Minda Hijrah Headline Animator

Friday, December 28, 2012

[Sembelihan & Kenduri UMNO HARAM] Dewan Ulama: Keluarkan semula Amanat Hadi

Di sebalik desakan supaya Amanat Haji Hadi ditarik balik, Dewan Ulama Pas Kelantan memberi sokongan penuh sekiranya dikeluarkan semula kenyataan berkaitan, yang berusia tiga dekad, kepada rakyat.

Timbalan Ketua Ulama Pas Negeri, Hassan Mahmood berkata, saranan itu dibuat  memandangkan suasana dan realiti umat Islam yang suka mempermudah serta mempermainkan isu-isu berkaitan agama Islam.

 "Amanat Haji Hadi sebenarnya tidak merosakkan akidah tapi sebaliknya  amanat pemimpin Umno yang mempermainkan hukum Islam boleh merosakkan akidah. Oleh kerana ramai yang suka mempermainkan isu Islam, adalah tepat dikeluarkan semula pada hari ini(sekarang)," katanya, semalam.

Sebelum ini pelbagai pihak termasuk mufti mendesak Presiden Pas itu menarik balik amanat dikeluarkan pada tahun 1981 itu yang didakwa boleh memecahkan perpaduan umat Islam.

Bagaimanapun, pemimpin Pas termasuk Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat  mempertahakan tindakan Hadi dan mahu amanat itu tidak ditarik balik.

Hassan yang juga Adun Tawang berkata, Umno secara jelas menolak pelaksanaan hukum Islam sedangkan ia sebagai cara hidup manusia termasuk melibatkan pemerintahan dalam negara.

Dakwanya, Umno sehingga kini sanggup menerima selain perundangan Islam sebagai perlembagaan, bererti parti itu menolak tuntutan Islam.

"Jika diteliti dengan pengalaman pemerintahan Umno di peringkat pusat, mereka yang menghalang perlaksanaan hudud di Kelantan selama ini.

"Apabila Umno tidak mahu menerima pelaksanaan undang-undang Islam sejak 50 tahun lalu sebenarnya umno telah mengkhianati umat Melayu Islam yang sebelum ini berpegang kepada undang-undang Islam," katanya.

Sehubungan dengan itu, Hassan berkata, pihaknya  bersedia untuk berdebat dan berhujah supaya semua pihak jelas dengan isu berkenaan. 

"Sekiranya Umno mahu dan ikhlas dalam memperjuangkan agama Islam, Dewan ulama Pas Kelantan sudi berdebat dan berhujah dengan mana-mana ulama parti itu, dan ditayangkan di media kerajaan agar rakyat mendapat penjelasan yang sewajarnya," katanya.

1 comment:

  1. Kepala hotak lah pemimpin PAS oiii, cakap je lebih, kat kelantan tu buatle hudud, sediakan draf yang betul dan sempurna bukan cincai2, ini yang ko bagi kat Dr Mahathir masa tu cincai punya, bila PM Mahathir minta buat pembetulan korang tak buat tapi terus menuduh Mahathir menolak hudud, apa punya la manusia dia ingat dia sorang yang pandai Islam orang lain semua bodo, tak sedar ko yang BODO...BODO BODO BODO......BODo....BangGANGGGGGGGGGGGGG

    ReplyDelete