Minda Hijrah Headline Animator

Friday, February 18, 2011

Siri Kedua : Tun Mahathir Penyelamat Negara (Krisis ekonomi 1998)



Saya tidak dapat mengenepikan rasa kecurigaan saya terhadap peranan Amerika yang saya anggap sebagai dalang utama dalam krisis kewangan Asia 1997 dulu. Walau pun Soros dituduh sebagai "penyangak mata wang" hingga menyebabkan krisis kewangan di Asia dulu namun tindakan Soros itu sebenarnya menjadi sebahagian daripada plot Washington yang ketika itu sangat mencurigai kebangkitan ekonomi Asia Timur.

Negara-negara Asia Timur ketika itu sedang menikmati kesetabilan ekonomi yang Amerika sendiri menggelarnya sebagai “Tiger Economy”. Namun yang menjadi kebimbangan Amerika bukannya kemantapan ekonomi Asia itu sendiri tetapi adalah kerana idea Tun Dr Mahathir yang mahu menubuhkan East Asia Economic Caucus (EAEC).


Bagi Amerika, cadangan Tun Dr Mahathir ini amat merbahaya kerana ia dapat mengancam daya-saing Amerika yang selama ini menguasai ekonomi negara-negara Asia. Kesatabilan ekonomi Asia khususnya Asia Timur juga mendapat perhatian EU yang ketika itu sedang berjinak-jinak menawarkan pasaran baru buat rantau Asia supaya tidak bergantung penuh dengan pasaran Amerika.

Amerika telah mengutuskan bekas Setiausaha Negaranya Henry Kesinger untuk memujuk Jepun dan Korea supaya tidak menyokong idea Tun Dr Mahathir ini namun idea Tun telah mendapat sokongan padu dari kuasa besar ekonomi dunia iaitu China. Walau pun Jepun dan Korea tidak berani menyatakan sokongan mereka secara terbuka kepada idea Tun ini, namun penyertaan mereka dalam rundiangan ASEAN + 3 dengan EU menunjukkan tanda penerimaan Jepun dan Korea terhadap cadangan Tun itu.

Taktik Amerika cuba menghasut EU supaya tidak berurusan dengan ASEAN kerana pencabulan hak asasi manusia yang dikaitkan dengan Burma itu gagal menghalang kesepakatan antara ASEAN + 3 dengan EU. Dalam masa yang sama Amerika mengadakan pakatan ekonominya sendiri iaitu dengan menubuhkan North American Free Trade Agreement (NAFTA) yang bertujuan untuk mengukuhkan ekonomi negara-negara Amerika Utara supaya bersiap sedia mengahdapi saingan dan ancaman daripada penubuhan EAEC ini.

Bagaimana pun kemantapan ekonomi negara-nagara Asia Timur ini telah berjaya dikendurkan dengan menggunakan serangan mata wang yang dimulakan oleh seorang Yahudi Amerika yang bernama Soros itu. Serangan Soros ini dapat membantu Amerika untuk menggunakan IMF bagi mengikat semula negara-negara Asia Timur yang sedang nazak itu. kebanyakan negara-negara Asia ini memerlukan bantuan segera dan mereka sanggup menerima apa jua syarat-syarat yang dikenakan oleh Amerika yang menjadi penyumbang utama kepada dana IMF ini.

Kemudaratan ekonomi negara-negara Asia ini bagaimana pun telah mencacatkan daya-saing ratau ini dimata dunia khususnya kepada EU yang bakal menjadi pesaing utama kepada Amerika. Akhirnya Amerika berjaya meletak kembali negara-negara Asia Timur dibawah telunjuknya dengan menggagalkan usaha Tun Dr Mahathir untuk menubuhkan EAEC dan sekali gus mengenepikan saingan dari EU untuk bertapak di Asia Timur itu.

Namun plot Amerika itu dapat dipatahkan oleh Tun Dr Mahathir sendiri apabila Tun tidak mahu menerima sebarang tawaran yang dibuat oleh IMF itu kepada Malaysia walau pun Amerika telah menggunakan perkhidmatan agennya Anwar Ibrahim untuk memujuk Tun supaya menerima syarat-syarat Amerika itu.

Tun bukan saja dapat mematahkan rancangan sulit Amerika ini malah telah menyedarkan Soros tentang bagaimana beliau telah dipergunakan oleh Washington hingga akhirnya beliau sendiri yang menjadi mangsa. Atas sebab itu Soros mahu membuat kujungan hormat kepada Tun Dr Mahathir walau pun sebelum ini beliau telah dikritik hebat dan dipesalahkan oleh Tun kerana dikatakan sebagai punca krisis mata wang 1997 dulu.

Soros akhirnya menjadi sebahagian daripada penaja untuk menjatuhkan Presiden Bush walau pun Bush sendiri sedang membantu bangsanya Yahudi untuk menjahanamkan Iraq. Beliau menyedari selama ini beliau sudah dipergunakan untuk memusnahkan ekonomi Asia bagi pihak Amerika. Atas sebab itu Dr Mahathir bersetuju bertemu dengan beliau pada tahun 2006 sebagai tanda bersedia menerima permohonan maaf dari Soros diatas kebodohan beliau yang sudah diperalatkan oleh Amerika (Bush) itu.  

Sumber artikel :
 

1 comment:

  1. Saya melihat perkara yang sama bakal berulang tetapi dalam bentuk dan kaedah yang berbez. Proses penjahanaman ekonomi negara-negara kaya Timur Tengah yang mempunyai potensi untuk mengancam kestabilan ekonomi dan kuasa-kuasa Barat khususnya Amerika sudah mula di aktifkan. Kebanyakan negara yang terlibat ini terdiri dari negara majoriti penganut agama Islam. Disebalik kelam-kabut itu kini ramai yang mengetahui bahawa Amerika bakal tidak tertanggung hutang yang berjumlah menjangkau hampir 50 Trillion USD. Apa yang lebih menakutkan US ialah tiada "satu benda" sandaran pun kepada jumlah wang tersebut melainkan hanya populariti USD sahaja. Bayangkan jika USD tidak popular lagi dalam transaksi minyak? Jika ramai buat keputusan untuk tidak menggunakan USD lagi...apa akan terjadi kepada US? Ada yang menjangkakan tempoh 24 bulan akan datang itu agak panjang untuk melihat kebankrapan negara 'Kuasa Besar' itu. Jadi kenapa tidak di samaratakan atau diturunkan nilai ekonomi negara penyimpan minyak terbesar ini? Ada juga terdengar dikalangan ahli ekonomi bahawa sesetengah negara besar termasuk China, Rusia, Pakistan dan beberapa negara lain telah mula berpakat secara senyap-senyap hendak menggunakan non-USD bagi transaksi perdagangan minyak. Dalam keadaan kelam-kabut negara Timur Tengah digugat oleh kegilaan revolusi itu secara senyap-senyap Israel pula sibuk meluluskan penempatan haram yang baru. Eropah dan Amerika buat-buat tidak perasan. Pagi tadi melalui Berita RTM, lapoan telah menunjukkan bahawa Israel telah pun menyerang kemudahan nuklear Syria dan Iran secara senyap-senyap. Masih ingatkah bagaimana Bosnia diranapkan semasa penduduk dunia leka dengan hiburan sukan olimpik? Awas.

    ReplyDelete