Minda Hijrah Headline Animator

Wednesday, June 15, 2011

Felda KALAH lagi dalam tuntutan Peneroka di Mahkamah

Jumlah tak banyak sekitar RM1.2 juta sahaja berbanding nilai tunai dan aset Felda yang berbilion-bilon. Boleh dibayar oleh Felda bila-bila masa. Tapi kita mohon tindakan kerajaan supaya ianya tidak berlaku  lagi. Mengapa perkara ini perlu dibawa ke Mahkamah sehingga menjadi perhatian umum? kenapa tidak diselesaikan diperingkat pengurusan Felda ?

Hanya sebab 1-2 kes yang berlaku boleh menjejaskan usaha sebahagian besar jentera Felda yang berusaha keras membantu rakyat terutamanya orang Melayu selama ini.

Tambahnya, peneroka berkenaan terpaksa mengambil langkah saman memandangkan rundingan yang dijalankan dengan Felda tidak membuahkan hasil.
"Saudara Mazlan Aliman dah berapa kali tulis surat untuk berunding. Tapi bila berjumpa, (pegawai Felda) kata 'kamu ini tak pandai bersyukur.' Kalau dia kata tak bersyukur nak runding apa? Jadi kita terpaksa saman," katanya lagi dalam bengkel berkenaan.

Bila masuk Mahkamah, Felda KALAH. Ini punya Pegawai Felda pun ada ka ?

Mohon Pejabat PM dan Pengerusi Felda jengok kan sikit punca masalah ini.

Oh ya - Satu lagi tuntutan saman akan dilakukan.

Satu lagi kumpulan peneroka Felda dijangka akan mengemukakan saman ke atas lembaga pembangunan tanah berkenaan berhubung dakwaan penipuan bayaran untuk hasil sawit.
Saman yang akan difailkan pada Jumaat ini melibatkan kerugian didakwa mencecah RM1,000 setandan yang ditanggung oleh 700 peneroka berkenaan, kata seorang anggota Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR, Rebin Birham.
Saman yang akan difailkan di Mahkamah Tinggi Temerloh itu merupakan susulan kepada satu keputusan Mahkamah Persekutuan pada Ogos lalu yang memerintahkan Felda membayar RM11 juta kerana menipu sekumpulan peneroka di Kemahang.

Selamat Maju Jaya kepada Felda.

Notakaki -
1. Felda adalah gabungan "GLC dan agensi kerajaan" yang terbaik dalam usaha pembangunan ekonomi negara dan orang Melayu sejak DEB diperkenalkan.

2. Mazlan Aliman, Pengerusi ANAK yang banyak memberi ceramah dan memburukkan Felda mendapat undian tertinggi dalam pemilihan AJK PAS Pusat ketika Muktamar PAS Pusat ke 57.

2 comments:

  1. kaya lagi lah lawyer! 30% tetap masyukkkk.... hehehe

    ReplyDelete
  2. kalau tak salah aku mazlan aliman ni lawyer yang dapat rm 3 juta masa kes peneroka felda menang keatas felda...mereka ni sorang dapat rm 19,000 mengapa lawyer cabuk ni dapat rm 3 juta...
    ni nak lawan lagi tah berapa juta rm pulak yang dapat....

    ReplyDelete