Minda Hijrah Headline Animator

Wednesday, June 8, 2011

Anak Malaysia - Hannah Yeoh daftar anak bangsa Cina, Suami berbangsa India.

Selepas kekecohan pendaftaran bangsa 'Anak Malaysia' anak perempuan yang diberi nama Shay Adora Ram, Adun DAP Subang Jaya Hannah Yeoh membuat keputusan meletakkan anaknya berbangsa CINA walaupun suaminya, Ramachandran Muniandy berbangsa India.

Tiada masalah jika ada pilihan disebabkan pasangan ini dibenarkan memilih bangsa keturunan India atau Cina tetapi orang ramai boleh menilai keputusan yang dibuat oleh ADUN DAP ini dan pubklisiti murahan yang cuba dilakukan oleh Hannah Yeoh sehingga sanggup mengorbankan identiti keturunan India suaminya,  Ramachandran Muniandy semata-mata kerana pengaruh politik sempit Chauvinis DAP.

Shay Adora Ram a/p Ramachandran Muniandy (nama penuh jika mengikut keturunan bapa) kini berbangsa cina.

Tetapi Hannah Yeoh, siapakah  yang RASIS sebenarnya?

Petikan Malaysiakini.

"Kami diberikan borang untuk diisi. Jadi kami letak 'anak Malaysia' di ruangan 'bangsa' tetapi seorang pegawai berkata bangsa mestilah didefinisikan mengikut keturunan ibu bapa mereka, iaitu Cina atau India,” kata Yeoh (kanan) kepada Malaysiakini ketika dihubungi hari ini.

"Kami jawap anak perempuan kami bukan Cina ataupun India.”


35 comments:

  1. nampak sangat rasis.. kalau ikut pendaftaran, kena ikut bangsa bapak. tapi dia nafikan hak bapak anak dia yg india tu dgn letak pulak cina. mmg dasar DAP suka nafikan hak org lain. klu konon terbuka sgt tak rasis alahai kononnya, letak je la bangsa india ikut bapak... bangsa cina makin melampau, patut dah suruh british bawak balik negara diorg je semua cina2 tuh.

    ReplyDelete
  2. "Kami jawap anak perempuan kami bukan Cina ataupun India.”

    suruh mak bapak diorang buat test DNA. mana tau anak tersebut bukan anak diorg....

    ReplyDelete
  3. patutnya ada ruang "anak haram"... di borang senang org cam ni nak pilih... konon anak Malaysia... sekolah nak sekolah keling dan sekolah cina... pooorrrdddaaahhh chiiitttt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayu xdak akal memang jawapan dia mcm ni kan...

      Delete
  4. "suruh mak bapak diorang buat test DNA. mana tau anak tersebut bukan anak diorg...."

    Buat apa mak kena buat DNA test? Dah bayi tu keluar daripada badan die..mestila dia yang mak...bapak tu lain la cerita...

    ReplyDelete
  5. Anak kacukan Cina- Melayu ataupun India- Melayu dimana bapanya adalah Cina atau India dan emak Melayu sepatutnya berbangsa Cina atau India kan? Kenapa anak kacukan dengan darah Melayu berbangsa Melayu pulak? Ini juga bersifat RASIS kan?????

    ReplyDelete
  6. tengok keadaan ler...mana2 ader nilai komersial...

    ReplyDelete
  7. pehhhhhh nasib baik si cina ni tak kawin dgn bhai singh...kalau tak mau pecah rekod dlm malaysia..cina+bhai=CIBHAI errr gullpppp

    ReplyDelete
  8. 1. bangsa cina + bangsa indian = bangsa malaysia
    2. bangsa cina + bangsa melayu = bangsa malaysia
    3. bangsa india + bangsa melayu = bangsa malaysia
    kalu....
    bangsa malaysia + bangsa iban/melayu/cina/india/autralia/korea/jepun @ lain2 = nak bangsa aper lak????.. malaysiakan banyak bangsa, bukan cina+india+melayu jer... camner ngan iban/sikh/kadazan/orang asli dll... kalu cina+india blum lg mengambarkan ianya MALAYSIA... ape pikiran cetek amoi sorang nie.. pastu pilih cina lak tue..nmpk sgt!!!!.. patut anak yg halal ikut Bapa beb!!!!

    ReplyDelete
  9. Saya rasa itu hak mereka bersama dan dipersetujui mereka berdua dan ada pilihan, jadi tak perlu masuk campur hal keluarga dia orang kecuali kamu semua yg rasis. Jgn dipolitikkan hal keluarga orang!

    ReplyDelete
  10. aku setuju..apa lah korang ni ske sangat campur hak dorang,kuarga dorang biar ar dorang settlekan....yang korang susah2 campur hal dorang tu apa pasal?korang tuduh dia rasist tu ntah2 korang semua yg rasist kot...hahahaha cmana lau nama kaum dihapuskan terus dalam surat beranak?ujudkan terus jer anak malaysia,kan kita ni 1 malaysia,lahir jer di malaysia terus letak anak malaysia....hidup 1 malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sah kamu ini keturunan pendatang dan tidak faham Perlembagaan.Patutnya kamu ini dihumbankan sahaja kelaut.

      Delete
  11. Perpaduan camne sekalipun kaum tetap harus dipelihara... Adat resam semua kena pelihara... Mana boleh kaum a kawin kaum b pastu anak kaum c (lansung tiada budaya dan adat resam)... Anak itu harus diberi pengkhususan kaum dan yang hak adalah si bapanya kerana bapa adalah ketua keluarga... Dalam keluarga tiada politk dimana sape hebat dia berkuasa, NO!!! Seorang isteri WAJIB menundukkan diri kepada suaminya tidak kira suami yang mencari nafkah atau suami tu hanya 'mr mama' sekalipun! Dalam agama Hindu lagilah, suami tu dianggap sebagai Tuhan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau lelaki cina muslim kawin perempuan melayu muslim, anak lahir mau letak bangsa cina juga kah?

      Delete
  12. MANE 1MALAYSIA DUMNO?????WHO IS RACIST???

    ReplyDelete
  13. aku setuju...kte org melayu x penah kacau org len..xpenah nk amk hak org len,,tp lately kaum lain da berani nk amk hak kte sikit demi sikit,,silap hari bulan, x mustahil anak melayu akan merempat dekat negara sendiri...ni r padah bile melayu berpecah..tidak belajar dari sejarah..bak kata DR. M. melayu mudah lupa..ish2

    ReplyDelete
  14. இண்ட்ராப் தந்திரம். இண்ட்ராப் துயரங்களையும்

    ReplyDelete
  15. INDIA + CINA = DIACI

    ReplyDelete
  16. मैं मानता हूँ ... kte एक्स penah मलय org org एन.के. Sutoyo xpenah .. लेन लेन अधिकार संगठन, अन्य लोगों को हाल ही में मैं एन.के. Sutoyo दा बहादुर थोड़ा kte सही, इस महीने के गलत दिन से थोड़ा, एक्स संभव बच्चों को देश की मलय निकट merempat होगी हलचल ... नी r अपनी पित्त मलय परिणाम .. विभाजित इतिहास से सीखा नहीं .. जैसे डॉ का कहना है. एम. मलय ish2 भूलना .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. KDN!. HANTAR BALIK KE INDIA INI ORANG .NEGARA INDIA ASAL .INI BUKAN RAKYAT MALAYSIA. ADA PAHAM KA DEY!!!.

      Delete
    2. ni pun satu...letak nama Arjuna (nama India) tp mengaku melayu

      Delete
  17. it's not whether chinese or indian or malay but malaysian should changed it to Malaysian.

    ReplyDelete
  18. DAP is just a 'kuli' level compared to PAP. After 13th general election, I suppose DAP would bring their 'kuli' level of mindset to Singapore but unfortunaly DAP will shall remained as 'kuli', 'kuli' for PAP. Why ? because DAP is 'cincai' people lor. So in hannah yoe's case: they should their child under 'cincai' race, because DAP is 'cincai' people.. haha

    ReplyDelete
  19. DAH AGAK DAH. DULU SEBOK NAK LETAK BANGSA "MALAYSIA" KONON SEBAB TAK NAK RASIS. SEBENARNYA MALU NAK LETAK" INDIA" JADI BUAT LA KECOH KONON KENA PAKAI BANGSA MALAYSIA.SEKARANG NAMPAK SANGAT. LETAK ANAK BANGSA "CINA' SEBAB RASA LAGI TINGGI STANDARD DARIPADA "INDIA" KOT. KATA SEMUA BANGSA PUN SAMA. CAKAP TAK SERUPA BIKIN YA HANNA.

    ReplyDelete
  20. INDIA + CINA = kafir

    ReplyDelete
    Replies
    1. salah ni... ada bangsa india atau cina yang Islam... malah lebih taat beribadat dari org melayu.....

      Delete
  21. Apa jua bangsa, tetap ada hak mutlak rakyat Malaysia. Namun gitu kaum Cina juga yang pegang ekonomi Malaysia. Melayu jadi pelengkap je. Melayu terus bersabar dan merendah diri, sebab itu boleh aman sampai sekarang. Bangsa Melayu memang penyabar sebab pegang teguh ajaran Islam yang sangat berhemah. Hidup Islam, apa bangsa pun kalau beragama Islam tetap bersaudara...

    ReplyDelete
  22. kahwin dgn india tak malu..nak letak bangsa anak, india ikut bapa malu plak....

    ReplyDelete
  23. you see our Tun M father is also india but ........

    ReplyDelete
  24. suami dia tak rasa hina ke..terang terang isteri dia tak nak dan tak ingin bangsa dia...knp nak letak bangsa cina...dah ayah dia india..herannnn...kawin nak lak....cuma nak ehem ehm je la..hampeh..

    ReplyDelete
  25. hANYA MENGUNAKAN SUAMI UNTUK MERAIH UNDI KAUM INDIA DAN INTELEK SUAMI DALAM BIDANG IT UNTUK MENOLONG KARIER POLITIKNYA. HUBBY APA INI? LEMBIK.

    ReplyDelete
  26. kalau nak Bangsa Malaysia... Hapuskan sekolah Cina dan India dulu.. dan sila berbahasa Melayu dengan baik. OK???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Every school has Malay language subject. Whether they like it or not it is compulsory regardless what the medium of the language is.

      Delete
  27. Pilihan kaum anak sepatutnya tidak menjadi masalah. Itu hak iba bapa untuk pilih. Suami Hannah Yeoh tiada masalah dengan meltakkan kaum anak mereka sebagai Cina. Tambahan pula, anak kedua mereka didafatar sebagai India. Yang kecoh bukan mereka, tetapi kerajaan yang tidak mahu merima hak ini.
    BN selalu kata "1 Malaysia". Kalau betul betul 1 Malaysia, kenapa semua komen kat sini begitu racist?
    Saya orang Melayu, saya bangga dilahirkan sebagai anak Melayu. Tapi sakit hati bila saya tengok kaum saya cakap begini, "balik cina la", "sekolah keling".
    Fikirlah, korang cakap camni, tak kisah ke perasaan orang Cina dan India tersinggung?
    The real racist is in your mirror. Go see for yourself.

    ReplyDelete