Minda Hijrah Headline Animator

Monday, July 25, 2011

Kini Ambiga persoal kewujudan Askar Wataniah

Inilah pemimpim pelampau yang memimpin gerakan bersama pembangkang utk mencetuskan huru hara di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu. Dan kini Ambiga mempersoalkan kewujudan Askar Wataniah di setiap Parlimen sedangkan ianya sangat penting untuk kedaulatan negara.

Kita mempersoalkan kenapa Ambiga begitu berani mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa jika bukan kerana mahu terus mencetuskan kekacauan di negara ini.

Dimanakah semangat PATRIOTIK Ambiga ? Kenapa perlu politikkan kewujudan Askar Wataniah ? Adakah sudah ada gerakan yang bekerjasama dengan orang asing yang mahu melancarkan perang terhadap DYMM Yang diPertuan Agong dan negara ?

Fikir-fikirkan lah .... oh ya ... Saya cadangkan Unit Amal PAS boleh menyertai Askar Wataniah supaya dapat kita bersama-sama mempertahankan negara dari anasir-anasir dalam dan luar negara.

Nota kaki - Maklumat tentang Askar Wataniah ada disini menurut wikipedia.

28 comments:

  1. Cabar pemuda dari PAS, Keadilan dan DAP untuk join, mesti tak nak punya sebab.. korang sendiri lah tahu mungkin itu dua sudah gengam atau kena sekat dek "black hand" ... cakap jer lebih.. berlakon pandai lah

    ReplyDelete
  2. Satu yang si ambabiga ni bodoh sgt aper sal...klu x tahu apa2 tentang Askar Wataniah baik diam...Teritorial Army/ Rejimen Sempadan (RS) mana sama dengan Rejimen Askar Wataniah (RAW)..

    Rejimen Sempadan (RS) dulu terdiri daripada anggota Rejimen Askar Wataniah (RAW) tetapi dah serap dalam angkatan tetap sama mcm Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Rejimen Renjer Diraja (RRD) tetapi tugas mereka lebih kepada jaga sempadan untuk bantu RAMD dan RRD kawal sempadan sbb x cukup orang.

    Rejimen Askar Wataniah (RAW) merupakan unit infantri sama mcm RAMD dan RRD tetapi sukarelawan dan bergerak separuh masa...lagi pun lagi ramai rakyat masuk RAW lagi mudah kerjaan nak atur gerak ketumbukan ketenteraan jika sesuatu berlaku dalam negara.

    Ia sama dengan konsep ROTC (Reserve Officer Training Corp's) yang US terapkan (US Army ROTC - US Naval ROTC - US Air Force ROTC)..rata-rata tentera US yang berperang dibumi asing adalah yang dikerah dikalangan unit ROTC...

    So sesiapa yang still menyokong ambabiga ni aku sarankan buka la fikiran jgn diikutkan sangat bontot paria bangang ni...dia bukan loyal kepada Malaysia tambahan pula klu apa2 jadi kat negara ni, senang2 jer dia akan lari ke negara lain...for sure punyer lah...

    X der isu nak main..isu kerajaan suruh masuk Askar Wataniah pun dia nak di spin...apersal di x nak sibuk2 kat lain2 punya sukarelawan unit beruniform seperti RELA, JPAM, Sukarelawan Polis semua???

    Dasar anak paria haram jadah (sorri kepada lain2 bangsa India - aku rujuk kepada si Ambabiga ni sorang jeaa)....terus terang aku cakap dia satu haram pun x guna duduk Malaysia.....

    ReplyDelete
  3. Apa peduli dengan Ambiga : yang sekrg PAS pun dah jadi P = Parti A= Ambiga S= Sreenevasan. Dia bakal presiden wanita pertama PAS. Apa pasal takut dengan wataniah. Takut kena gayang dgn askar wataniah.Sebab wataniah bila2 masa boleh menyusup ke dlm puak bahalol ni. Apa pasal lu , Ambiga lagi ambigol tak tanya kat singapura sebab apa dia orang "kerahan Tenaga". Tidak lain tidak bukan utk halang Ambiga/ambigol pengkhianat negara. Bangsat lu Ambiga.

    ReplyDelete
  4. diakan berkiblatkan singora. memang dia pertikaikan sbb kalo perang dia nak malaysia kalah dah malaysia ni jd sebahagian dari singora. bila TA lebih dah boleh kalahkan singora secara mental sbb lebih ramai paramiliter kita dr singora... yg pasti segala perbuatan dia hanyalah menjurus kearah merepubliksingorakan negara kita ni.

    ReplyDelete
  5. Pariah bebenor! Kenapalah dia x persoalkan: "kenapa negara2 lain kat dunia ni semuanya ada bala tentera ye?" Kan ke sama bingai aje taraf soalan tu?!

    ReplyDelete
  6. SETUJU dengan Anon July 25, 2011 4:07 PM..

    Sapa Ambiga ni nak persoalkan apa yang berlaku kat Malaysia... she's not even a MALAYSIANS dan dia obviously x kan loyal kepada YDP.Agong.... I don't think she even understand apa itu askar Wataniah... buat MINDEF, sila senaraikan nama Ambiga utk menyertai program khidmat negara...

    dah la dtg Malaysia, buat kacau, murtadkan org Islam, mempersoalkan Islam, skarang nak mempersoalkan Pemerintahan Malaysia... Tolong la sapa2 buang dia dari negara ni boley x?

    yang org Melayu, PAS especially, buta mata kah?? atau lebih kepada buta hati... boley pula dok sokong Ambiga nih.. blog anak Nik Aziz pun dok kluarkan fatwa boley menyokong kafir yg memperjuangkan ke arah kebaikan... nak tanya, kat mana baik nya Ambiga ni bilamana dia memperjuangkan kemurtadan org Islam? Matlamat tidak menghalalkan cara okay? sy x blajar kat Mesir, tapi sekurang2nya, i'll be rasional... yg salah tetap salah, yg betul tetap betul...

    dan, sebab PAS & PKR la, byk perpecahan antara org Melayu berlaku.. dan, derang la punca ini semua... bergabung dgn Pakatan, tapi derang yang jadi 'puppet'...

    *mendoakan agar Malaysia terus aman dan makmur*

    ReplyDelete
  7. apa yang si ambiga ni nak kecoh2. aku rasa dia ni pun bukan yang seorang professional lah.. sebagai contoh kalau kita ke switzerland dimana2 tempat pelusuk negeri mat salleh ni ada lebih banyak tentera dari polis. Ini membuktikan dah tentulah mereka nie mesti memastikan benar2 negara mereka aman dan makmur.
    Sebagai Seorang presiden majlis peguam beliau semestinya menunjukkan contoh yang terbaik dan apa perkara yang paling baik untuk disumbangkan kepada negara Malaysia yang tercinta ni.Kau dari kecil sampai besar hidup kat Malaysia ni wahai ambiga kau harus bersyukur kerana kau tak hidup sepereti di negara2 yang bergolak seperti somalia, afganistan,iraq, norway, thailand,greece,mesir...etc..kalau kau buat kacau kau taktakut ke bila mati nanti tuhan kau akan balas perbuatan jahat kau..bawa2lah bertaubat...

    ReplyDelete
  8. AMIGA TAIK NIE TAK SALAH.YG LEMAH DAN SALAH PENGUATKUASA UNDANG2 MALAYSIA SKRG.CUBA TGK JIRAN KITA DITHAILAND CUIT CKIT SAJA KING DIA ,KENA 15-20 TAHUN PENJARA LA ORG TU TAK KIRA SAPA.APA DIA PEDULI ORG NEGARA LAIN CAKAP,PASAL ITU UNDANG2 NEGARA DIA,BERKENAAN KEDAULATAN NEGARA DIA.BERLAINAN DGN MALAYSIA PENAKUT BEBENOR PEMERINTAHNYA SKRG.CAKAP LA APA PUN,HINA LA APA PON KUTUK LA APA PON.AMARAN,AMARAN,AMARAN,AMARAN SAMPAI KE MAMPOS!JANGAN BILA NANTI BILA SUDAH BERLAKU HURU-HARA DALAM NEGARA BARU HENDAK BERTINDAK.KETIKA ITU SUDAH PON TERLEWAT.

    ReplyDelete
  9. Dia persoalkan bukan tentang Askar Wataniah. Tapi kemungkinan wujud undi pos. Undi yg askar sendiri tau undi back up UMNO. Masuk askar dulu la. baru faham isu undi pos, dan dipaksa undi UMNO. Tak askar tak payah cakap. Orang yang tak paham isu la yg selalu cetus huruhara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan, saya seorang anak kampung yang tak pandai berbahasa inggeris... namun demikian, industri yang saya ceburi menggunakan bahasa inggeris utk berkomunikasi, jadi dari pemahaman saya cetek ini saya simpulkan apa yang saudari ambiga cuba sampaikan adalah mempersoalkan kewujudan askar wataniah atau lebih tepat kompeni parlimen askar wataniah. saya baru berkhidmat di dalam perkhidmatan askar wataniah selama 18 tahun iaitu sejak tahun 1993 bermula sbg seorg anggota rikrut. oleh itu, secara peribadi saya amat tersinggung dengan kenyataan saudari ambiga dan sesiapa yang menyokong kenyataan beliau diatas. Perlu diketahui bahawa kewujudan askar wataniah atau sejarahnya boleh dikaji bermula sejak zaman penjajahan british lagi dan berkembang sehingga kini. Unit ini adalah kesinambungan kepada konsep HANRUH iaitu secara ringkasnya adalah pertahanan kedua negara Malaysia. perlu juga diingat, bhw anggota askar wataniah adalah merupakan pertahanan temmpatan (lokaliti)sesuatu kawasan, jadi dlm konteks politik malysia terkini adalah kawasan parlimen atau kawasan adun. anggota askar wataniah adalah mereka yang telah bersumpah utk mempertahankan Malaysia dan taat kepada SPB YDPA, seperti juga anggota tetap ATM, semua adalah profesional dlm menjalankan tugas pertahanan negara. Disebabkan ini adalah tidak wajar memberi bayangan bahawa penubuhan kompeni parlimen askar wataniah adalah utk berkhidmat utk parti pemerintah sehingga setiap anggota askar wataniah di sesuatu kawasan parlimen perlu diperhatikan...

      Delete
    2. Anonymous January 9, 2012 10:22 AM

      Tolong beri bukti kepada kami , tentera Malaysia dipaksa undi UMNO/BN....kita boleh bawa isu ini ke PBB...god will, we will march to & stay in Putrajaya.

      sla hubungi pengurusan BAR Council

      Delete
  10. Laaa dah jelas dia komen pertikaikan...
    "WHY IS THERE A TERRITORIAL ARMY IN EVERY CONSTITUENCY??? KEEP AN EYE FOR THIS."
    Ada dia ckp pasal undi pos ke??? Mcm xde je...
    Saya seorang pegawai dalam Wataniah cukup tersinggung... org mcm ni pun ada...

    ReplyDelete
  11. ape yg bodoh sgt. undi pos untuk anggota tetap sahaja. askar wataniah adalah berkhidmat secara sukarela dengan dibayar elaun setiap jam. Tak layak pun untuk undi pos. samalah dengan JPAM, RELA, POLIS SUKARELA, BOMBA SUKARELA. Nama aja loyar. Bodoh . tgklah AKTA ANGKATAN TENTERA. simple as that.CHECK, CONFIRM AND EXECUTE... THEN COMMENT.

    pepatah melayu ada mengatakan' Telajak perahu boleh diundurkan, telajak kata tanggunglah sendiri'

    Kini Ambiga telah mengguris perasaan ribuan askar wataniah yang berkhidmat untuk negara.

    ReplyDelete
  12. askar sukarela dah wujud pada 1800an...kalo askar timbalan setia negeri johor pun 1800an...dia baru tau ker...ciannya

    ReplyDelete
  13. ambiga is PARASIT

    ReplyDelete
  14. hok aloh....kecoh la ...wataniah da lama ada since sblum merdeka pn...fikir2kan!

    ReplyDelete
  15. buat lagi banyak rejimen askar wataniah...aku sokong..biar askar wataniah tembak poen ambiga kalau dia cakap banyak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha....nasib baek ko ckp perkataan "p###" tu org kt sini x phm...tergelak aku bace.....haduiiii...kompom org phg... ;)

      Delete
  16. mana punya paria la si ambiga ni .....hantar balik negeri naik tongkang baru padan muka .....

    ReplyDelete
  17. kami Bersih mau bersih kan kuasa melayu di malaysia. buat pertama kali melayu pas sokong kami. Dulu cina dap dan paria seperti kami tak berani bersuara kerana melayu kuat lawan kami. Kami takut jd mcm 16 may. Tapi sekarang thanks to PKR yg hasut PAs join kami. Melayu sokong DAP, janji melayu jatuh,biasa la sikap melayu maa... melayu pas pun tak kesah maa kami kata langkah mayat kami dulu sblm tubuh negara islam, mereka tak kisah maa sebab mereka hanya mau jatuhkan semua menteri melayu yg kaya maa.. mereka dengki maa... so skrg kami dah dpt Penang maa, KL maa, selangor juga maa..sepatutnya selangor DAP merintah maa, tetapi sebab ada sultan, so kena amik melayu jadi MB maa... DAP kuat skrg maa.. UMNO mampos haaahaha,,, cina tak mau undi BN lg ma, semua sokong DAP ma, mereka pun sanggup undi PAS maaa... bodoh UMNO nak ambil hati org cina hahaha...jaga melayu laaa puuiii

    ReplyDelete
  18. sikit je statement india tu.. abih berlaga semelayu...

    ReplyDelete
  19. Secara amnya yg si bodoh AMBIGA, kepanjangannya adalah, "AMbik Api BAkar" mcm dulu2, baharu padan mukanya. Memang bodoh krn RAW adalah Para-Military, awam yg dlatih mnjadi separa militer utk mempertahanan kedaulatan negara sebagai bentent kedua. Dia mana tau prkara ni, penasihat dia pun bahlol mcm dia. Kelulusan Undang2 konon tetapi akal takda. Tu lah, mcm pepatah dulu2 da sebut, "jika jumpa Ular dan c Black....palu siapa dulu. Nah, tau pun jawapannya. Hantar balik negara asal,..india d daerah Utar Paria Desh, layak tmpat tu utk dia. So yg pengikut dia yg melayu atau cina atau india...sedar lah sebelum terlewat. Negara udah kucar kacir, semasa tu uda lewat. Jgn nak samakan dgn negara Iraq, mesir atau syria, mmg mrk dpimpin olih seorang individu jak tetapi dMalaysia, Parti yg memerintah, bkn individu, prkara semudah ini pun susah sangat nak faham ka. Nama sekolah tinggi tetapi otak yg paling BODOH. Utk Perwira2 serta Parajurit Rej Askar Wataniah,seluruh negara, ini lah petualang negara, hapuskan mrk ni dari bumi malaysia yg kita semua cintai. "BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"

    ReplyDelete
  20. itu lah dia ada org dah berani mencabar kewibaan wataniah oleh org yg tahu akan undang2 TETAPI DGN SENGAJA UNTUK MENANAM SIFAT CURIGA, TIDAK PERCAYA AKAN KEAMANAN SERTA PERDAMAIAN yg telah kita kecapi selama ni. ini lah VIRUS YG TERAMAT BAHAYA PADA NEGARA. sebab apa ? sebab nya pihak berkenaan TIDAK MENGAMBIL TINDAKAN YG SEWAJAR NYA terhadap MANUSIA YG TERLALU PANDAI IQ NYA sebab tidak dapat membezakan antara KEPERLUAN & KEMAHUAN NEGARA. ITULAH MANUSIA YG BERNAMA Aku Memang Bangga Ini Generasi Aku.

    ReplyDelete
  21. sape kata dlm askar klu ngundi kena paksa undi umno?...tunjukan bukti

    ReplyDelete
  22. saya sendiri askar wataniah... tak pernah kene paksa undi pown...!!!

    ReplyDelete
  23. dasar paria ambabiga..poraaaa..amasoleeyyy..

    ReplyDelete
  24. cit bodoh punya orang.nama saja peguam dalam kepala tahi juga ada..tangkap ambiga letak kat zoo sama kandang dengan cik B.

    ReplyDelete
  25. AMBIGA BABI.. PUAKA ANJING.. BANGSAT.. KERAJAAN MALAYSIA MEMANG LEMBAB.. KALAU ZAMAN TUN MAHATHIR DULU, INI ANJING DAH MASUK DALAM...

    ReplyDelete