Minda Hijrah Headline Animator

Monday, March 26, 2012

ADUAN RAKYAT: PENIPUAN PEMBANGKANG DI PENGERANG JOHOR

Email diterima dari pengirim yang tidak mahu dikenali dan dipaparkan di sini kedua-duanya untuk kita menilai dan menafsir sendiri.

 

KISAH PENGERANG JOHOR DAN LYNAS PAHANG. APA KENA MENGENA ANTARA KEDUANYA ?

 

Daerah kecil Pengerang yang selama ini terkenal dengan makanan laut telah dikejutkan  dengan beberapa isu ekoran dari keputusan kerajaan persekutuan dengan kerjasama kerajaan negeri Johor untuk membangunkan kawasan itu dengan pembinaan Hab Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) Petronas Loji yang diumumkan oleh YAB Perdana Menteri tidak berapa lama dahulu.

 

Projek yang di anggarkan bernilai hampir 60 billion itu, adalah merupakan salah satu  dari program pembangunan di bawah Pelan Transformasi Ekonomi (ETP) yang terbesar dan termoden di rantau ini. Perdana Menteri ketika menyampaikan amanatnya kepada 10,000 warga kampus sempena Majlis Pelancaran Yayasan Sukarelawan Siswa di Universiti Teknologi MARA baru-baru ini, juga mengatakan selain dari menjana pendapatan ekonomi negara ia antara lainnya, mampu menjana lebih banyak peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan.

 

Setiausaha UMNO Bahagian Pengerang, Haji Ghazali Abas ketika di hubungi mengatakan majoriti penduduk mengalu-alukan projek pembangunan ini. Selain menjana pendapatan penduduk yang selama ini bergantung hidup dengan hasil tangkapan ikan dan pertanian ia juga dilihat mampu untuk memberikan kehidupan yang lebih selesa dan teratur kepada penduduk kampung yang terlibat.

 

"Ia merupakan satu rahmat kepada penduduk Pengerang dan kepada rakyat Johor secara keseluruhanya. Pembangkang dilihat cuba mengambil kesempatan di atas isu ini untuk mewujudkan sentimen  kebencian di kalangan rakyat dengan mengaitkan pembangunan ini dengan isu Lynas di Pahang. Mereka juga turut mengaitkan projek dengan kesan radioaktif dan bakal menyebabkan lelah dan penyakit, khasnya kanak-kanak dan orang tua yang akan hilang imuniti secara perlahan-lahan dan sebagainya"

 

Ini kerana menurut beliau pembangunan ini bukanlah yang pertama kali ingin dilakukan oleh kerajaan. Sebelum ini negara telah mempunyai hub simpanan minyak di Terengganu, Melaka dan Johor. Malahan negara jiran seperti Singapura juga mempunyai hub simpanan minyak seperti ini katanya lagi ketika mengulas kenyataan yang dikeluarkan Naib Presiden Keadilan merangkap Ketua PKR Johor, Datuk Dr Chua Jui Meng.

 

"Kalau betul projek ini bahaya, secara logiknya sudah tentu rakyat di negeri Terengganu, Melaka dan Johor telah tercemar dengan kesan radioaktif dan mengalami simptom-simptom  seperti yang dinyatakan tadi. Namun ini tidak berlaku. Oleh itu saya melihat kenyataan itu hanya merupakan sangkaan jahat untuk mengagalkan projek pembangunan ini" katanya lagi.

 

Menurut beliau lagi, baru-baru ini hampir 700 orang wakil kepimpinan dan NGO di kawasan Pengerang seperti persatuan belia, ketua-ketua blok dari kawasan Felda, wakil persatuan nelayan, penghulu mukim, ketua-ketua kampung, pertubuhan wanita dan sebagainya telah hadir untuk berhimpun secara aman bagi menyatakan sokongan penduduk terhadap pembangunan ini sekaligus menolak perhimpunan yang mereka adakan pada minggu lalu yang mana menurut beliau hanya dihadiri sekitar 200 orang.

 

Beliau juga mengulas kenyataan yang dibuat oleh Kasran Abdullah yang di siarkan oleh portal Malaysiakini, kononnya mewakili Jawatankuasa Bertindak Penduduk-penduduk Pengerang yang mengatakan hampir 96% penduduk kampung menolak projek ini. Beliau menolak dengan sekeras-kerasnya kenyataan itu dengan mengatakan ia tidak masuk akal sama sekali.

 

Ini kerana menurut beliau majoriti penduduk yang ditemui langsung tidak mengetahui atau dimaklumkan mengenai kajian yang kononnya dijalankan itu. Oleh yang demikian kenyataan itu tidak boleh diterima sama sekali. Hasil pemeriksaan yang dijalankan juga, mengatakan persatuan yang dikatakan itu juga adalah merupakan persatuan yang haram kerana tidak pernah berdaftar secara sah.

 

Penghulu Mukim Pantai Timur, Mohamad Khaidir Ismail ketika dihubungi juga memberikan maklumbalas yang senada dan hampir sama. Beliau menolak dakwaan yang mengatakan hampir 1600 tandatangan telah berjaya dikumpul sebagai tanda bantahan untuk menolak projek pembangunan ini.

 

"Mungkin ada beberapa isu yang berbangkit yang disuarakan oleh orang kampung, namun untuk mengatakan majoriti penduduk menolak tidak boleh diterima sama sekali" katanya lagi.

 

Beliau turut menegaskan, ada terbaca mengenai laporan berita dan rakaman perbualan yang dikeluarkan oleh portal yang sama berkenaan kesediaan penduduk kampung dan nelayan untuk berpindah sekiranya tawaran harga yang diberikan memuaskan. Kenyataan itu sekaligus menolak  dakwaan majoriti penduduk menolak pembangunan.

 

Katanya lagi isu ini harus dilihat dari sudut yang lebih luas dan positif. Dengan kehadiran projek pembangunan ini ia sekaligus akan dapat mengurangkan isu kawasan Pengerang yang sering digunakan oleh pendatang asing tanpa izin sebagai laluan pintu keluar masuk dan aktiviti-aktiviti penyeludupan dan sebagainya.

 

Beberapa laporan polis juga telah dibuat oleh wakil-wakil kepimpinan kampung dan NGO sebagai tanda bantahan dan menolak pendekatan yang digunakan oleh pembangkang untuk memburuk-burukkan kerajaan dan menghasut penduduk kampung semata-mata untuk meraih simpati bagi meraih undi, tegas beliau lagi.

 

Sumber : http://sinismalaysia.blogspot.com/2012/03/aduan-rakyat-penipuan-pembangkang-di.html

 

1 comment:

  1. Salam Perjuangan,

    Blog anda tlh saya paparkan senarai blog pilihan di Gelombang Rakyat.

    Insyaallah, kita dapat sama2 berkongsi info dari semasa ke semasa.

    Sekian,

    Gelombang Rakyat
    http://gelombang-rakyat.blogspot.com/

    ReplyDelete