Minda Hijrah Headline Animator

Thursday, January 19, 2012

Takkan La Encik Nik Aziz Nak Dahului Rasullullah ? - TheChulan

Saya nak panggil En. nik ajis Tuan Guru, saya tak berguru dgn dia. Maka siapa anak murid dia lah yg kena pangil dia Tuan Guru.

 

Saya nak pangil dia mursyidul , saya bukan ahli PAS pun.

 

Nak pangil dia Tuan Haji nik ajis , rasulullah kerja kan haji dan Nabi Ibrahim pun kerja kan haji tapi tak di saran di pangil Tuan Haji Muhamad atau Tuan Haji Ibrahim.

 

Jadi saya pangil En nik ajis saje lah.

 

En nik ajis ni elok renong renong kan diri. Islam bermula dgn diri. Termasuk lah kpd saya jugak.

 

Dan Tegur menegur dan nasihat menasihati tu Islam,. "hendak lah ada sebahagian dari kamu menegur sebahagian yang lain"

 

Baru lah Islam dalam diri tu selamat.

Dlm PAS amalan tegur menegur rasa nya tak ada, yang ada amalan "buang terus" mcm Hassan Ali kena.

 

Nasha pun nak kena jugak. Sebab PAS tak amal benda yg dia suka suruh org lain amal. PAS amal kezaliman, buang terus dan caci yg di buang.

 

Tu sbb ramai ketakutan dlm PAS , takut nak tegur.

 

Elok sangat En nik ajis letak jawatan dari buat kerja MB.

 

Kerja Mb tu habluminanas. Dlm Islam ada habluminallah dan habluminnas.

 

Tapi ada org belajar agama dalam dalam sikit kata dlm Habluminanas ada habluminalah. Dlm habluminallah tak ada habluminanas.

 

Bab ni saya reserve sikit.

 

Ketika Nabi Musa berada di atas bukit kerana teringin sangat nak tengok Allah, dia di beri tahu oleh allah "wahai Musa , jika kamu abai kepada ku tapi sayang akan hamba ku yang lain, aku tetap akan menaruh nama mu di dalam buku kebaikan ku, tetapi jika kamu sayang kepada ku tapi berlaku tidak baik kepada hamba ku yang lain, aku akan tulis nama mu di dalam buku ketidakbaik kan ku"

 

Bermakna berlaku baik kepada hamba allah yg lain amat di tekan kan oleh suara yang di dengar oleh Musa itu.

 

( Musa tidak dapat melihat wajah allah tapi tersungkur pengsang apabila melihat cahaya di sinar kepada sebuah bukit,ketika allah memerintah nya mengalih pandangan ke sebuah bukit apabila Musa ingin sangat melihat wajah allah dan apabila sedar di terdengar suara "sedang cahaya itu pun kamu tak mampu lihat apa kah lagi wajah aku pencipta cahaya itu" selepas peristiwa ini tiada lagi manusia dapat melihat wajah Nabi Musa kerana beliau memakai "veil" menutup wajah nya, sapa melihat akan tersilau mata jadi buta)

 

Kembali kpd En nik ajis ni, kita nak pesan , kalau tak mampu tadbir negeri , elok saje lah letak jawatan.

 

Kerja Mb ni bukan setakat ceramah cerita keburukan UMNO saje, ia nya lebih dari itu.

 

Kalau dlm rukun Islam itu ada memberi zakat, maka apa kah tangung jawap En nik ajis jika ujud ramai penerima zakat dari kalangan org islam? Bukan kah memberi tu rukun? kalau ujudkan ramai penerima , maka mereka yang penerima ni tak lengkap ke keislaman nya?

 

Jika haji itu rukun, maka apa kah yang tak cukup syarat dan tak mampu itu tidak lengkap Islam nya? Sebab ekonomi negeri begitu teruk lalu tiada peluang memberi zakat dan mengerja kan haji.

 

Kalau nak bual pasal UMNO siang malam , tak payah jadi Mb pun boleh.

 

Jadi Mb tu kena jaga hal ehwal org di bawah jagaan , bukan asik bual pasal musuh siang malam.

MB kepada semua rakyat kelantan dan bukan rakyat PAS sahaja.

 

Elok la En nik ajis letak jawatan , tak payah ganti dgn Org UMNO pun tak apa.ganti dgn org PAS yg ada kebolehan.

 

Ambil lah contoh Tun Tun Dr. Mahathir, dia tak bising pandai tentang agama tapi apa dia buat semua berpaksi agama.

 

Cuba perati kan Konsep Pandang ke timur, ia nya kan dari hadis nabi yg suruh org islam belajar sampai ke negeri cina.

 

Bersih cekap amanah, bukan ke tu ciri ciri di suruh Islam? Mesti bersih luar dalam, ambil wuduk 5 kali sehari tentu la bersih, mesti cekap dan sentiasa amanah, sebijik suruhan Islam.

 

Membina banyak pusat pelajaran akibat kehendak islam "ilmu itu wajib".

 

Kerja Islam pemimpin UMNO secara elok dan halus, menanam ciri ciri secara senyap.

 

Terlalu ramai org cina masuk islam di zaman Tunku sehinga kerajaan tubuh kan PERKIM.

Ramai orang asli masuk Islam di zaman Tun Razak sehinga tubuh kan JHOA.

Dan kemudian kerana bijaksana menjana ekonomi di zaman Tun M sehinga jutaan umat Islam Bangladesh , Indonesia semua dapat menghantar wang kenegara mereka membesar kan anak islam

 

Tun Tun Dr. Mahathir meletak kan jawatan setelah 22 tahun.

 

Angka 22 tahun kerana tidak mahu mendahului Rasullulah.

Kalau di paksa Tun M sambung lagi pun dia tak akan mau kerana engan mendahului rasulullah.

 

"Pada diri rasullulah itu ada kebaikan" maka perhati kan lah rasullulah.

23 tahun jadi rasul , ayat quran pun mula turun sehinga akhir turun pun berjarak 23 tahun.

 

Ketika seorang wali besar tidak menyebar kan agama ke negara arab kerana dia tidak fasih bahasa arab dia telah di datangi rasullulah di dalam mimpi, dia bermimpi Nabi Muhamad meludah ke dalam mulut nya sebanyak 11 kali. lalu kemudian di datangi saidina ali yg meludah ke dalam mulut nya 9 kali, ketika dia bertanya "kenapa kamu tidak meludah sebanyak 11 kali? saidina ali menjawap "saya tidak akan mendahului rasullulah".

(Nabi ludah 11 kali, biar dia ludah 9 kali. (dan si wali itu terus fasih berbahasa arab sehinga dapat menyebar kan agama)

 

Maka En Nik aziz nak jadi Mb berapa tahun? Nak sama dgn Rasullulah ke?

Nak saing dgn rasulullah ke?

 

Tun Dr. Mahathir engan saing, dia tahu 22 tahun sudah cukup.Dia belajar agama secara senyap.Bukan utk war war dapat pujian.Saya tahu lah saya ada sedikit pengalaman dgn Tun tentang hal in.

 

Tun M masuk kaabah berapa kali kerja kan haji berapa kali pun engan di gelar Haji Tun Dr. Mahathir kerana rasululah pun tak di pangil Haji Muhamad.

 

Kalau la n Nik Aziz ni effective, bagus, bijak tadbir, kita tak kisah lah sangat, tapi nampak nya bijak hentam UMNO dan bijak ceramah sahaja, tu bukan kerja Mb tu ustad biasa PAs pun boleh buat.

 

Nik aziz agak terselamat kerana di kelantan ada kawasan di bangun kan oleh wakil UMNO dan selebih nya rakyat biasa yg hantar wang dari luar Kelantan, ia bukan kerana kebaikan nik ajis .

 

Dlm Islam di sanjung kan "ilmu yang menafaat" bukan nya sanjung kpd ilmu yg banyak, tapi tak menafaat mcm ilmu En nik ajis ,nak buat apa.

 

Dlm Islam pun di utama kan amalan yang Iklas dlm beragama. Bukan nya amalan yg banyak tapi tak iklas . Muklisiinalahuddinn. Keiklasan dlm beraagama. Mmg utk allah dan bukan utk parti.

 

Jadi kalau En nik ajis dah rasa tak mampu tadbir elok la beroperasi sebagai lebai sahaja dan biar kan yang mampu dari kalangan ahli parti PAS sahaja yang mentadbir negeri kelantan.Tak mau kasi kat org UMNO pun tak apa.

 

Penulis : The Chulan

Sumber:  KelabChedet.com

1 comment:

  1. Nak tanya satu jer... selama Nik Ajis 'memerintah' berapa ribu oops! ratus? oops! puluh? belas? org kafir yg telah TokGoo ISLAMKAN? ;))

    ReplyDelete