Minda Hijrah Headline Animator

Monday, August 13, 2012

DAP Sokong PKR Tolak Fatwa Ulama Tentang Istilah Kafir Harbi

Lim Kit Siang, Penasihat Agung DAP bersetuju dengan PKR menolak penggunaan istilah 'kapir harbi' terhadap partinya itu.

Menerusi laman rasmi limkitsiang.com, Penasihat Agung DAP menyiarkan pendapat Dr Muhammad Nur Manuty Ketua Penerangan, PKR menegaskan pembahagian kafir harbi dan kafir zimmi oleh fatwa ulama silam sudah tidak relevan lagi.

Menurut Muhammad Nur Manuty konsep pembahagian itu sudah lapuk dan ketinggalan zaman dengan perkembangan dunia pemikiran Islam yang bersifat global seperti hari ini.

Akar hujah Muhammad Nur Manuty bersandarkan hujah Rashid al-Ghannushi, pengasas Hizb al-Nahḍah (Parti Renaissance) Tunisia.

"Sheikh Rashid Ghanoushi (Ketua Parti al-Nahdah, Tunisia), yang kini menjadi penasihat kepada Kerajaan baru Tunisia, dalam beberapa tulisan ilmiahnya menyatakan bahawa idea kafir harbi dan kafir zimmi serta kewujudan Negara yang boleh diperangi (dar al-harb) memang relevan pada zaman keagungan empayar Islam di masa yang silam

"Namun, pada hari ini, ketika umat Islam tergabung dalam sebuah entiti dunia yang terbahagi di antara warga Muslim dan bukan Muslim yang berimbangan serta semakin bersifat global, maka kedudukan kafir harbi dan kafir zimmi sudah tidak praktikal lagi," katanya.

Charles Kurzman dalam bukunya 'Liberal Islam' menyenaraikan nama Rashid Ghanoushi sebagai salah seorang tokoh Islam Liberal yang termasuk dalam katogeri memperjuangkan demokrasi.

Laman angryarab menyebut Ghanoushi adalah pelindung kepentingan Israel dan tidak akan memasukkan frasa mengutuk zionisme dalam perlembagaan Tunisia.

"Oleh itu, adalah tidak menghairankan bahawa dia (Ghanoushi) berani menyatakan kepada akhbar British bahawa jika memegang jawatan presiden di Tunisia, dia boleh bertolak ansur untuk membenarkan penjualan arak, dan membiarkan wanita memakai pakaian renang.

"Kenyataan ini adalah sukar untuk dipercayai; bagaimana dia boleh menerima seorang wanita yang menanggalkan sebahagian besar pakaian ditubuhnya di khalayak ramai, manakala pada masa yang sama menegaskan bahawa wanita harus menutup rambut mereka?, soal Abdul Rahman Al Rashed dalam alarabiya.net

Tentang syariah Islam, egyptindependent.com melaporkan Ghanoushi berkata ""Mempraktikkan Syariah Islam bukan keutamaan lagi sekarang," katanya. "Kami mahu memastikan akan tiada lagi pemerintahan diktator."

Muhammad Nur Manuty turut berkata hujah al-Ghannushi turut diskong oleh Fahmi Huwaidi, seorang lagi pemikir Islam dari Mesir.

Latar belakang Fahmi Huwaidi adalah seorang wartawan, dan kemudian menjadi pemikir Islam, namun laman mepc.org mendedahkan pemikiran Islamnya adalah setaraf dengan Hassan Hanafi, seorang lagi pemikir liberal Mesir.

Konsep Fahmi Huwaidi tentang konsep harbi dan dzimmi yang dipegang oleh Muhammad Nur Manuty itu sebelum ini pernah didokong oleh Ulil Abshar-Abdalla dari Jaringan Islam Liberal (JIL) Indonesia.

Menurut Ulil Abshar, Fahmi Huwaidi termasuk dalam golongan enlightened Islamist atau Islamis Pencerahan, satu istilah yang merujuk kepada kumpulan Islam Liberal yang sering dipopularkan oleh badan pemikir Anwar, IKD pimpinan Khalid Jaafar.

4 comments:

  1. Elok lah tu, satu parti liberal, menyokong pendapat mereka yang mengatakan hukum Islam tidak relevan lagi, satu parti lagi extreme Islam, wajib buat hudud. berperanglah korang, entah mana satu yg dia nak dukung. at the same time dua2 pihak berpura2 berkerjasama, walhal ideologi pun dah bertentangan.

    Apa-apa pun, kerajaan perlu ambil tindakan supaya pandangan ekstrem dan liberal ni tidak berkembang kerana ia akan merosakkan ajaran Islam yang sebenar.

    ReplyDelete
  2. Yang aku tidak faham kenapa PAS sungguh pertahankan DAP?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nik ajis ajar berkawan dengan syaitan. Inikan dap.

      Delete
    2. kerana PAS hanya seekor kaldai tunggangan DAPig la.. lol

      Delete