Minda Hijrah Headline Animator

Tuesday, March 27, 2012

Dong Jiao Zong: Ancaman Sebenar?



APABILA pihak British membawa masuk kaum cina untuk bekerja di lombong di Perak, mereka juga telah membawa masuk budaya samseng dan kongsi gelap ke Malaysia. Selama lebih satu dekad, kumpulan Ghee Hin dan Hai San telah berperang dan membalas dendam sesama sendiri kerana merebut kawasan, perjudian dan juga masalah peribadi.

Seperti yang diceritakan, pada satu ketika, Ghee Hin mengimport seramai 4,000 orang pakar berlawan dari tanah besar Cina melalui Pulau Pinang untuk menyerang Hai San dan untuk pertama kalinya, Hai San terpaksa meninggalkan Larut. Lebih kurang 10,000 orang Hai San menjadi pelarian di Pulau Pinang.

Masa berlalu, dan kedua-dua kumpulan ini semakin membesar dan merantau serata negeri.

Kongsi gelap ini mungkin telah ‘lenyap’, tetapi mentaliti mereka kekal menjadi ancaman kepada negara bermasyarakat majmuk ini. Seperti bom jangka, ia terus berdetik, mencabar kesabaran kita dengan memperlihatkan sikap bongkak dan pentingkan diri.

Walaupun mereka telah keluar dari lombong, belajar mengenai kebersihan dan adab sopan dari masyarakat setempat, tinggal di bangle and memiliki 80% dari kekayaan negara ini, generasi baru dari kongsi gelap yang telah lenyap ini tetap berpegang kepada ‘kegemilangan’ samseng dan taiko nenek moyang mereka serta enggan mengamalkan budaya Malaysia yang rendah diri dan memerlukan sikap toleransi yang tinggi.

Bagi nenek moyang mereka, Malaysia adalah lombong duit.

Bagi generasi selepasnya yang mewarisi wang tersebut, Malaysia hanyalah sebuah tempat di mana mereka dilahirkan. Ia bukan negara mereka kerana negara mereka adalah negara China.

Tetapi bagi generasi kongsi gelap ini hari ini, Malaysia adalah negara mereka maka, mereka enggan berkongsi negara ini dengan sesiapa jua. Oleh kerana mereka tidak boleh dan tidak mahu kembali ke China, mereka wajib menjadikan Malaysia sebagai sebuah lagi negara China atau sekurang-kurangnya Singapura di mana mereka boleh mendominasi dan memonopoli serta membuli bangsa lain seperti seorang samseng sebenar.

Mentaliti samseng dan pembuli ini boleh dilihat dengan jelas dalam Dong Jiao Zong, iaitu gabungan pertubuhan akademik Cina Malaysia.

Amatlah membimbangkan melihat NGO seperti Dong Jiao zong yang sepatutnya bertanggungjawab terhadap pendidikan anak-anak kita mempunyai mentaliti samseng dan pembuli dengan bersikap bongkak, menuntut segala-galanya agar sejajar dengan kehendak mereka semata-mata. Pertubuhan ini bukannya mengajar anak-anak kita ke arah perpaduan dan menerapkan patriotisme, tetapi sebaliknya.

Jangan sekali-kali lupa bahawa Dong Jiao Zonglah yang mengadakan perhimpunan pada 1987 yang membawa kepada ucapan-ucapan provokasi perkauman semata-mata kerana mereka tidak boleh menerima perlantikan lebih kurang 100 orang penolong kanan dan pengetua di sekolah jenis kebangsaan cina yang tidak boleh berbahasa Mandarin. Perkara ini, ditambah dengan hasutan berterusan oleh akhbar-akhbar berbahasa cina, telah menyebabkan terjadinya Ops Lalang di mana tangkapan dibuat bagi mengelakkan berulangnya tragedy 13 Mei 1969.

Hari ini, mereka sekali lagi mahu mengadakan protes atas perkara yang sama.

Kita tidak punya pilihan selain melihat pertubuhan ini sebagai ancaman kepada kestabilan negara dan perpaduan rakyat.

Bukanlah sesuatu yagn ditokok tambah, rasanya jika mengatakan bahawa Dong Zong sebenarnya mewakili majoriti, kalaupun tidak 100% mentaliti kaum cina di Malaysia.

Persoalannya, sampai bila kaum cina akan terus berjuang untuk memisahkan kaum-kaum sejak di bangku sekolah? Sampai mereka berjaya menakluk negara ini? Bagaimana mereka boleh menakluk negara sendiri, kecualilah mereka tidak pernah menganggap negara ini sebagai negara sendiri.

Ada di antara mereka yang merungut kononnya didiskriminasi dan dipinggirkan serta dilayan seperti warganegara kelas dua, kerana itulah mereka tidak merasa yang negara ini negara mereka.

Mungkin mereka harus bertanya pada diri sendiri, bagaimana seorang yang tidak bersikap seperti warganegara mengharapkan layanan seperti warganegara sebenar?

Jika Dong Zong sebagai pertubuhan akademik memfokuskan ke arah mendidik anak-anak cina sikap rendah diri, toleransi dan hormat menghormati dan bukannya meninggi dan mementingkan diri, masalah warganegara kelas satu atau dua tidak akan wujud lagi.

Anak-anak cina wajib didedahkan kepada erti sebenar patriotisme dan menerima bahawa Bahasa Malaysia adalah lebih penting dari Mandarin. Dan tidak apa jika tidak tahu berbahasa Mandarin tetapi adalah sesuatu yang memalukan jika tidak fasih berbahasa kebangsaan.

Dong Zong wajib memberitahu kepada anak-anak ini bahawa negara ini adalah Malaysia, bukan China dan satu hari mereka perlu bergaul dengan kaum lain, bersikap terbuka dan ikhlas supaya mereka boleh membentuk Malaysia yang lebih baik di mana hanya ada satu sistem sekolah untuk sumua dan ‘kaum’ bukan lagi satu isu.

Bolehkah Dong Zong melakukan semua ini demi perpaduan dan kestabilan negara? Apakah sukar benar bagi kaum Cina untuk bersikap ikhlas setelah mengecapi segala kemakmuran kerana menjadi warganegara Malaysia?

2 comments:

  1. artikel yang bagus :)

    ReplyDelete
  2. DJZ hanyalah kongsi gelap yg bertopengkan pendidikan..puiii

    ReplyDelete