Minda Hijrah Headline Animator

Thursday, October 18, 2012

Menjawab Fitnah Pembangkang terhadap Tun Mahathir, Mirzan, San Miguel & PETRON

Saya rasa terpanggil untuk membuat pencerahan untuk TUN DR MAHATHIR dan anakandanya MIRZAN MAHATHIR mengenai isu SAN MIGUEL dan PETRON.

 

1. San Miguel merupakan sebuah syarikat berasaskan perniagaan arak berpangkalan di Filifina.

 

2. Namun, San Miguel merasakan mereka TIDAK LAGI BOLEH BERSAING dengan syarikat-syarikat arak yang lain. Maka, mereka perlu mencari alternatif perniagaan-perniagaan lain....

 

3. Perlantikan Mirzan Mahathir sebagai salah seorang ahli lembaga pengarah San Miguel Corporation adalah sebagai mewakili kepentingan kumpulan pelaburan Q-Tech Alliance Holdings yang telah melabur dalam San Miguel Corporation.

 

4. Jelas Mirzan pelaburan oleh Q-Tech Alliance Holdings dibuat BUKANLAH UNTUK MELABUR di dalam perusahaan minuman beer SEBALIKNYA UNTUK MELABUR dalam bidang INFRASTRUKTUR, UTILITI AWAM dan SEKTOR TENAGA di Filipina. Ini berikutan KEPUTUSAN YANG TELAH DI BUAT oleh PENGURUSAN San Miguel Corporation YANG MAHU MENTRANSFORMASIKAN BENTUK PERNIAGAAN/INDUSTRI San Miguel Corporation daripada hanya tertumpu kepada perusahaan makanan dan minuman (beverages – termasuk beer) KEPADA INFRASTRUKTU R, UTILITI AWAM dan SEKTOR TENAGA, malah dilaporkan juga San Miguel Corporation telah dikatakan berminat untuk memasuki industri telekomunikasi.

 

5. Apa yang dilontarkan oleh Anwar Ibrahim jelas berniat jahat dan berunsur fitnah memanipulasikan fakta sebenar perlantikan Mirzan Mahathir sebagai ahli lembaga pengarah San Miguel Corporation kononnya Mirzan Mahathir terlibat dengan secara langsung dalam bisnes arak, Anwar hanya sebut mengenai aspek perusahaan beer yang telah dijalankan oleh San Miguel Corporation selama 119 tahun tetapi tidak pula sebut mengenai pembelian-pembelian aset dan kepentingan terkini yang telah di buat oleh San Miguel Corporation dan strategi transformas/perubahan hala tuju bisnes yang telah diputuskan oleh pengurusan San Miguel Corporation dari makanan dan minuman (beverages - termasuk beer) kepada industri tenaga, infrastruktur dan telekomunikasi.

 

6. BELIAU JUGA TELAH KELUAR DARI SAN MIGUEL PADA TAHUN 2010

 

7. Apakah tindakan membantu perubahan transformasi sebuah syarikat yang telah menjalankan bisnes arak selama 119 tahun kepada industri/sektor yang tidak berkaitan dengan beer satu tindakan yang buruk?

 

8. Harapan disini supaya Gerombolan Pencacai Angkut Najis terutamanya dari PAS, PKR dan DAP supaya tidak lagi menyebarkan fitnah terhadap Tun Mahathir (walaupon tiada kaitan secara langsung) dan juga Mirzan Mahathir.

 

9. Kenapa busuk hati sangat apabila melihat orang Islam berniaga dan dapat menguasai dunia korporat ?

29 comments:

  1. jawaban anda mendapat saham diakhirat. Fikir-fikirkan lah.

    Bak kata jadi 'bapak ayam', tapi ada juga bisnes lain seperti kereta terpakai, restoren dll.

    OK tak tu pada fikiran anda?
    Tahukah anda, walaupun SMC melakukan aktiviti bisnes lain, tetapi jualan Arak adalah sumber pendapatan Utama dan Terbesar buat SMC.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai bodo, sila semak semula apakah sumber utama SMC. jgn dok bising lebih, kilang arak di selangor pun tak tutup lagi. mmg lah senang nk 'tadbir' negara melalui ceramah. lgpun dia dah berenti dari SMC.

      Delete
    2. ko lg bodoh.. kilang selangor tu bkn pkr pnye.. dewang xde kuasa nk tutup.. bodo nye macai palat

      Delete
    3. Diorg yg alih fakta kata pembangkang alih fakta smc mmg core bisnes adalah arak sehingga skrg patutla tok guru kata undi umno haram sebab meng halalkan benda yg haram...

      Delete
    4. http://www.sanmiguel.com.ph/businesses/core/beverages/

      Delete
    5. apa pon hukumnya tetap haram

      Delete
  2. Allah SWT Melaknat Sepuluh Golongan Yang Terlibat Dengan Arak

    ” Diriwayatkan daripada Anas RA bahawa Rasulallah SAW telah melaknat sepuluh golongan yang terlibat dengan arak:

    1. orang yang memerah arak
    2. orang yang diminta arak diperah untuknya
    3. orang yang meminumnya
    4. orang yang membawanya
    5. orang yang meminta dibawa arak kepadanya
    6. orang yang memberi minum arak kepada orang lain
    7. orang yang menjual arak
    8. orang yang mendapat hasil daripada arak
    9. orang yang membeli arak
    10. orang yang meminta dibelikan arak untuknya “
    (Hadith Riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi)

    Kesimpulannya: selagi bekerjasama dgn mereka yang terlibat dgn arak selagi tulah dapat saham laknat.Bukan saya cakap, Rasulullah SAW cakap... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAHA KAH KAH....YG NAK HAPUSKAN ARAK KAT SELANGOR DI PECAT DAH DIHINA....GAJAH DEPAN MATA PUN DAH TAK NAMPAK.....

      Delete
  3. Bagaimana pula tuan mahu menjelaskan duit bayaran gaji dan pembangunan di Malaysia ini yg ternyata bercampur dgn segala mcm cukai yg dtg dr pelbagai sumber?

    ReplyDelete
  4. HIDOP MELAYU!!
    Betul jugak ek, selama ni pun pendapatan kerajaan pun bercampur-campur hasil halal dan hasil arak sekali. Contohnya kita dapat duit BRIM dari kerajaan ada dalam duit tu sumber cukai arak. Jadi sama je la kan. Kalau macam tu apa kata kita minum je arak. Sama je kan. (Bodoh punya orang UMNO)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tah ler...sekali fikir cam skrew kepala otak cam dah berkarat..takkan sekali kena tipu...kena tipu lagi kali ke 2, ke 3 dan lagi...takde akal ker...

      Delete
    2. sebab tu aku x amik brim.. dah tau lama dah

      Delete
  5. Perenggan 6 dah terang2 kata die keluar dari SMC pada tahun 2010 dan hanya membantu SMC melebarkan aset dan arah tuju SMS dari arak ke perniagaan lain...die ubah dasar SMC daripada jual arak kepada bisnes lain pun korang bising ke? Apa pulak usaha korang? Kilang arak kat Selangor janji nak tutup, dah TUTUP KE BELUM?? Jangan jadi bingai la Puak Angkat Najis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bilamana syarikat tu dah pulih maju kembali bukankah perniagaan araknya semakin baik? Bukankah Mirzan berpotensi dapat jugak sahamnya diakhirat nanti?

      Delete
  6. Perenggan 6... hhmmm KELUAR dari bilik meeting SMS? kakakakaka..
    He is still part of SMS.. and SMS is still doing the beer business.. STILL.. they are not quitting.. they claimed they are reducing the % of controlling d market.. yela.. dah cambah % kat cabang lain mcm infrastructure mmg la % dlm arak turun.. but in TOTAL of asset? hehehe..
    apala.. 1 SEN arak pun haram!... Tun oh Tun..

    ReplyDelete
  7. Apa perniagaan utama Q-Tech Alliance Holdings? siapa pemegang sahamnya?
    Berapa banyak saham dilabur dan apa sumbangan cukai setahun kpd ekonomi Msia?Kabarnya Q-Tech Alliance Holdings beli RM2.9 billion saham dlm San Miguel Corporation , dari mana sumber wangnya?

    ReplyDelete
  8. boleh tahan bodoh jugak penulis blog ni. at least cek lah website san miguel ni diorang dah tutup ke bisnes arak ni.benda basic.nampak sangat bangang percaya bulat2.

    anyway aku bangga anak melayu jadi tokay kilang arak terbesar kat SEA ni. tokay cina pun tak leh nak lawan anak melayu ni. banyak betul duit boleh beli kompeni besar macam ni. mustahil bapak dia yg bagi modal.

    bangga jugak aku dgn kilang carlsberg kat shah alam tu sebab dirasmikan oleh presiden parti yg memperjuangkan masa depan bangsa melayu, agama islam dan negara kita.

    aku nak tengok macai mana yg brani nak reply fakta yg aku kongsikan ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Google Anwar CIA, bukan papagomo tulisMarch 26, 2013 at 8:57 PM

      Konon simpanan kerajaan Selangor berbillion dalam 4 tahun. Bleh plak 'ulama' PKR simpan duit arak. Konon 1 sen pun x bleh.. auta ka fakta.

      Tak nampak ka Mirzan dah berenti tahun 2010. Letak jawatan walaupun cabang yang beliau terajui dia bukan perniagaan arak. Apa yg pelik kalau dia pndai berniaga? Dah bapa dia pandai berniaga. Dan Mirzan bukan start meniaga dua hari lepas buka burger ke. Dia boleh kaya pasal tak buang masa bodek bapa dia dlm politik mcm anak beranak 'ulama' PKR. Nepotisme. Ini ke contoh kau nak ikut. Blum pegang negara dah anak beranak je keliling. keliling ke keling.

      Delete
    2. berhenti jadi pengarah tapi masih menguasai 5,000 saham San Miguel..smpai skrg san miguel masih menjalankan perniagaan arak http://www.sanmiguel.com.ph/businesses/core/beverages/

      Delete
  9. hafidz,

    kilang carlsberg kat shah alam tu bukankah pas dah tutup sebaik shj pr berkuasa di selangor?????

    ReplyDelete
  10. hina UMNO hina PEMBANGKANG .bagus sangat ke ?? dapat pahala ke ??? tidak di laknat ke ??? mencarut .. lebih baik daripada beri nasihat cara islam ke ??? islam x ajar cara tegur org ke ??

    *x perlu nak tegur, kalau nak meghina, mencaci .. kalau nak tegur,, tegur dengan baik , bukan dengan amarah dan cacian ..

    (bukan untuk pengkomen blog ni saja, juga kepada org2 membaca dan yg terasa pedasnya )

    semoga kita diberi hidayah oleh Allah S.W.T..


    ReplyDelete

  11. Berpolitik pon berpolitik la.. jgn la sampai memfitnah dan membuka aib org lain.

    ReplyDelete
  12. Org yg jual arak berdosa... org yg hntr arak berdosa... org minum ark berdosa... kalo org keje kt klg arak lg la dosa....jauhilah kamu dari api neraka Allah...

    ReplyDelete
  13. OTAK UMNO MEMANG BEBAL... X RETI DOSA PAHALA... ALASAN DIORG SAMA JE... MIRZAN X BERDOSA SEBAB JUAL ARAK, BUKANNYA DIA MINUM ARAK... SESUAI SGT DGN ULAMA2 UMNO. KAH KAH KAH...

    ReplyDelete
  14. betullah apa yg aku dgr selama ni, anak Mahathir ada share dgn kilang arak, tp masih lagi UMNO terjerit jerit 'HIDUP MELAYU!!'. Melayu=Islam, Celah mananya 'HIDUP MELAYU!!' tu? Mabuk ke??? Fikir la guna logik, budak umur 5 6 tahun pun boleh bezakan mana baik mana buruk. #justsaying

    ReplyDelete
  15. aku rasa pelik sebab dalam byk2 company yang ada atas muka bumi ni kenapa mirzan nk pilih company yg ada kaitan dengan arak jika nak berjaya sebagai usahawan dan berkenaan dengan arak di selangor, pas mengatakan perlunya utk memahamkan masyarakat terlebih dahulu sebelum penutupan kilang berkenaan, sila rujuk: http://www.malaysiakini.com/news/141192

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak perlu rasa pelik sbb San Miguel melakukan pengstrukturan semula dengan menjadikan industri minyak sebagai teras.

      Delete
  16. Mirzan's involvement in st miguel - whatever your justifications - shud not be praised and defended. Org islam mmg digalakkan berniaga - tp knp cabang yg ini yg dipilih. Klu ikhlas nak menaikkan syiar islam, byk lagi business lain yg takde 'ragu-ragu' yg bole dipilih. Islam skrg ni mmg lemah - sbb tu le ramai muslim hsbnd or muslim wife main tepi, kiri n kanan, rasuah melambak kecil dan besar, sumbang mahram pun byk, bapak yg mengaku muslim rape anak sendiri, bila ada isu nama allah n quran - kemain lagi naik angin tp bila cikgu tegur anak sndiri dgn segara pi belasah cikgu. Lemah .. Smpi nak tegur anak sendiri or saudara sendiri tak sembhyg pun x terdaya.. Lemah.. Kat jln raya berlumba smpi mati tergolek dog. Mak bapak tak tahu yg anak remaja sendiri dh pandai pi langgan hooker or download video lucah kat utube.. Kalu ihklaas nak naikkan syiar islam.. Mari le start ngan diri sendir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang! sebb dier memang x ragu ragu waktu nk amik syarikat tu....dorang dh ckp, tujuan dier untuk tukar syarikat ark kepada bukan arak....jadi, bila dier dh keluar ....suka hati kilang arak tu la nk buat apa...nk jual arak balik atau pon tak....dier cuma tolong kembangkang bisnes lain...bukan bisnes arak.....aq nk tnya " salah ke tukar syarikat arak kepada bukan arak"....niat dier bukan nyer memajukan penjualan arak,tapi membantu syarikat yg hampir muflis....senang cerita...Dier dh Keluar dri Syarikat tu....x kn masih ader duit arak lgy dlm brim korang....pelik?!...and aq nk tegaskan...yg Dier Cuba Tukar Syarikat Arak Kepada Bukan Arak....dan perusahaan minyak dan gas plak lebih digunakan sekarang dlm San Miguel tu....

      Delete