Minda Hijrah Headline Animator

Tuesday, May 1, 2012

BERSIH 3.0 - Tun Mahathir: ‘Modus operandi’ Anwar arah peserta merusuh sebelum hilangkan diri

Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menyifatkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai satu sifat yang mana beliau akan memberikan arahan supaya peserta demonstrasi merusuh dan kemudiannya beliau akan menghilangkan diri.

Mantan perdana menteri itu (picture) berkata, perkara seumpama itu adalah modus operandi Ketua Umum PKR sejak demonstrasi Reformasi ketika beliau dilucut jawatan sebagai timbalan perdana menteri.

"Itu adalah modus operandi Anwar. Dia akan keluarkan arahan supaya peserta demonstrasi merempuh halangan polis, dan kemudiannya dia akan menghilangkan diri," katanya kepada pemberita di sini.

Kenyataan itu dikeluarkan beliau ketika diminta mengulas berkenaan dakwaan sesetengah pihak yang mendakwa Anwar memberi arahan kepada peserta demonstrasi Bersih 3.0 Sabtu lalu supaya merempuh halangan polis dan menceroboh Dataran Merdeka.

"Itu reputasi Anwar," katanya lagi.

Menurut Dr Mahathir, Majlis Peguam juga perlu disiasat bagi memastikan sama ada mereka benar-benar bersih daripada pengaruh politik.

"Mereka (Majlis Peguam) dakwa pihak polis adalah pihak yang bertanggungjawab merempuh sekatan yang dibuat dan memukul peserta demonstrasi.

"Majlis Peguam kata polis yang pukul mereka (peserta demonstrasi), kita perlu siasat Majlis Peguam sama ada mereka benar-benar bebas daripada politik," katanya lagi.

No comments:

Post a Comment