Minda Hijrah Headline Animator

Friday, June 1, 2012

Renungan: Keadaan Solat Nik Aziz & Tun Mahathir

Memang bersepah gambar Mursyidul Am PAS yang bersolat dengan dikelilingi penyokong taksubnye sambil gambar2 dirakam sekali. Apa tujuannya pon tak tahu?

Ini bukan salah Nik Aziz kerana dia menunaikan ibadahnya tetapi penyokongnya yang terlalu taksub. Adakah sahabat2 Nabi dulu pon macam penyokong PAS ini?

Berbeza dengan umat Islam yang bersolat disekeliling Tun Mahathir. Bagi mereka, semuanya sama disisi Allah ketika kita beribadah. Pangkat dan kedudukan dunia bukan diambil kira.

Sekadar renungan pada hari Jumaat yang mulia ini.

Jangan TAKSUB sangat dengan manusia.

28 comments:

  1. saya ada terbaca bhw nik aziz bersolat syukur krn melihat pelajar2 tu sedang bersolat sunat dhuha.. saya kurang arif, tp setahu saya tiada solat syukur kecuali sujud syukur... adakah nik aziz mengadakan sunah baru?

    http://www.youtube.com/watch?v=ZmO64XORmXY

    ~ Jouhar

    ReplyDelete
    Replies
    1. title entry tu salah... beliau buat solat dhuha dan sujud syukkur.....

      Delete
    2. terdengar dan terbaca tu xsemestinya betul..kalau nak sahih pi tanya tok' guru sendiri...sia2 je dpt dosa menuduh...kui3

      Delete
  2. dok syok sembah dajal kote bengkok nuar braim ler tu..

    ReplyDelete
  3. sila carik buku solat sunat =)

    ReplyDelete
  4. salam, sy rasa mmg benar penyokong pas aka TGNA taksub.kdg2 foto2 nikaziz sdg solat atau makan nasi bungkus di snap dan upload di FB..waa di 'like' beribu2 penyokong. takkanlah setiap pemimpin UMNO solat atau makan nasi hendak di'snap' dan upload utk menunjukkan kesederhanaan. yg plg terbaru menyebabkan sy sedih sgt2 ,foto Che det yg baru keluar drp bersolat dalam baitullah /kaabah pun di perlekeh penyokong taksub pas!!!ya Allah,sampai tahap itu ,disamakan pula dgn abu jahal yg juga masuk kaabah..sdgkan abu jahal laknatullah keluar masuk kaabah dimana kaabah bukan lagi kiblat rasmi ummat islam dan era itu penuh dgn berhala pula..semuga Allah Taala beri hidayah kpd yg perlekeh che det. ada ke lagi tmpat plg suci ummat islam selain kaabah..? nak perlekeh pun tgklah tempat..sedihnyer aku.

    ReplyDelete
  5. korang2 ini "kantung pahala" kita x berat mana.. jgn le kita ringankan lg dgn benda remeh temeh ini jika kita kurang arif /kurang ilmu. Yang itu biar dia dgn allah.. kita teruskan betulkan diri..

    ReplyDelete
  6. itu name solat sunat dua rakaat..

    ReplyDelete
  7. menyentuh isu taksub, kelab che det ni, bagaimana pula? mcm kelab meneruskan amanah "perdana menteri"???

    ReplyDelete
  8. NIKNAJIS mati simpan muziumJuly 2, 2012 at 10:23 AM

    kita ni manusia biasa aje.. cuba kita fikir boleh ke kita sembahyang dgn ikhlas dan khusuk bila kita di keliling manusia ramai yg sedang memerhatikan kita... tanya hati sendiri bro...

    ReplyDelete
  9. ramai ummat muhammad itu solat namun di hari pembalasan dihalau dari minum dari terlaga kausar...

    ReplyDelete
  10. Sama-samalah kita mendoakan agar kita semua dijauhkan dari sifat 'riak' dalam menunaikan ibadat kepada Allah... Ameen..

    ReplyDelete
  11. wasatiah dalam setiap urusan adalah yang terbaik...jauhilah sifat takbur, angkuh dan riak kerna...ianya setaraf iblis laknatullah....

    ReplyDelete
  12. n.ajis... pelik... pengikut terlalu taksub sampai letak sticker muka dia ni kat stering kete, blakang kete, cermin kete.. boleh ke dalam islam... mereka melayan dan menyanjung n.ajis lebih lebih...

    ReplyDelete
  13. ikut la korang punya padangan...kita memang sama...tapi kalau tak sembahyang ..atau lambat-lambat atau sebut nama Allah pun hati kering..fikir la diri sendiri..tengok la diri mewah ke tak...duit bekepuk..fikir la dalam tubuh badan kita...kekadang menyampah mengaji setakat spm. baca quran pun tak betul..cakap bab agama meninggi gunung...kalah malaikat lagi...akhirnya lebih kenal syaitan lagi...takde pun ulasan kata-kata TM..

    ReplyDelete
  14. kadang2 kita pun rasa pelik dgn pyokong yg terlalu taksub dgn manusia ni, ada artis yg kata masuk pas baru dpt hidayah, bukan kah memberi hidayah itu hak ALLAH ke. ada org kampung yg tak mahu solat jumaat sehinggalah pas memerintah Kedah suatu masa dulu. sekarg dah pun memerintah Kedah. org tu tak tahulah apa jadi. solat ni fardhu, lambang seorg Muslim tp apa yg diterap oleh ulama pas dlm jiwa Muslim? tak undi pas masuk neraka, masuk pas dpat syurga ..ada dlm kitab ke ni??? tanggunglah spai akhirat ulamak2 yg menyesatkan umat manusia ni.

    ReplyDelete
  15. apabila kita berada dialam kubur nanti kita akan ditanya;siapa tuhan kamu,nabi kamu,apa ugama kamu,apa kiblat kamu,apa ikutan kamu,siapa saudara kamu.kita tak akan ditanya;apa parti kamu.dari itu marilah kita beri sokongan kepada parti yang bolih menubuhkan satu kerajaan yang mampu melindungi kita agar dapat beramal beribadah dan bekerja dari dulu,kini dan selama lamanya.

    ReplyDelete
  16. aku nak beritau ekau orang...tapi jgn bising2 pulak..pork nick tu dulu dia suka isap peler nuar berahim..kalau tak dapat dia akan meroyan entah apa2..sekarang ni nuar pun dah tak tahan, dia dah paskan pada Karpal Singh pulak sebab peler Karpal Singh mampu bertahan untuk dihisap oleh porknick..

    ReplyDelete
  17. pengalaman aku sembahyang dikawasan lapang mmg mencabar. tak boleh nak kusyuk. kadang2 terpaksa tutup mata. aku seorang peniaga psr malam jadi tak boleh nak pilih tempat yg selesa sgt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah... teruskan solat yg wajib hanya sebentar, lain serah pada Allah yang meredhakan amalan anda, amin..

      Delete
  18. solat xkira tempat aslkan bersih dan niat menunaikan kewajipan...menghina,mengutuk,mengaibkan org xdiajar dlm islam..fikir dan renung2kan serta selamat beramal...peace yo,..assalamualaikum

    ReplyDelete
  19. Apa level tuan nak berbicara pasal agama. Tepuk dada tanya diri. Kahkahkah

    ReplyDelete
  20. level yg mcmana tu agaknya baru boleh bicara pasal agama?

    ReplyDelete
  21. blog ygang bodoh dan membodohkan...memalukan orang Melayu saja

    ReplyDelete
  22. bila dah taksub mcm nilah jdnya..Nik Aziz lebih berkuasa dari yg maha berkuasa..Hentikanlah..

    ReplyDelete
  23. jgn lebihkan manusia dari ALLAH..

    ReplyDelete
  24. Pada aku, Nik Ajis tu dengan Hadi Awang adalah pengikut syaitan dan iblis je.Pakai serban tebal konon nak tunjuk warak tapi dalam hati..Subhanallah, sangat busuk macam bangkai.Memang kedua-dua tua kutuk ni berhati iblis je pun.

    ReplyDelete
  25. anon 10:44

    "blog ygang bodoh dan membodohkan...memalukan orang Melayu saja"
    ko je yang malu tak bertempat sebab ko sokong pr. ko peminat fanatik nirky arjis yang selalu kuar macam2 fatwa menyesatkan umat tu. aku tak rasa malu pun walau aku melayu

    ReplyDelete