasib setel diluar mahkamah...kalau tidak tutup kedai....wartawan tak ikut etika jgn bagi peluang ,kalau tidak depa naik lemak,tambah2 paper cina,asyik nak fitnah kjaan aje...habis menteri KDN pun kedi....hishamuddin bin tun razak...

    ReplyDelete