Minda Hijrah Headline Animator

Friday, March 22, 2013

Lahad Datu Terkini: Tian Chua makin celupar - Ini Konspirasi UMNO !!!



Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua dilihat seolah-olah mencabar institusi mahkamah, pihak berkuasa dan rakyat Malaysia yang semakin memuncak kemarahan kepada beliau apabila terus-terusan menyifatkan insiden pencerobohan kumpulan pengganas Sulu di Lahad Datu sebagai sandiwara Umno dan Barisan Nasional (BN).
 
Terbaru, tohmahan secara terbuka Tian Chua dibuatnya ketika beliau berucap pada ceramah manifesto pakatan pembangkang Wilayah Persekutuan di Kelab Sultan Sulaiman di sini malam tadi.
 
Ia hanya seminggu selepas prosiding pendakwaan terhadap Tian Chua bermula pada 14 Mac lalu apabila beliau dihadapkan di Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan mengikut Akta Hasutan 1948 berhubung dakwaannya sebelum ini bahawa pencerobohan kumpulan pengganas Kiram di Lahad Datu sebagai sandiwara Umno.
 
Tian Chua didakwa membuat kenyataan kepada portal lidah rasmi PKR, Keadilan Daily pada 1 Mac lalu bahawa insiden pencerobohan di Lahad Datu adalah sandiwara Umno.
 
Pada masa sama, Tian Chua tidak mempedulikan perasaan rakyat Malaysia yang mana sejak 1 hingga 20 Mac lalu, 1,361 laporan polis telah dibuat terhadapnya.
 
Ia ekoran kenyataannya itu yang ternyata mengguris hati banyak pihak terutama keluarga perwira negara yang terkorban dalam Operasi Daulat memerangi kumpulan pengganas Kiram.
 
Dalam ucapan terbarunya malam tadi, Tian Chua mendakwa insiden pencerobohan di Sabah itu sebagai konspirasi Umno dan BN untuk menakut-nakutkan rakyat Sabah.

Ahli Parlimen Batu itu mendakwa, insiden pencerobohan yang dicetuskan oleh kumpulan pengganas Kiram itu digunakan oleh Umno dan BN bertujuan mengalih perhatian masyarakat daripada isu pemberian kad pengenalan kepada orang asing di Sabah.
 
"Nampaknya, kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) gunakan kes ini untuk menakut-nakutkan rakyat dan mengalih pandangan orang awam daripada isu pokok iaitu satu tajuk yang sangat hangat (iaitu) Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) di Sabah iaitu projek IC (kad pengenalan) kepada orang asing secara banyak. Itu saya sifatkan sebagai konspirasi.
 
"Atas sebab itu saya tetap menyatakan adalah konspirasi Umno untuk mencemarkan pihak pembangkang bukan sahaja dalam kes Lahad Datu tetapi setiap kes dari awal lagi. Kita lihat tiap kali pilihan raya mesti ada konspirasi untuk mencemar dan menjatuhkan imej pakatan pembangkang," katanya.
 
Malah, dalam ceramahnya kali ini, Ahli Parlimen Batu itu menambah tohmahan liar apabila mengaitkan tragedi Memali pada 1985 sebagai salah satu daripada konspirasi Umno.
 
Seterusnya beliau mendakwa tidak pernah menghina anggota keselamatan sama ada polis atau tentera.
 
"Pada zaman reformasi berapa kali saya dihentam, dipukul, dibelasah oleh polis. Berapa kali saya ditahan. Pernah ke saya balas kekerasan itu. Pernah ke kita lakukan keganasan terhadap polis. Pernahkah kita baling batu kepada pihak polis?
 
"Ini adalah kerana kita menghormati peranan mereka (polis). Kita memahami mereka hanya menjalankan tugas apabila diarah," ujarnya.

7 comments:

  1. "Pada zaman reformasi berapa kali saya dihentam, dipukul, dibelasah oleh polis." Ni cina babi tak sedar diri, nasib baik dengan polis kalau dengan orang melayu dah kena bunuh dah!



    http://mycybertrooper.net.ms/

    ReplyDelete
  2. apabila melayu bangang bercakap soal politik,bunyinya sah macam umno sebijik

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau melayu sayang kan kafir dari sasama islam..
      kan bagus jadi kafir jer terus buang agama islam dalam ic

      Delete
  3. Tak kna kat kat saudara mara dia..berkokok je tau cam hanjing...kan ke elok bercerita cam mana nak bg majukn malaysia ker ape...ni duk fitnah sana fitnah sni.....cam bodo cina ni......<->

    ReplyDelete
  4. nak bercakap dengan melayu ameno yang bngang lagi teruk dari cina tu malah melayu jenih ameno yang kuat fitnah ni lagi tak guna.bodohnya lebih teruuuuuk dari cina tu.

    ReplyDelete
  5. Yang komen tu melayu ameno yang terbangang dimalaysia nih.yang tahu tengok berita TVTIGASUKU DAN UTUSEK YANG BAGI FREE PUN ORANG TAK BACA .Lepaih tu dok kutit berita dari blogger yang dok makan hasil upahan ameno. Tu yang bangang sampai tak bolih nilai berita tu benar atau tidak.Mujuq jugak tak ramai dah had macam ni.Telungkup ameno mampuih habih puak ni insyaAllah.

    ReplyDelete
  6. ko ckp pndai..apsal ko x sangkal ape2 yg konon blogger macai umno ni tulis dgn bukti2 yg menunjukkan die menipu? setakat pndai letak satu gambar pastu meleret2 kutok org n fitnah ko ingat org nk pcaye ke?

    ReplyDelete