Minda Hijrah Headline Animator

Wednesday, February 27, 2013

Wan Azizah Sah Tidak Bertanding PRU13



Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail tetap dengan keputusan untuk tidak bertanding dalam mana-mana kerusi pilihan raya umum ke-13 (PRU13).

Perkara ini disahkan oleh Timbalannya, Azmin Ali walaupun mengakui wujud permintaan dan sokongan penuh akar umbi dan pimpinan tertinggi parti yang mahu Wan Azizah bertanding semula.

“Beliau dah buat keputusan. Terpulang kepada tuan empunya badan. Kita tak boleh nak paksa,” katanya.

Berikutan itu, menurut Azmin nama Wan Azizah tidak disenarai sebagai calon PRU 13 dan menghormati hasrat bekas ahli parlimen Permatang Pauh itu yang mahu fokus kepada tanggungjawab sebagai Presiden parti.



“Jawatankuasa PKR Pusat akur dengan keputusan itu,” katanya.

Wan Azizah yang juga bekas ketua pembangkang pertama kali terjun bertanding di kerusi parlimen Permatang Pauh pada tahun 1999 dan berjaya mempertahankannya selama tiga penggal berturut-turut.

Beliau kemudiannya melepaskan kerusi itu bagi memberi laluan kepada suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi mengukuhkan kedudukan pembangkang di Parlimen dan juga dalam arena politik negara untuk menentang Barisan Nasional (BN).

Tindakan itu menyebabkan beliau dilarang daripada bertanding semula di kerusi parlimen, namun tidak menyekatnya daripada bertanding merebut kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).
Sementara itu, ditanya mengenai kriteria calon, Azmin berkata pihaknya tidak akan teragak-agak menggugurkan nama mana-mana wakil rakyat yang gagal menunjukkan rekod bersih dan cemerlang sepanjang tempoh penggal lalu.

Beliau turut memberi jaminan sepenuhnya calon yang akan dikemukakan nanti terdiri daripada individu yang berwibawa selepas melalui proses saringan yang ketat sejak tahun lalu.

Katanya, PKR sudah belajar daripada kesilapan dan akan memastikan tidak ada lagi tragedi wakil rakyat parti itu yang keluar dan lompat parti.

“Proses calon ini telah dijalankan saringannya setahun lalu bagi memastikan calon benar-benar wibawa, komited dan tak khianat seperti sejarah lalu,” katanya.

Selepas PRU 12 (2008) menyaksikan enam ahli parlimen PKR keluar parti untuk menjadi ahli  Bebas dalam Dewan Rakyat.

Mereka adalah Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim (Bayan Baru), Tan Tee Beng (Nibong Tebal), Mohsin Fadzli Samsuri (Bagan Serai), Wee Choo Keong (Wangsa Maju) serta N Gobalakrishnan (Padang Serai) yang dipecat dan meninggalkan PKR setelah dikatakan tidak sehaluan dengan kepimpinan Anwar.

Manakala lapan Adun PKR yang keluar selain meletakkan jawatan dalam parti sehingga memaksa pilihan raya kecil (PRK) diadakan masing-masing dua orang di Perak dan serta Sarawak dan seorang di Selangor  dan Pulau Pinang.
- See more at: http://www.malaysiandigest.com/bahasa-melayu/268001-wan-azizah-sah-tidak-bertanding-pru13.html#sthash.vIvIPNJk.dpuf

4 comments:

  1. tak payah bertanding la kalau menang pun jadi syaitan bisu nak watpe membazir jer rakyat undi jijah nie,tgk kes laki beliau dah..jijah diam seribu dikunci mulut oleh anwar ttg keburukan laki beliau main ngan cina doll

    ReplyDelete
  2. hahaha..

    sian lembu-lembu umno, ustaz/ustazah ajar taknak dengar, dok mengaji dengan utusex/tv3suku je....patut la orang panggil macam...

    nak debat isu ni, kalau berani, call aku yidin 010-7666855, tapi ahli umno boleh debat ke?najib kata debat bukan budaya padahal bacul..


    wakakaka..............umno=lembu..

    ReplyDelete
  3. tengok je la video chinadoll tu .... betul ke tak pelakonnya ... sendiri nilai!

    ReplyDelete
  4. KAU INGAT AHLI UMNO TAKUT DEBAT..PHEE LAH..KLU NAK DEBAT APA TAJUK SEKALI PUN JADI AKU TERIMA..ARIFIN BABA 0193292404...DATE..TIME AND PLACE YOU ARE WELCOME...ANYTIME..MY FRIEND..WITHOUT FEAR OR FAVOUR..

    ReplyDelete