Minda Hijrah Headline Animator

Thursday, May 3, 2012

BERSIH 3.0: 3A - Anwar, Azmin & Ambiga Perlu DiDakwa

Sehingga ke hari ini, rakyat masih belum puas bercakap mengenai Perhimpunan BERSIH 3.0 yang paling kotor walaupun Kuala Lumpur telah dibersihkan dari sisa-sisa najis peserta dan pemimpinnya. Rata-rata meluahkan rasa geram yang amat sangat terhadap BERSIH 3.0 yang dilihat sebagai satu perhimpunan yang tidak perlu sama sekali serta berniat jahat atau khianat terhadap negara sendiri.

Tindakan peserta-peserta BERSIH 3.0 yang cedera dan ingin memohon simpati juga dipandang sinis oleh majoriti rakyat. Menurut mereka, bukan peserta-peserta tersebut tidak diberi amaran mengenai risiko berdemonstrasi malah mereka juga telah ditawarkan tempat yang selamat untuk berdemonstrasi. Kenapa mereka dengan sengaja ingin mencederakan diri?

Kini, walaupun terbukti BERSIH 3.0 gagal sehingga memaksa pihak penganjur dan penyokong memalsukan gambar-gambar bagi menutup malu, mereka sudah pun berangan-angan untuk mengadakan BERSIH 4.0.

Kita tidak pasti berapa ramai pula lembu-lembu yang sedia dikorbankan dalam siri menghuru-harakan negara oleh BERSIH seterusnya. Tetapi yang pastinya, penganjur BERSIH langsung tidak prihatin dengan nasib lembu-lembu penyokong mereka. Sahlah bahawa penyokong-penyokong mereka sememangnya tidak bernilai di mata mereka dan boleh dikorbankan bila-bila masa.

Pendirian mereka jelas iaitu: sekiranya penyokong mereka tertangkap kerana bertindak ganas, penganjur tidak bertanggungjawab. Begitu juga sekiranya cedera atau kehilangan nyawa.

Bagi menangani kedegilan mereka ini, kerajaan ada pilihan iaitu membiarkan mereka mengadakan BERSIH 4.0 bagi menambahkan lagi rasa benci rakyat terhadap pembangkang dan Ambiga.

Atau kerajaan boleh menangkap Ambiga, Anwar dan Azmin yang menjadi peneraju keganasan BERSIH 3.0 sekali gus menguburkan impian mereka untuk mengadakan BERSIH 4.0 dan seterusnya.

Mana-mana pilihan pun, ia akan tetap memberi kelebihan kepada kerajaan.

Namun, jika diikut sentimen rakyat hari ini, majoritinya inginkan agar Ambiga, Anwar dan Azmin diambil tindakan tegas, begitu juga dengan semua peserta yang terlibat.

4 comments:

  1. Ambiga hantar ke India, Anwar ke Amerika Syarikat dan semua penyokong kuat yang lain hantar ke tengah-tengah padang pasir Sahara....

    ReplyDelete
  2. Saya setuju dan TAK setuju dgn GHAZALI di atas. Sepatutnya, Ambiga dihantar ke India (sebab dia ingat dialah "JAYALALITHA (ketua menteri tamilnadu) OF MALAYSIA", Anwar ke Amerika ataupun ke Tel Aviv. Semua penyokong kuat yg lain dihantar sama ada ke Korea Utara ataupun Singapura sebab negara-negara ini aman sejahtera tanpa rusuhan, cuma ada sekerat dua parti pembangkang!

    ReplyDelete
  3. http://www.utusan.com.my/info.asp?y=2012&dt=0523&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_24.htm

    SERDANG 23 Mei - Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menasihati pelajar universiti khususnya pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM), agar tidak melibatkan diri dalam demonstrasi jalanan.

    Sultan Sharafuddin yang juga Canselor UPM, bertitah demontrasi jalanan amat tidak bersesuaian dengan budaya di negara ini kerana perbuatan itu hanya mengundang pelbagai masalah kepada masyarakat.

    "Adalah menjadi kebiasaan manusia apabila mereka berkumpul secara beramai-ramai dan berarak di bandar-banda raya, ia akan mencetuskan hura-hara kerana akan ada yang bertindak mengikut emosi yang tidak terkawal," titah baginda pada majlis Gemilang Akademia UPM, di sini hari ini.

    Titah baginda perbuatan tersebut mendedahkan pelajar kepada tindakan undang-undang seterusnya tuduhan di mahkamah dan tindakan dibuang universiti.

    "Pelajar sepatutnya menumpukan perhatian di dewan kuliah atau di perpustakaan untuk mengulang kaji pelajaran bersesuaian dengan tanggungjawab sebagai seorang pelajar universiti.

    "Kita perlu ingat bahawa ramai lagi pelajar yang tidak dapat peluang untuk belajar di universiti, oleh itu janganlah dipersiakan peluang yang ada itu dan menghampakan harapan ibu bapa serta keluarga," titah baginda.

    ... Meskipun hasrat kerajaan memberi sedikit kelonggaran kepada pelajar universiti untuk melibatkan diri dengan politik dan berpersatuan, tetapi ia perlu dilakukan secara berhemah dengan mengambil kira kepentingan masyarakat dan mematuhi undang-undang pada setiap masa, titah baginda......

    http://www.sarawakpage.com/?p=6629

    Bersih 3.0 a challenge on govt’s will to enforce law — Dr Ongkili

    .....Dr Ongkili also held the organisers of the demonstration fully responsible for the eventuality that had taken place during Saturday’s illegal gathering.

    He said that the authority had declared Dataran Merdeka out of bounds in order to avoid inconveniences to businesses and city travellers, offering instead alternative sites for the peaceful demonstration. Even the High Court ratified the decision of City Hall.

    “But when you have the president of Pakatan Rakyat openly urging demonstrators to storm Dataran Merdeka, we then have a bunch of leaders who are disrespectful of the law of the land and instigating supporters to openly commit offences....

    ReplyDelete