Minda Hijrah Headline Animator

Wednesday, February 15, 2012

PENYOKONG PKR BIDAS TINDAKAN NIK AZIZ & PAS


Kata dua yang diberikan oleh Majlis Syura Ulama Pas kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung kenyataan beliau menyokong usaha melindungi keselamatan negara Israel mula menimbulkan perbalahan antara penyokong parti tersebut dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Ia berikutan tindakan majlis berkenaan, semalam yang meminta Penasihat PKR itu menarik balik kenyataannya atau menyaman The Wall Street Journal, dianggap tidak wajar dan tidak melambangkan semangat setiakawan dalam pakatan pembangkang.

Menurut sumber PKR, penyokong parti itu menganggap tindakan Majlis Syura Ulama Pas dan Mursyidul Am parti itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat membuat kenyataan terbuka dalam memberi kata dua berkenaan boleh menjejaskan imej pakatan tersebut.

Mereka mempertikaikan kenapakah Pas tidak berunding atau membawa isu berkenaan ke mesyuarat pakatan pembangkang supaya ia boleh diselesaikan secara muafakat.

Sumber itu juga memberitahu, penyokong PKR juga bertanya, apakah Pas kini sudah tertekan kerana dianggap telah meninggalkan perjuangan Islam sehingga sanggup memberi kata dua kepada pemimpin utama pakatan sendiri.

Bagaimanapun bagi penyokong Pas, mereka menganggap tindakan Majlis Ulama itu adalah tepat kerana Anwar dilihat sudah banyak melakukan tindakan yang dilihat memberi masalah kepada pembangkang.

Malahan sumber dalaman Pas percaya, 'serangan' atau kritikan terhadap keputusan Majlis Syura Ulama tersebut adalah sebahagian tindak balas penyokong-penyokong PKR dan Anwar terhadap blog-blog pro-Pas yang mengkritik PKR berhubung isu yang berlaku di Selangor.

Sementara itu, sebuah blog pro pakatan pembangkang secara terbuka mengkritik keputusan Majlis Syura Ulama dan Nik Abdul Aziz.

Dalam blog suarapakatanrakyat.com, penulisnya mempertikaikan kenapa tidak ada seorang pun kepimpinan tinggi Pas yang meluangkan sedikit masa bertanyakan hal sebenar berhubung kenyataan tersebut dengan Anwar sendiri.

''Walaupun surat tersebut tidak ada signifikan dari segi Pakatan Rakyat itu sendiri tapi dari sudut moral dan politiknya, ia melambangkan kewujudan perpecahan dalaman yang serius sedang berlaku dalam Pakatan Rakyatnya,'' kata penulis berkenaan.

Selain itu, penulis itu juga menegaskan, beliau tidak nampak keperluan Pas memberikan kata dua kepada Anwar.

''Membincangkan soal Anwar di dalam mesyuarat Majlis Syura Ulama itu sendiri pun sudah agak keterlaluan (Anwar bukan ahli Pas), apatah lagi mengutuskan surat dan memaksa beliau untuk membuat pilihan mana yang perlu diikutinya,'' kata penulis tersebut.

Sehubungan itu, penulis tersebut mendakwa, Majlis Syura Ulama Pas dilihat 'menari' mengikut rentak putar belit yang gendangnya dipalu UMNO berhubung dengan perkara tersebut.

Malahan penulis itu yang cuba mempertahankan Anwar menegaskan, kenyataan pemimpin PKR itu perlu dilihat dari konteks yang betul, iaitu berkaitan dengan konsep Penyelesaian Dua Negara yang diterima Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sendiri.

''Penulis sedar Pas sedang terdesak untuk turut sama bersetuju dalam hal ini dengan Anwar kerana isu Israel ini dijadikan perkara yang terlalu sensitif pada satu masa untuk menentang UMNO dan BN terutama pada dekat 80-an hingga 90 an."

''Hakikatnya banyak perkara telah berubah sejak itu dengan lebih banyak negara Islam kini mengiktiraf kewujudan negara Yahudi tersebut,'' kata penulis blog itu lagi.

Penulis berkenaan mendakwa Nik Aziz, telah diberi maklumat yang salah berhubung kenyataan Anwar sehingga membawa kepada keputusan majlis syura itu.

''Penulis juga kesal kerana Nik Aziz tidak menggunakan pertimbangan yang betul sebelum membuat keputusan demikian, di samping masih lagi menggunakan media UMNO seperti Utusan Malaysia untuk menyatakan pendirian parti.

''Untuk dua perkara ini sahaja Nik Aziz, Majlis Syura Ulama dan Pas sendiri sudah sewajarnya diberikan surat tunjuk sebab oleh kepimpinan Pakatan Rakyat sendiri."

''Ada masanya penulis tidak faham kenapa Nik Aziz tidak menggunakan pendekatan biasa dalam mendapatkan penjelasan dari Anwar. Penulis rasa cukup dengan berbisik di telinga masing-masing pun semua kekeliruan dapat diurai. Tak perlulah surat-surat semua ini pun,'' kata penulis tersebut. -UTUSAN ONLINE


RockyKCD: Tengok la sendiri bagaimana 'MAKSUM' nya Imam Mahdi PKR sampai pengikut totoknya menghentam NIK AZIZ, Majlis Syura dan PAS hanya kerana teguran yang dilakukan. Nampaknya PKR dah lupa bagaimana Timbalan Presiden mereka 'memaksa' PAS memecat Dr. Hasan Ali.

Mahu sokong PKR lagi ke ? Berapa banyak PAS sudah berkorban tenaga dan kerusi DUN dan Parlimen untuk PKR yang hanya ada SATU KERUSI pada PRU 2004 !!!

Dengar cerita, PKR & DAP kini merancang untuk ambil-alih undi melayu kepada tanpa mengharapkan PAS lagi.

3 comments:

  1. mereka mengatur makar.ALLAH juga mengatur makar.makar siapakah yg paling baik?

    ReplyDelete
  2. Anwar ni mmg bodoh tak boleh nak fikir. Kalau Melayu masuk DAP bukan melayu nak perintah atau nak jadi wakil pun, yang bertambah kuat itu CINA KOMUNIS DAP laa..kalau dah majoriti undi dalam pakaktan itu kepada DAP CINA KOMUNIS, paling sedap dan enak adalah DAP itu sendiri boleh "berdikari" dan tendang semua PAS & PKR keluar dari PAKATAN. Pakatan tidak ada black & white (hitan putih) tak ada sah malah tak ada ikatan yang sah pun pendekata, jadi..kalau orang melayu nak jadi pecacai dan bodoh kemudian tak muka kena lumur taik babi baru nak menyesal tak payah laa..dah jadi kebiasaan orang melayu buat kerja bukan fikir panjang lebar, lebih kepada suka dengar cakap cakap orang, hasutan serta nak tunjuk hero, yang pelik tapi benar kaum cina juga tak mudah makan hasutan malah gah mencari kekayaan, pelajaran setinggi gunung everest ..yg rugi dan suka menyalahkan kerajaan atau menunding jari ke arah orang lain ada orang yang buat kerja tanpa fikir masa depan itulah patut dipersalahkan, bila tak mampu nak hidup masa itu mulakah drama-drama swasta atau pendek cerita buat muka sedih yg dulu musuh pun boleh jadi kawan sbb dah terdesak nak hidup.

    ReplyDelete
  3. Anuar oh silap Anwar tu dah mamai (sleep talking), dia tak tau dia tu asalnya siapa Melayu ke cina ke keling ke Arab ke yang dia ingat putrajaya putrajaya putrajaya putrajaya putrajaya ....................

    ReplyDelete