Minda Hijrah Headline Animator

Tuesday, April 5, 2011

Kelab Chedet - Mahathir, Anwar dan kisah KUDA

Nabi SAW meminati dan menyayangi kuda. Mengikut riwayat Dar Qutni ( 2: 552) Sanjah adalah kuda Rasullullah saw yang sering ditunggangi baginda. Satu ketika kuda ini telah menang dalam pertandingan dan Rasullullah saw begitu gembira.” Kuda pertama dimiliki oleh Rasulullah saw bernama ‘As-Sakaf’ yang dibeli baginda dari suku kaum Fezara. Baginda menunggang kuda ini dalam peperangan Uhud. Baginda Rasullullah saw juga memilki seeokor lagi kuda yang bernama Sabaha dan pernah memasuki pertandingan dan menang dalam pertandingan tersebut.

Presiden, Timbalan dan Ketua Pemuda
Kuda merupakan haiwan yang mempunyai kaitan rapat dengan manusia sejak dari zaman kemunculan tamadun manusia. Haiwan ini telah dijinakkan dan menjadi aset penting kepada masyarakat manusia dalam mengembangkan pelbagai aspek kehidupan mereka. Kuda adalah haiwan mamalia yang memiliki ciri-ciri kebolehan yang unggul seperti tangkas, bijak, penyayang, setia dan berani. Menguasai haiwan ini merupakan satu cabaran dan jika berjaya menguasainya penunggang kuda akan dapat menggunakan kekuatan kuda khususnya ketangkasan berlari untuk tujuan beriadah.

Kenapa Tun Mahathir mengemari sukan yang ada kaitan dengan apa yang Nabi SAW sukai? Semua orang tahu Tun Mahathir begitu menyayangi kuda dan mempunyai penjaga khas untuk setiap kuda-kudanya. Dimaklumkan oleh seorang rakan di Langkawi, Tun Mahathir agak ‘sensitif’ jika kudanya tidak dijaga dengan baik.

Datang ilham bila menatap akhbar mengenai Dato Shazryl Eskay di panggil pulang oleh Tun Mahathir semata-mata untuk membuat rawatan fiseoterapi kepada Anuar yang terjatuh dari kuda. Malah jika kita membaca sejarah Si Tanggang Azmin, juga dipinjamkan kepada Anuar kerana sayangnya Tun Mahathir kepada Anuar ketika itu. Mahathir benar-benar mempercayai kejujuran Anuar. Namun semasa membaca akhbar tersebut, hati saya lantas memikirkan sesuatu dan mencari jawapan. Apa kaitan KUDA dengan Tun Mahathir dan Anuar dalam isu ini,,,juga KJ ?

Ada sesuatu ‘rahsia’ yang boleh kita pelajari dari kuda. Rupanya ada KELEBIHAN yang ada pada kuda yang jarang kita ketahui. Persoalannya, adakah benar pancaindera kuda boleh mengesan hati dan keikhlasan manusia? Mungkinkah Allah SWT menjadikan kuda sebagai haiwan yang boleh mengesan ‘bau’ sikap negatif manusia?
Anwar Ibrahim jatuh kuda tahun 1992

Kalau kita ingat, semasa TPM, Anuar pernah muncul dengan berbalut di leher. Justeru bila mengingati kisah Anuar terjatuh kuda, saya mencari sesuatu jawapan. Kenapa Anuar gagal menguasai kuda dan terjatuh serta ‘cedera’?. Kenapa Tun Mahathir yang mempunyai hobi menunggang kuda tidak pernah terjatuh dari kuda atau ‘tercedera’?. Kita patut belajar sesuatu dari kuda melalui peristiwa ini. Mengikut pandangan seorang rakan, adalah normal jika kita terjatuh semasa menaiki kuda untuk tujuan pertandingan lasak, tetapi ‘terjatuh’ atau ‘dijatuhkan’ oleh kuda semasa ‘easy riding’, itu petanda yang tidak berapa baik, lebih-lebih lagi jika tercedera. Kita telah ditunjukkan ‘bukti’ itu oleh haiwan bernama KUDA terhadap Anuar.

Mungkinkah sebenarnya kuda pun tahu ‘niat dan hati busuk’ manusia bernama Anuar Ibrahim, lantas tidak rela manusia sepertinya berada di atas badannya atau menunggangnya? Adakah kuda juga turut ‘membenci’ manusia bernama Anuar Ibrahim dan memberitahu kita sesuatu?. Disebabkan kuda tidak sukakan Anuar, beliau akhirnya sanggup ‘menunggang DAP’ kerana gagal ‘menunggang kuda’. Dan DAP pula menjadikan Anuar sebagai ‘kuda tunggangan’nya pula.

Mungkinkah petanda ini juga boleh digunapakai terhadap YB Khairi Jamaludin?. Khabarnya KJ juga pernah terjatuh dari kuda semasa ‘easy riding’. Apakah makna yang ingin ‘disampaikan’ oleh kuda kepada Najib dan seluruh ahli UMNO?

Saya terfikir di ‘luar kotak’ : Apa kata, calon-calon PRU 13 akan datang sama ada dari UMNO, PAS dan PKR kena ambil ‘test drive’ naik kuda dahulu baru masuk bertanding. Bagi kuda dahulu buat ‘penilaian’ lepas tu baru masuk tapisan kedua. Nampaknya ‘ujian’ ini lebih mudah dan tiada ‘unsur penipuan,,fikir-fikirkan."

Oleh : Cr. LUKMAN MOIDIN
FB : LUKMAN MOIDIN
Blog : lukmanmoidin.blogspot.com  

Diedit oleh RockY-MY Mohamad

6 comments:

  1. Hang ni agama apa ah? percaya benda mengarut macam ni. Tapi mintak maaf lah ini mesti masaalah ibu bapa hang ni tak pandai mendidik anak

    ReplyDelete
  2. Dalam satu temubual menerusi telefon antara DJ faizal Ismail dan NIk Aziz MB Kelantan , Nik Aziz bercerita mengenai insiden beliau terjatuh dari kuda . Katanya kuda tu brek mengejut . Masa tu dia menunggang kuda bersama adik beradik dia ... akibatnya Nik Aziz sakit belakang sampai ke hari ini .... aku percaya ada berjuta rakyat Malaysia yang mendengar temubual tu .... kuasa ALLAH S.W.T supaya umatnya berfikir ........

    ReplyDelete
  3. hang pun satu juga macam al jub..
    brother ni saja nak kisah satu peristiwa buat renongon kita semua, bukan nak knodem al jub..
    selalu nya orang yg kena sayang banget selalu naik kepala...
    doa hajat dah mari bro...

    ReplyDelete
  4. Salam...Hahaha..En. Lukman Moidin..anda baru saje menjumpai 1 rahsia alam yg sebenarnya ada termaktub di dlm Al-Quran..(saya tak ingat ayat mana)...diceritakan oelh seorang alim ulama bahawa salah satu ciri seorang pemimpin yang tulen adalah penerimaan kuda tersebut terhadap penunggangnya..kalau kita tengok betul2 kebanyakan emimpin agung begitu senang menunggang kuda..

    ReplyDelete
  5. Salaam...... terimakasih kerana share cerita pasal kuda ini..., saya baru tahu...akan saya jadikan teladan... thx again.

    ReplyDelete
  6. to dv5266:
    itu adalah petunjuk dari Allah.. Allah bagi kita 'hint' tuk kita berpikiaq.. mak bapak hang yg tak pandai didik ang nak salahkan org pulak... Pastu leh plak tanya org agama apa? jumud la paler otak hang nih..sempit.. nmpak Jahilliyah sgt... Rugi Islam ada umat mcm hang... otak duk tang lutut.. pi ngaji betul2..cari ilmu...baca Al-Quran, Sunnah, Sirah, Usuluddin byk2...dlm tu byk pengajaran dan petunjuk2 Allah swt.

    ReplyDelete