Minda Hijrah Headline Animator

Tuesday, November 22, 2011

Kelab Chedet : Tribunal Jenayah Perang KL 2011 - Hari Terakhir !!

Prosiding Tribunal Jenayah Perang Kuala Lumpur 2011 yang membicarakan BUSH-BLAIR telah masuk hari terakhir. Jika rakan-rakan ada kesempatan boleh hadir Tribunal ini di Tingkat Satu (pendaftaran) dan Tingkat 2 (Mahkamah) di bangunan Yayasan Bukhari dekat Masjid Negara (bangunan putih sebelah Muzium Kesenian Islam).
 
Kelab Chedet yang menjadi Sukarelawan juga turut membuat laporan/ulasan di portal Kelab Chedet
 
Saya kongsikan antara perbincangan yang hangat tentang Tribunal Jenayah Perang Kuala Lumpur (WAR is a CRIME) di www.kelabchedet.com
 
Jangan lupa sesiapa ada kesempatan boleh hadir - Ramai yang hadir berpeluang bersalam dan BERGAMBAR dengan TUN MAHATHIR dan TUN Siti Hasmah !!!! Anda juga mungkin berpeluang jika hadir kesana :)
 
Catatan RockY-my Mohamad,
Exco Penerangan Kelab Chedet

 
 
 
paknal wrote:
Nordin wrote:

Jika Tribunal ini berjaya membuktikan keputusan yang mereka buat itu telah menyalahi undang-undang antarbangsa, sudah tentu ia akan menimbulkan persoalan "baru" bagaimana Bush dan Blair berjaya menipu majlis perundangan mereka hingga merestui perbuatan kedua-dua mereka yang kini didapati sudah melanggari undang-undang antarabangsa.


Aku rasa keputusan yg akan diputuskan semua org dah tahu.. dan persoalan yg ditimbulkan bukan "baru".. cuma oleh sebab benda ni dibuat disini tanpa membabitkan org yg terlibat secara langsung.. aku nampak perbicaraan ni mcm sembang kedai kopi saja la.. org yg terlibat tak tahu dan tak nak ambek tahu pun..

Nordin wrote:

Precedent yang dibuat oleh Bush dan Blair ini sudah tentu akan menjejaskan pengaruh Amerika dan British terutama terhadap negara-negara dunia ketiga untuk lebih berhati-hati dengan motif Amerika dan British dimasa hadapan.


errr... aku rasa semua negara dah tahu perangai amerika & britain ni.. cuma kadang2 mereka tak ada pilihan sebab 2-2 ni kuasa besar dunia..

Nordin wrote:

Bila kredibiliti Amerika dan British sudah mula dipersoalkan, maka pengaruh Amerika dan British dalam politik antarabangsa akan jadi semankin terjejas. Oleh itu kuasa baru dunia seperti Russia, China dan Perancis akan mengimbangi keputusan yang dibuat oleh Bangsa-Bangsa Bersatu terutama keputusan dari Majlis Keselamatan.


aku tak risau kredibiliti amerika dgn british.. yg aku risau adalah kredibiliti malaysia apabila kita anjurkan benda yg kita tak dak locus standi.. sepatutnya mahkamah timbang tara the hague yg buat benda ni.. mcm yg depa buat utk moldovan karadzic..

Nordin wrote:

Adalah diharapkan keputusan yang dibuat oleh Tribunal Jenayah Perang Kuala Lumpur ini dapat dijadikan instrumen dalam mempertingkatkan lagi perang saraf terhadap kuasa Amerika dan British di arena politik antarabangsa.


tengok.. tuan nordin pun dah tau keputusan yg akan diputuskan.. habis tu nak buat perbincaraan apa lagi.. hehehe.. tak tau la.. setakat kita punya tribunal.. jadi anjing salak bukit saja la kot.. mungkin better kita fokus pada benda yg lebih tangible.. yg rakyat akan lebih appreciate.. hehehe


Nordin menulis : Setuju dengan sebahagian pendapat sdr terutama tentang sikap Amerika dan British ni. Amerika sendiri umpamanya sedar tentang penglibatan dan peranan mereka dalam banyak peperangan di banyak negara di dunia, jadi sebab itu mereka enggan menjadi ahli signatori kepada Rome Statute of the International Criminal Court.

Sebagai ahli signatori kepada treati Rome Statute of the International Criminal Court, Malaysia dan 120 lagi negara ahli mempunyai locus standi untuk membicarakan mana-mana penjenayah perang yang dibawa oleh mana-mana pihak dari negara tersebut.

Sekali pun keputusan Tribunal itu sendiri tidak mengikat terutama terhadap Amerika kerana mereka bukan ahli treaty tetapi sekurang-kurangnya ia dapat menunjukkan adanya prima facie tentang perlakuan jenayah yang membabitkan Bush dan Blair. Sekali gus bukti prima facies ini boleh dijadikan referral material untuk kegunaan Makamah Jenayah Antarabangsa sakiranya kes ini dibawa secara rasminya ke mahkamah tersebut

Jadi adalah kurang tepat untuk menganggap perbicaraan ini sebagai sembang kedai kopi atau membuang masa kerana kesedaran yang ditimbulkan hasil daripada perbicaraan ini akan menambahkan lagi imej buruk yang sedia ada terhadap Bush dan Blair khusunya dan Amerika dan British secara amnya.

States parties to the Rome Statute of the International Criminal Court

Source: http://en.wikipedia.org/wiki/States_parties_to_the_Rome_Statute_of_the_International_Criminal_Court

Sila rujuk laporan CNN tentang Bush sebelum ini dan artikel dibawah link berikut

The Bush Administration's Policy on the International Criminal Court Is Correct
http://www.heritage.org/research/reports/2005/03/the-bush-administrations-policy-on-the-international-criminal-court-is-correct

United States and the International Criminal Court
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_and_the_International_Criminal_Court

US Opposition to the International Criminal Court
http://www.globalpolicy.org/empire/us-un-and-international-law-8-24/us-opposition-to-the-icc-8-29.html

Prosecution of George W. Bush by the International Criminal Court
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=9592

PRESIDENT BUSH FAILS TO GAIN INTERNATIONAL CRIMINAL IMMUNITY FOR WAR CRIMES WITH WHICH HE HAS NOT BEEN CHARGED
http://www.cuttingedge.org/News/n1933.cfm

International Criminal Court's case against Bashir could provide legal precedence for going after Bush.
http://thinkprogress.org/politics/2009/03/05/36597/icc-bush/

Pinter Rips Bush, Demands War Crimes Trial For Blair
http://www.rense.com/general69/pinter.htm

CNN wrote:
Charge George W. Bush with war crimes?

February 14, 2011|By David Frum, CNN Contributor

Charge George W. Bush with war crimes?

Some Bush critics have for years demanded a prosecution of the former president. They had hoped that the incoming Obama administration would put Bush on trial. No luck.

Now they have changed their focus, filing actions in foreign courts. Last week, these Bush opponents filed an action in Switzerland in advance of a Bush appearance at a charity fundraiser in Geneva.

Shortly after the filing, the Bush appearance was canceled. Bush is in no danger of going to a Swiss jail, obviously. But it's important that all Americans understand: This use of law as a weapon of politics is an assault upon the basic norms of American constitutional democracy.


American presidents are subject to law, of course: American law.

In the case of torture -- the offense of which Bush's critics accuse the president -- the relevant law is the War Crimes Act of 1996, which provides penalties up to the death penalty for abuse of military detainees.

This law was adopted in conformity with U.S. obligations under the 1986 Convention Against Torture, which called upon all signatory states to "ensure that all acts of torture are offences under its criminal law." (It's often said that the convention "bans" torture, but that is not correct: It creates an obligation on member states to ban torture by their own nationals.)

In 2001, Bush asked government lawyers: What exactly constitutes "torture" under U.S. law? Is isolation torture? Sleep deprivation? What about putting an insect in the cell of a prisoner frightened of insects? How about waterboarding?

Bush asked those questions precisely because he wanted to comply with the law. He wanted to go up to the limit of the law, but not beyond. That's why he wished to know where the limits were found.

The legal answers Bush got -- and the methods his administration used -- have divided Americans for almost a decade. Republicans lost the 2008 election, and the Obama administration changed policy. Which is how we decide policy questions in the United States: by elections and alterations of government.

When it entered office, the Obama administration considered prosecuting the CIA officers who had done the interrogations. It seems to have considered legal action against higher-ranking officials, too. The Obama administration rejected both options.[/size]

1 comment:

  1. mengapa bertindak "seperti mencurah air di daun keladi". Adakah Bush akan kisah dengan tindakan dari dunia ketiga seperti Malaysia? Mengapa tidak diselesaikan masalah rasuah, penyelewengan kuasa, kroni dan lain2 dalam malaysia. Saya percaya 'kita' lakukan ini untuk 'bersaing' dalam isu scorpene. membuktikan 'Malaysia pun boleh' untuk campurtangan demi keadilan antarabangsa. tapi mengapa sekarang? mengapa tidak mencari keadilan untuk palestin, sejak dahulu lagi? Ini seumpama 'main kawin2' masa zaman kanak-kanak. Tiada siapa akan memerhatikan tribunal ini. Oh Ya selain pihak yang dianiaya hadir, siapakah pihak yang hadir dari eropah, kuasa besar dunia atau negara dunia ketiga? :-). Bukan untuk perlekehkan tapi segala perancangan tindakan perlu dilihat kepada hasilnya dan impaknya. Bukan sekadar main@

    ReplyDelete